Traktorer och processorer

Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

19 inlägg 9400 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

nilsszzon  
#526110 undrar om ni har ngn koll på huruvida en mf135 klarar att köra en hydr.skogsvagn. tänker ev en 8 tons farma.

där är ju ingen hitch på den men finns kanske ombyggnader att sätta på eller får man kanske skrota iden direkt och kanske koppla på mf 165 ( vi har båda traktorerna men det är 135an jag är mest intresserad av pga dess fina storlek i skogen )

och nästa fråga blir , går det att driva en bilke s3 bak på mf135an?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Ferguson system  
#526114 Jeg bruker tømmerhenger og kran på gråtassen, så det skal gå fint på MF 135.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

valtra a 72  
#526166 koppla 165an till bilken. 135an är nog för motorsvag.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Skogshuggarn  
#526167 Ett 5 tons är nog mera lämpligt bakom en 135'a. Speciellt om du saknar hitch och ska hänga det på (exempelvis),ett jordbruksdrag?.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

nilsszzon  
#526190
valtra a 72 skrev:koppla 165an till bilken. 135an är nog för motorsvag.


tror nog detta med, får nog bli så att 135an stannar hos släktingen och jag funderar över situationen en gång till =)
tack för svaret!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

nilsszzon  
#526191
Skogshuggarn skrev:Ett 5 tons är nog mera lämpligt bakom en 135'a. Speciellt om du saknar hitch och ska hänga det på (exempelvis),ett jordbruksdrag?.


ja traktorn är nog både för lätt och ev för klent byggd för tyngre vagn
får köra mindre löv på enkel vagn utan hydraulik istället, eller ta fyrhjulingen och sen ev. hyra in vedmaskin när man samlat på sig tillräckligt för en helgs klyvande blir nog mest ekonomi i det på 65 hektar

( avverkningarna sköts av sedvanliga maskiner , nu pratar jag enbart det som annars hade fått ligga kvar i skogen som näring om man inte orkar ta ut det )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Göt  
#526202 min granne körde huggarvagn med en 135 det fungerade i lätt terräng och det gick bra att lasta, men tror nog 165 är bättre att köra i skogen med. Har båda själv, har 135 med linkran när jag hugger och kör sedan ut med 165 med griplastare i trepunkten (ingen lysande lösning med griplastaren där)

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526217 Vad för sorts MF135 pratar vi om? En med 32 tums hjul och MP/aux pump är väl så användbar framför en 7 tonsvagn i rätt terräng.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Skogshuggarn  
#526292
nilsszzon skrev:
Skogshuggarn skrev:Ett 5 tons är nog mera lämpligt bakom en 135'a. Speciellt om du saknar hitch och ska hänga det på (exempelvis),ett jordbruksdrag?.


ja traktorn är nog både för lätt och ev för klent byggd för tyngre vagn
får köra mindre löv på enkel vagn utan hydraulik istället, eller ta fyrhjulingen och sen ev. hyra in vedmaskin när man samlat på sig tillräckligt för en helgs klyvande blir nog mest ekonomi i det på 65 hektar

( avverkningarna sköts av sedvanliga maskiner , nu pratar jag enbart det som annars hade fått ligga kvar i skogen som näring om man inte orkar ta ut det )


Det har gått lite "inflation" i detta med att släpa på överstora griplastarvagn. Så jäkla stor tidspress är det inte att man måste driva ut egna årsveden på ett lass istf 2. Självverksamt dessutom. När jag utrustade Valtran så gick bag uteslutande på att griplastarvagnet skulle "harmoniera" med traktorn. Vikt, maxbelastning,bredd/grind osv. Framförallt vad Hitchen pallar med och där tror jag att många "räknar bort sig"
På en MF 135 med jordbruksdrag skulle bag tippa på att maxbelastningen ligger runt 1500kg?. Behövs inte mycket för att komma upp i den belastningen med ett fullastat 8T vagn eft en knagglig skogsväg ÄVEN om man har "mm justerat" boggien.
Hälften skulle jag säga och då börjar du landa på runt 4-5 tons ekipage. Dessutom blir det smidigt vilket var en eftersökt faktor.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

nilsszzon  
#526329 jo sant , att överlasta behövs ju inte men är man lite lagd åt det entreprenöriella hållet så vill man få ut mest till minst tid och pengar =) men pengar och mindre skogsbruk och gamla maskiner harmoniserar oftast inte =) funderade på en vedmaskin med men har insett att det blir enklare att hyra in denna en helg eller två när veden ska göras. fördelarna är att man inte behöver husa maskinen , slipper lustiga människor som "råkar" trilla in i en lada eller hall på natten , och reperationerna står ngn annan för.
nackdelen är all logistik kring lånet och ev skador som man måste vara överrens om innan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Skogshuggarn  
#526432 Nej,,, har inte heller funnit någon ekonomi i att köpa/äga en vedprocessor. Möjligtvis om jag börjar göra ved för avsalu som fattigpensionär :cry: . Då finns iaf tiden att pyssla på med dyl projekt.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526450 135 före bilken och 165 före vagnen

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526708 Vi körde en 8-tons griplastarvagn bakom BM 400-an med endast jordbruksdrag. Med ringkjedjor så gick det ganska bra, man behöver ju inte lasta fullt och det finns ju styrbromsar. Men givetvis blev det ett lyft när den hamnade bakom en Valmet 455 istället

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

tallen100  
#526726 Det går att dra riktigt tungt med en liten traktor, men allt går så mycket enklare och smidigare med "rätt" traktor till "rätt" vagn.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 , klarar den en huggarvagn med hydrauliken?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526752 Jag har en 135a med en 5-tonsvagn och lastaren monterad i 3-punkten (stelt, så man kan lyfta traktorn med stödbenen). En Weimer pump i kraftuttaget. Separat tank. Kranen går som en dröm på ca 1000- 1100 varv. Jag skaffade en försvarets dragkrok och svetsade ett fäste som sitter så nära det gick.
Bukplåtar och frontskydd och ringkedjor.
Låg under men smidig traktor som snirklar bra. Man kan ställa vagnen och lunna med kranen (sonny-kran). Grannen ringde efter senaste blåsovädret. Det var för stenigt/stubbigt för hans zetorekipage för att ta ett grovt vindfälle. Backade in med 135an och lunnade fram. Kort och smal traktor. Rotbiten för tung för att "bara köra" pga stegring emellanåt, men man kunde ju stanna och jobba sej förbi med kranen när det var besvärliga ställen. Vinsch hade varit lösningen, den rätta.

65an har jag 8-tonsvagn till. Rejäl tung hög frontgrind. Passar i storlek. Med banden påsatta går den varsomhelst utom i brant uppför, även med 3 dm förlängningsstakar och råge på lasset. Som en gallringsskotare nästan.
Dock låg under. Hitchkrok. Fronntvinsch. Man ställer lätt ifrån sej vagnen och lunnar med kranen. Smidig som en vessla.
Man kan hugga rena återvändsvägar köra in tomt och skicka in vagnen åt sidan i minsta lucka med cranabkranen, vända traktorn, haka på och man har vänt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).