Traktorer och processorer

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

136 inlägg 61488 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#574766 Du behöver inte kolla kopplingen tror du?
Prova att öka slaglängden på pedalen....

Låter som den inte riktigt kopplar ur.....

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

totte  
#574770
Mangan skrev:
totte skrev:För en traktor är problemet att om man inte är mycket snabb med dubbeltrampningen så hinner farten sjunka så mycket att matchningen uteblir och ofta hinner traktorn mer eller mindre stanna, särskilt om man försöker växla ner i uppförsbacke.


Har aldrig lyckast växla från 2:an till 3:an på min 135:a utan skrap (eller stillastående)... :oops:

Men det skall alltså gå om man dubbeltrampar? Det känns som om varvtalet inte går ner lika snabbt som traktorns fart, så det liksom aldrig går ihop rätt. Å andra sidan blir det inte mycket växlat med den traktorn.


Det är rysligt knepigt med traktorer, just det du nämner att "varvtalet inte går ner lika snabbt som traktorns fart", och det gäller väl tyvärr även vid dubbeltramp. Själv har jag testat dubbeltramp på Volvo 650 och Ford 5000, det gick sådär, växla ned lyckades hyggligt ibland.

I lumpen körde jag en terrängbil med osynkad låda, den gick fint att växla med dubbeltramp. Men nu har vi halkat långt ut från trådens ämne.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574777 Den nya Belarusen som ej har synkad låda skall ha snedställda kugghjul. Är det nåt slags mellanting?

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Palakangas  
#574784
iTemudjin skrev:Den nya Belarusen som ej har synkad låda skall ha snedställda kugghjul. Är det nåt slags mellanting?

Brukar vara det för att minska det vinande ljudet som uppstår med rakskurna kuggar. Backväxel brukar vara rak. Åtminstone i bilar är det så.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574789 Ok så det hjälper inte mot att få i växlarna och skorrandet?

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#574792 Föga troligt...

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574796 Ok, då går Belarus bort för min del.
Då får det stå mellan
Branson 5025c
LS XR50
Solis 50

Där LS har stor fördel att den säljs av LM och att LM maskin är den närmsta traktor verkstan som jag använder idag för att meka med min MF.

Branson fördel är väl att den är lite billigare än LS och ser välbyggd ut.

Solis ser ju nice ut men just nu är det ingen som säljer Solis 50 så vet ej prisbilden exakt där.

Finns det nåt annat märke ni tror platsar in här som kan passa? Lovol har jag tittat på och hytten känns fin men Lastaren är riktigt klen och det är trots allt Kina med skräckhistorier.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#574799 Noli som säljer Belarus har ju även börjat sälja Solis så du kan ju ringa och höra med dom vad den går lös på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#574800 Du har ju Kubota, Yanmar, Iseki och Kioti med maskiner i den storleken...men antagligen en hundring dyrare.
Sen finns det en uppsjö fruktodlartraktorer men dessa är oftast dyrare än sina stora syskon tex Claas Nexos, McCormick GM50 mfl.
Var håller du hus i landet?

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574810 Örebro

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#574816 Ropa inte hej ännu,

Snedställda kuggdrev i en växellåda kanske inte är en sån dum idé, då de håller längre och tål mer än raka drev.

Har för mig att i rally lådor så använder man raka drev för att kunna dumpväxla, och om man har större drev så kan man slippa synk ringar...🤔.

Har jag för mig....

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574822 Jaha, då får det väl bli att prova då... Osynkad låda vs synkad låda.... Noli har väl båda med Belarus och Solis

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#574837 Finns det inte ett Hako Center i Örebro... de brukar ju ha en del i denna storleksklassen. Vet jag hade kontakt med de innan jag köpte min Branson och då pratade vi Kioti.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#575732 Ska åka och provköra en Solis 50 nästa vecka.
Är det nån som har någon erfarenhet av det märket?

Indiskt känns ju sådär men ser ju robustare ut än kinesiskt på video.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#575749 Utöver dom uppräknade inkl. kinatraktorer har du en som jag tror mer på John Deere 5050.

275´ kr + moms, 314´+ med monterad lastare.

https://www.deere.se/sv/campaigns/ag-tu ... aett-pris/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).