mån 08 jul 2019, 00:01#574770
Mangan skrev:totte skrev:För en traktor är problemet att om man inte är mycket snabb med dubbeltrampningen så hinner farten sjunka så mycket att matchningen uteblir och ofta hinner traktorn mer eller mindre stanna, särskilt om man försöker växla ner i uppförsbacke.
Har aldrig lyckast växla från 2:an till 3:an på min 135:a utan skrap (eller stillastående)...
Men det skall alltså gå om man dubbeltrampar? Det känns som om varvtalet inte går ner lika snabbt som traktorns fart, så det liksom aldrig går ihop rätt. Å andra sidan blir det inte mycket växlat med den traktorn.
Det är rysligt knepigt med traktorer, just det du nämner att "varvtalet inte går ner lika snabbt som traktorns fart", och det gäller väl tyvärr även vid dubbeltramp. Själv har jag testat dubbeltramp på Volvo 650 och Ford 5000, det gick sådär, växla ned lyckades hyggligt ibland.
I lumpen körde jag en terrängbil med osynkad låda, den gick fint att växla med dubbeltramp. Men nu har vi halkat långt ut från trådens ämne.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)