ons 14 feb 2018, 12:47#498120Jag har lite problem med att varvräknaren inte fungerar som den skall. Ibland hoppar den upp och verkar visa rätt på tomgång, sedan stutsar den upp och ner. Ibland är den helt död.
Är det någon som vet vad som kan vara tokigt?
Traktorer och processorer
Varvräknare valmet 6300
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 14 feb 2018, 12:49#498121har du kollat generator remen så att den är spänd
ons 14 feb 2018, 14:41#498138
+1 på det rådet, har vid något tillfälle hört att remmen slirat när man tryckt till på gasen lite snabbt. Fläktremmens spänning är det första jag hade kollat på, därefter jordningen av panelen i hytten.
MVH
Alias
källshult skrev:har du kollat generator remen så att den är spänd
+1 på det rådet, har vid något tillfälle hört att remmen slirat när man tryckt till på gasen lite snabbt. Fläktremmens spänning är det första jag hade kollat på, därefter jordningen av panelen i hytten.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 14 feb 2018, 21:07#498215Remmen verkar inte slira. Problemet är att det är en nyköpt traktor så egentligen är det något jag vill klaga på. Om säljaren, en firma, lovat att alla funktioner skall vara testade och fungera så borde man väl kunna klaga på detta och få det åtgärdat?
TS
Re: Varvräknare valmet 6300
ons 14 feb 2018, 21:24#498218
De tycker jag att du ska klaga på!
Jolly skrev:Remmen verkar inte slira. Problemet är att det är en nyköpt traktor så egentligen är det något jag vill klaga på. Om säljaren, en firma, lovat att alla funktioner skall vara testade och fungera så borde man väl kunna klaga på detta och få det åtgärdat?
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
sön 04 mar 2018, 10:14#501462
Nu vet jag inte hur det er i Sverige, men normalt har vel traktorhandlare en servicebil som dom kör rundt och tar service och fiksar saker, så er det åtminstone här i Norge.
Jag har bara haft traktor på verkstad 1 gång under mina drygt 25 år med traktorar (Då hadde den kört ensam utför en brant och hela traktorrammen fick bytas, då kom dom med en lastbil och tog med den til verkstaden), men annars kommar dom hem til mig och skruvar, even om jag inte har nån inneplats, så dom får stå ute i blå hallen och skruva.
Och jag har dessutan aldrig köpt nån traktor av dom, brukar dom endast til service, eller evt, andra fel som måste dyka upp, som jag inte kan fiksa själv.
Jag har ca 7mil enkel resa til verkstad.
Jolly skrev:Lite surt när det är långt till handlaren. En bil kan man ju bara köra in på verkstaden och fixa sånt. Hur gör man med traktorer egentligen? Det är ju på tok för långt att köra.
Nu vet jag inte hur det er i Sverige, men normalt har vel traktorhandlare en servicebil som dom kör rundt och tar service och fiksar saker, så er det åtminstone här i Norge.
Jag har bara haft traktor på verkstad 1 gång under mina drygt 25 år med traktorar (Då hadde den kört ensam utför en brant och hela traktorrammen fick bytas, då kom dom med en lastbil och tog med den til verkstaden), men annars kommar dom hem til mig och skruvar, even om jag inte har nån inneplats, så dom får stå ute i blå hallen och skruva.
Och jag har dessutan aldrig köpt nån traktor av dom, brukar dom endast til service, eller evt, andra fel som måste dyka upp, som jag inte kan fiksa själv.
Jag har ca 7mil enkel resa til verkstad.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
fre 09 mar 2018, 21:33#502516
Har klagat, se min andra tråd om fel på nyköpt traktor. .
gnisten83 skrev:Jolly skrev:Remmen verkar inte slira. Problemet är att det är en nyköpt traktor så egentligen är det något jag vill klaga på. Om säljaren, en firma, lovat att alla funktioner skall vara testade och fungera så borde man väl kunna klaga på detta och få det åtgärdat?
Har klagat, se min andra tråd om fel på nyköpt traktor. .
TS
lör 10 mar 2018, 08:52#502556Det verkar som det är generatorn som inte laddar riktigt. Det kan sluta ladda trots att laddningslampan är släckt.
Mät volten över batteriet med traktorn avstängd och i gång. När motorn är i gång skall den ladda ca 14 volt.
Varvräknaren tar signal från stiftet märkt Wpå generatorn
Där kan du mäta mella W och Jord och då skall volten öka / minska med varvtalet på motorn.
Lycka till.
Mät volten över batteriet med traktorn avstängd och i gång. När motorn är i gång skall den ladda ca 14 volt.
Varvräknaren tar signal från stiftet märkt Wpå generatorn
Där kan du mäta mella W och Jord och då skall volten öka / minska med varvtalet på motorn.
Lycka till.
De som tror de vet bäst,
är en riktig plåga för oss som VET BÄTTRE
är en riktig plåga för oss som VET BÄTTRE

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar