Traktorer och processorer

Varvräknare valmet 6300

82 inlägg 21412 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#498120 Jag har lite problem med att varvräknaren inte fungerar som den skall. Ibland hoppar den upp och verkar visa rätt på tomgång, sedan stutsar den upp och ner. Ibland är den helt död.
Är det någon som vet vad som kan vara tokigt?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

källshult  
#498121 har du kollat generator remen så att den är spänd

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#498123 Nej. Hänger det ihop? Borde det inte lysa någon laddlampa då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

jannee  
#498125 Glappkontakt (jordfel) bruka visa sådan symptom
När den är helt död, slå till på instrumentbrädan, kommer den då igång så kan du ana vad felet är beläget.

Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

alias  
#498138
källshult skrev:har du kollat generator remen så att den är spänd


+1 på det rådet, har vid något tillfälle hört att remmen slirat när man tryckt till på gasen lite snabbt. Fläktremmens spänning är det första jag hade kollat på, därefter jordningen av panelen i hytten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#498215 Remmen verkar inte slira. Problemet är att det är en nyköpt traktor så egentligen är det något jag vill klaga på. Om säljaren, en firma, lovat att alla funktioner skall vara testade och fungera så borde man väl kunna klaga på detta och få det åtgärdat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498218
Jolly skrev:Remmen verkar inte slira. Problemet är att det är en nyköpt traktor så egentligen är det något jag vill klaga på. Om säljaren, en firma, lovat att alla funktioner skall vara testade och fungera så borde man väl kunna klaga på detta och få det åtgärdat?

De tycker jag att du ska klaga på!

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#498393 Lite surt när det är långt till handlaren. En bil kan man ju bara köra in på verkstaden och fixa sånt. Hur gör man med traktorer egentligen? Det är ju på tok för långt att köra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

Forestboy  
#501458 Kontakten vid generatorn ska du kolla..

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

stegmaster  
#501462
Jolly skrev:Lite surt när det är långt till handlaren. En bil kan man ju bara köra in på verkstaden och fixa sånt. Hur gör man med traktorer egentligen? Det är ju på tok för långt att köra.

Nu vet jag inte hur det er i Sverige, men normalt har vel traktorhandlare en servicebil som dom kör rundt och tar service och fiksar saker, så er det åtminstone här i Norge.
Jag har bara haft traktor på verkstad 1 gång under mina drygt 25 år med traktorar (Då hadde den kört ensam utför en brant och hela traktorrammen fick bytas, då kom dom med en lastbil och tog med den til verkstaden), men annars kommar dom hem til mig och skruvar, even om jag inte har nån inneplats, så dom får stå ute i blå hallen och skruva.
Och jag har dessutan aldrig köpt nån traktor av dom, brukar dom endast til service, eller evt, andra fel som måste dyka upp, som jag inte kan fiksa själv.
Jag har ca 7mil enkel resa til verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502515
Forestboy skrev:Kontakten vid generatorn ska du kolla..

Bra tips. Det skulle förklara varför batteriet verkar ta slut. Trodde först att det var kass men det kanske inte laddar som det skall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Jolly  
#502516
gnisten83 skrev:
Jolly skrev:Remmen verkar inte slira. Problemet är att det är en nyköpt traktor så egentligen är det något jag vill klaga på. Om säljaren, en firma, lovat att alla funktioner skall vara testade och fungera så borde man väl kunna klaga på detta och få det åtgärdat?

De tycker jag att du ska klaga på!

Har klagat, se min andra tråd om fel på nyköpt traktor. .

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502544 Sorry hängde inte med från början så jag missade grunden till dom trådarna.

Avatar Fallback

Re: Varvräknare valmet 6300

snurra  
#502548 Ovanför brompedalerna, under instrumentpanelen, sitter alla jordsladdar fastsatta, där kan du lossa och kolla

Användarvisningsbild

Re: Varvräknare valmet 6300

Kippen  
#502556 Det verkar som det är generatorn som inte laddar riktigt. Det kan sluta ladda trots att laddningslampan är släckt.
Mät volten över batteriet med traktorn avstängd och i gång. När motorn är i gång skall den ladda ca 14 volt.
Varvräknaren tar signal från stiftet märkt Wpå generatorn
Där kan du mäta mella W och Jord och då skall volten öka / minska med varvtalet på motorn.
Lycka till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).