lör 18 feb 2017, 20:23#439103Undrar ni som har griplastare , hur mycket läckage brukar det vara och är det så att man får acceptera ett visst läckage och i så fall hur mycket
Traktorer och processorer
Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 18 feb 2017, 20:51#439112Finns väl fyra steg enligt mig.
Läcker och det hinner bli torrt och dammigt.
Läcker så det är fuktigt hela tiden men ej droppar.
Läcker så det droppar.
Läcker så det rinner.
Dom två sista bör man väl föra något åt enligt mig.
Läcker och det hinner bli torrt och dammigt.
Läcker så det är fuktigt hela tiden men ej droppar.
Läcker så det droppar.
Läcker så det rinner.
Dom två sista bör man väl föra något åt enligt mig.
lör 18 feb 2017, 20:53#439113Kompisens skogsboxer har jag sydväst på mig (takkran) när jag kör för det blir så oljigt i håret annars.
jag kan väl tycka det egentligen inte ska läcka nånstans alls. Sen beror det väl på var det läcker. Är det i kopplingar kan det ju vara enklare att åtgärda, är det i cylindrarna lär du snart bli lidande i kraft.
Men läcker det så lite att jag inte hittar det får det vara.
jag kan väl tycka det egentligen inte ska läcka nånstans alls. Sen beror det väl på var det läcker. Är det i kopplingar kan det ju vara enklare att åtgärda, är det i cylindrarna lär du snart bli lidande i kraft.
Men läcker det så lite att jag inte hittar det får det vara.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
lör 18 feb 2017, 21:08#439121Synliga oljeläckage skall åtgärdas omgående.
Lagbrott om medvetet oljespill förekommer + att du bör skämmas
Kör en timmerbil och lämna oljespill efter dig på lastningsplatsen och f*n tar dig om du blir påkommen
Lagbrott om medvetet oljespill förekommer + att du bör skämmas
Kör en timmerbil och lämna oljespill efter dig på lastningsplatsen och f*n tar dig om du blir påkommen
Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt
lör 18 feb 2017, 21:53#439133Själv godtar jag INGET läckage, hur som helst.
Då jag t.eks kör inn på fina uppfarter med vedpaller med traktoren, så vill man inte lämna nån oljedroppar när man far der ifrån.
Ur en miljösynspunkt skitar jag fullstendig i detta, men vill att mina saker ska vara i bästa ordning.
För att vara lite diplomatisk, så lämnar jag ingen spillolja på nån miljöstation, utan det oftast er Presten ord som gjelder, " Av jord er du kommit, til jord ska....................."
Då jag t.eks kör inn på fina uppfarter med vedpaller med traktoren, så vill man inte lämna nån oljedroppar när man far der ifrån.
Ur en miljösynspunkt skitar jag fullstendig i detta, men vill att mina saker ska vara i bästa ordning.
För att vara lite diplomatisk, så lämnar jag ingen spillolja på nån miljöstation, utan det oftast er Presten ord som gjelder, " Av jord er du kommit, til jord ska....................."
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
sön 19 feb 2017, 09:56#439186Torrt och rent gäller för mig. Liten läcka blir snart stor och driftavbrott som följd. Lättare att stå hemma vid verkstaden och fixa småsaker än att ligga ute i skiten när det havererat.
mån 20 feb 2017, 15:04#439414Det är nog bara att välja efter hur mycket det är och hur man vill ha det. Men sydväst varianten är väl inget jag rekommenderar...
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Re: Hur mycket oljeläckage är acceptabelt och vad är normalt
mån 20 feb 2017, 16:30#439434För mig skruvar kopplingar upp sig då o då, speciellt vid rotatorn av någon anledning. I sommar ska jag loctitea alla kopplingar som jag vet skruvar upp sig. Kommer säkert att spara flera liter olja varje vinter. Ja, just ja, mätglaset på hydraultanken har läkt lite sen den var ny och det har blivit mer med tiden. Tur att det finns saker att förbättra
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).