Traktorer och processorer

HYPRO FRÅGOR

7 inlägg 3418 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HYPRO FRÅGOR

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24653 Går det köpa en av deras modeller ock köra med som skogsentepenör (tänker mest på 755 an).Skulle det gå att ha derasfällhuvug på deras egna kranar.

Tacksam för svar :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24674 Glodde lite pa deras hemsida, ser att fällhuvudet bara kapar 35cm. Gallring gar ju bra men sen är det stopp. Vad har du tänkt att köra gallring eller grövre?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24676 Lite både och men mest gallring. Om man kör grövre får man väll ut och springa med sågen eller såga i från två håll. Men håller kranen på 755 an till att ha ett fällhuvud på.

   TS
Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24711 Kranen verkar ju va stark. den drar ju till sig lika stora träd som 755.an upparbetar. fällhuvudet väger ca. 250-350kg.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24717 Skoj maskin, men smakar det sa kostar det. 400k+ för hypron och lika mkt eller mer för en traktor, da har man en rätt skaplig skördare istället. Som dessutom kan fälla ordentligt.
Fördel da kanske att traktorn är billigare i drift (?) och lättare att flytta pa.

Men jag maste säga att jag har tittat pa dom jag med, skönt det vore att ga och fälla en förmiddag i det sköna vädret och sen sitta och hugga upp det pa eftermiddagen när det regnar. :)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24752 Då måste skördaren vara begagnad och det är svårare att laga en skördare än en traktor + att traktorn drar mycket mindre bränsle

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24753 Samuel Fällhuvet väger bara 130 kg hypros egna altså

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).