Buster 400 Bromsproblem

 Svara  6 inlägg  5065 visn.  3 följer
Avatar Fallback

Buster 400 Bromsproblem

 
#135178 Har en Buster 400 från 1966 på vilken höger broms vill nypa fast när man bromsar. Det är ju skivbromsar och då är frågan vad problemet kan vara. Känner någon till om det är utbytbara bromsbelägg och om ja, är det besvärligt att byta dessa. Traktorn har gått mycket och aldrig renoverats i något avseende.



   TS
Mowi
Avatar Fallback

Re: Buster 400 Bromsproblem

 
#135206 Har samma problem på min 400:a från -69 fast det är vänster sida på min. Behöver oxå fixas om någon har en lösning
på detta.

Avatar Fallback

Re: Buster 400 Bromsproblem

 
#135207 Byta bromsbelägg eller ta isär allt o smörja upp det rejält(ska man ändå byta belägg ska man passa på o smörja allt iaf).
Har en bekant med en 400 och han brukar ta isär o smörja upp det en gång per år.

Avatar Fallback

Re: Buster 400 Bromsproblem

 
#135222 Hur gör man detta och hur avanserat är det må tro?

Avatar Fallback

Re: Buster 400 Bromsproblem

 
#135225 Jag hittade en verkstadshandbok för Buster 400 . Där framgår bra hur man kollar och tar isär bromsarna. Kollade också upp att Olsson i Ellös har delarna som behövs om man behöver byta tryckplattor, skivor eller enbart belägg. Ska kolla upp mina grejer på traktorn, men då det aldrig bytts något tidigare är det nog dags för nya friktionsskivor med belägg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Buster 400 Bromsproblem

 
#427861 Har en Buster 400 som jag gjort i ordning två gånger under de 24 år jag haft den. Problemet är (den idiotiska) konstruktionen, där kulor ska tvingas i en bana för att skapa kilverkan mellan belägg/tryckplattor. Bromsa går ju bra, men att göra det mjukt kräver teknik... Bromstypen fanns på div märken och modeller på 60-70-talet. Har bl a en IH med samma (dumma) bromsar.
Men: det går att fixa. Jag har nya delar liggande, för de behövdes aldrig då jag hade isär det sist, för ca 10-12 år sen. Problemet är att kulorna gnager upp ett "säte" i tryckplattan. Jag körde bort det försiktigt med roterande sfärisk slipsten. Köp en dyr (=bra); Skitemas billiga skräp håller inte för sånt här. Körde sedan med smärgelduk i nån halvtimme, tills kulbanorna var helt fria från sliprepor eller märken. Bromsarna blev perfekta! Och det höll i kanske 5 år. Tror att det klokast att inte smörja detta, eftersom olja lär hamna på beläggen, och fett/kopparpasta etc torkar och tar till sig damm. Nu är det snart dags att se över igen, för de kan hugga lite om man är för snabb på bromsen. Räkna med 0,5-1 dags jobb beroende på hur van du är att skruva. Ser tryckplattan riktigt illa ut måste den naturligtvis bytas, men det kan vara idé att ta en titt före beställning.

Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Volvo Buster 400 av zacko - ons 11 jan 2012, 12:56
i Traktorn i skogen
5 svar
3137 läst
av Skogshuggarninorr35     
ons 11 jan 2012, 22:34
Buster 400 1965 av maffe - mån 18 feb 2013, 13:28
i Verkstan
7 svar
6937 läst
av Midgård     
mån 18 feb 2013, 20:07
Volvo BM 400 Buster Framaxelbyte av HÅkan N - fre 05 sep 2014, 21:43
i Traktorer och processorer
11 svar
4877 läst
av Morgan Nordin     
sön 29 okt 2017, 20:10
Elschema Bm 400 Buster av Erre - fre 03 jun 2016, 16:59
i Verkstan
3 svar
2976 läst
av Elfving     
fre 03 jun 2016, 23:21
timberjack 1270b bromsproblem av nelson87 - lör 18 dec 2010, 19:24
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
5 svar
3243 läst
av Holger42     
ons 25 maj 2011, 22:53
Annonser