Traktorer och processorer

Import från icke eu land

34 inlägg 18212 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

gogge  
#213696 Jag importerade en motorsåg precis från Usa.
Jag betalade för frakt som vanligt (från säljare å hem till mej)
När varan kommer till Sverige tar svenska posten över & skickar papper till mej om att varan finns att hämta ut på närmaste postutlämmning (som vanliga försändelser)
Först där får jag betala svenska momsen + en mindre avgift på 1,7% (av frakten + priset på sågen)

Försändelser som går via posten löser dom importavgifterna mot köparen. (enkelt)
Vill minnas ja läst att mindre försändelser av värde max 400:- släpper dom igenom tullfritt.
Vad gäller fordon så lär man väl gå via vägverket, det är väl dom som håller i importtrådarna.
Ska inte pappren vara klara innan man kommer till svenskatullen eller har ja fel där.
Moms å registreringsavgifter + handläggningsavgifter är väl de som kommer till.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

Brickan  
#213714
stegmaster skrev:Vil minnas at jag läst at det behövs veterinärkontroll(eller nåt iknande) om¨man handler med traktorer över gränsen, kan detta vara riktigt?
Det ska väl motiveras av HÄST-krafterna då... Vid import av traktor till Sverige så ska maskinen registreringsbesiktigas och det är väl det du menar. Kommer traktorn från ett land som tillåter 50 km/h så vill det till att den inte varit en sådan traktor för då blir det problem att få den genom besiktningen.

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213726 Köper jag som privat utanför EU skattar jag med moms i båda länder. Nu vet jag inte hur det funkar med Norge för privatköp då jag bara handlat som företagare av företag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Import från icke eu land

bodaedet  
#213741
stegmaster skrev:Vad menar du med "Bägge änder"??
Det blir vel at betala moms vid gränsen ovasett om man köpt privat eller av handlare?
Så det blir vel oftast gunstigt at köpa av en handlare, då en privatperson nästan alltid vil höja salgspriset lite, motsvarande en handlare.




En sak til;
Vil minnas at jag läst at det behövs veterinärkontroll(eller nåt iknande) om¨man handler med traktorer över gränsen, kan detta vara riktigt?
Leste detta i sämband med norrmen som kjöpte traktor "motsatt väg" (från sverige til norge)


Detta tror jag gäller endast in till Norge från Sverige, Norrmännen är rädda för något jordvirus som härjade i Sverige ett tag. Var hopplöst att ta in svenska skogsplantor över gränsen. Vi behövde det för att komma åt ett svenskt skifte, vi fick åka själv men fyrhjulingen var tvungen att tvättas före vi åkte över. Plantorna skulle vi köra över skogen de fick inte passera Norge. Blev lite nattliga turer med komradio på det jobbet.

Det bör tilläggas att gränsen följer en å/bäck på detta ställe, jag undrar hur det säkerställs att den svenska jorden intill bäcken inte kommer över till den Norska sidan....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).