Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

100 inlägg 32301 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

paavo25  
#798504 Har följt med en hel del med byggen av traktor baserade hydraulik funderingar, Har varit ls system som vissa funktioner får traktorn att kvävas, liksom ej förstår att ge lite i ls för vissa fuktioner. De löste sig med ls signalen nån form av strypventil som normalt förbikopplat, men för di problematista funktionerna, med el till lika stryper ls signalen så den ej slipper och ordinera pumpen till maks.

Maskiner med en jätte pump, där just viktigheten med ls signalen och dess sumering och proportion, men nog får dom tex en skördare kan flytta sig, mata trädet och röra på kranen till lika, sett detta, pro silvan i arbete

Lantmännen Maskin

maltex  
#798505 Dom flesta skördare har väl 3 pumpar numera, åk kran aggregat.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#798507 Kranman har valt att använda flerpumpsystem på sin skördare.
Blev inte klart hur styrning för konstanttryck för agregatet är byggt, men systemet säjs vara enkel så det går väl att bygga motsvarande pakett även på äldre traktorn, nos/kraftuttagpump mm. 🤔
Börjar på 2:30.

maltex  
#798508 Även maskinen som väl var lite före sin tid (miniskotare) AGT Mini 3.35 Hydro ( Rulle 3.35) körde med 3 pumpar när det begav sig.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798549 En kompis har hypros ls pump till mohedakranen o Arbron.
Arbron går via en sektion i kranventilen som är en parker.
Har inte upplevt de som att det var ett problem när jag provkört

Användarvisningsbild

Fredi  
#798591 Det går säkert bra att använda en sektion till Arbron, Parker L90 ventilsektion släpper väl igenom ca 120 l/min om jag ej minns fel? Skall du har mer till aggregatet så går det alltid att mata med två sektioner elle ännu större ventilbord eller så elstyrd ventil direkt från pump. Men knappast har nån större pump än nån 110cm3 på en traktor och då räcker Parker L90 till flödet va den ger.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:En kompis har hypros ls pump till mohedakranen o Arbron.
Arbron går via en sektion i kranventilen som är en parker.
Har inte upplevt de som att det var ett problem när jag provkört

Meaning han hade bara ett ventilpaket till både kran och processor?

#798603 Hypros pump är väl typ 75cm3?
Arbron är byggd för konstanttryck i grunden och har ingen Ls anslutning utan de sköter kranventilen.
Så när en Arbro är inkopplad till ett rundpumpningssystem så sitter de en elstyrd dumpventil före som kör flödet till tank när ingen funktion körs.
På kompisens Arbro styrs en ventil i kranventilen för att styra ut olja till den när körs.
Arbron har sitt eget ventilblock nere i den för sina respektive funktioner

#798604 Får väl tillägga att hydraliken till kranen är byggd av Hypro i Lönsboda då han även har en 755 som körs med samma spakar och från början även hade ett fällhuvud till kranen.
Fäll huvudet använde ett motorslid som inte fungerade riktigt mot Arbron förrän jag satte dit en backventil med, annars hade svärdet en förmåga att bli hängande ute efter kapning o då funkade inte frammatningen….

Användarvisningsbild

Åke Nilsson  
#857532 Skördare har 1 arbetspump som fördelar oljan.
Då man fick slangbrott till aggregat slog man om en kran till aggregat då kunde man köra kranen och komma till vägen för att byta matarslang.
Gäller jd 1270 som ja körde från ny 2005.
Tror oljan är paralellkopplad kran &aggregat.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).