alias skrev:bol skrev:Nytt objekt: MF 575 Multi-Power av 1978 årsmodell.
2WD, Bergsjö 800H med skopa och motvikt.
5 Hydrauluttag bakåt, vet inte vad det är för funktion på dessa dock.
Har stått inomhus och använts sparsamt de senaste 20 åren efter lantbruket lades ner. Åkte och tittade på den när det började skymma så har inte kunnat titta så noga, men det jag kunnat se så är den väl medfaren utvändigt och i hytten.
Fördelen är att den inte ligger ute på annons så det är ingen stress och jag kan åka dit och titta närmare när det är ordentligt dagsljus.
Nackdelarna då. Finns det en del av så klart: en del oljeläckage här och där i mindre mängder, förutom ett rejält dropp från packboxen till kraftuttaget. Så pass att det var en balja under den med säkert ett par liter i när jag var där.
Koppllingen tar högt och dåligt, kopplar inte ur ordentligt så jag fick peta till på bromsen för att den skulle stanna, och att växla under färd gick i princip inte om man inte hade ordentligt rull.
Pratade med traktorverkstaden här på orten och ett kopplingsbyte verkar vara det enda rätta, och det innebär att dela traktorn och kopplingsbytet uppskattade dom skulle ta 2-3 dagar.
Bakdäcken var Michelin och verkade vara samma som traktorn såldes med ny, för maken till torrsprickor i sidan har jag inte sett förut, och då har jag ändå jobbat med däck under många år. Dom hade fått en kappa i sidan vid nåt tillfälle där det spruckit ordentligt.
Vad säger forat, vad kan en sådan här pjäs vara värd? Vad hade ni bjudit med informationen som finns?
Jag har aldrig själv delat på en traktor för att meka med kopplingen, men jag vill minnas att Lantmännen räknade på 1-1,5 arbetsdag för att dela, åtgärda och ihopmontera en Valtra 6200 för ca 10 år sedan. Slavcylindern till kopplingen byttes eller lagades vid detta tillfälle, då den läckte olja och jag tror att lamellerna byttes samtidigt då de var rätt slitna och traktorn redan var delad.
Vart jag skulle komma med ovanstående resonemang är att jag tycker att 2-3 dagar låter högt räknat om inte denna MF är mer svårskruvad än Valtran ovan.
MVH
Alias
Bara frontlastare på dessa kan kräva en dag av/på. Byta koppling gör man själv som normalhändig.