Traktorer och processorer

Köpråd gårdstraktor

73 inlägg 10357 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpråd gårdstraktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
bol skrev:Nytt objekt: MF 575 Multi-Power av 1978 årsmodell.
2WD, Bergsjö 800H med skopa och motvikt.
5 Hydrauluttag bakåt, vet inte vad det är för funktion på dessa dock.

Har stått inomhus och använts sparsamt de senaste 20 åren efter lantbruket lades ner. Åkte och tittade på den när det började skymma så har inte kunnat titta så noga, men det jag kunnat se så är den väl medfaren utvändigt och i hytten.
Fördelen är att den inte ligger ute på annons så det är ingen stress och jag kan åka dit och titta närmare när det är ordentligt dagsljus.

Nackdelarna då. Finns det en del av så klart: en del oljeläckage här och där i mindre mängder, förutom ett rejält dropp från packboxen till kraftuttaget. Så pass att det var en balja under den med säkert ett par liter i när jag var där.

Koppllingen tar högt och dåligt, kopplar inte ur ordentligt så jag fick peta till på bromsen för att den skulle stanna, och att växla under färd gick i princip inte om man inte hade ordentligt rull.
Pratade med traktorverkstaden här på orten och ett kopplingsbyte verkar vara det enda rätta, och det innebär att dela traktorn och kopplingsbytet uppskattade dom skulle ta 2-3 dagar.

Bakdäcken var Michelin och verkade vara samma som traktorn såldes med ny, för maken till torrsprickor i sidan har jag inte sett förut, och då har jag ändå jobbat med däck under många år. Dom hade fått en kappa i sidan vid nåt tillfälle där det spruckit ordentligt.

Vad säger forat, vad kan en sådan här pjäs vara värd? Vad hade ni bjudit med informationen som finns?

Jag har aldrig själv delat på en traktor för att meka med kopplingen, men jag vill minnas att Lantmännen räknade på 1-1,5 arbetsdag för att dela, åtgärda och ihopmontera en Valtra 6200 för ca 10 år sedan. Slavcylindern till kopplingen byttes eller lagades vid detta tillfälle, då den läckte olja och jag tror att lamellerna byttes samtidigt då de var rätt slitna och traktorn redan var delad.

Vart jag skulle komma med ovanstående resonemang är att jag tycker att 2-3 dagar låter högt räknat om inte denna MF är mer svårskruvad än Valtran ovan.

MVH
Alias

Bara frontlastare på dessa kan kräva en dag av/på. Byta koppling gör man själv som normalhändig.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bol skrev:
Slurfi skrev:
1764839063_575.jpg

En sån MF för rätt pris kan vara en riktigt trevlig gårdstraktor, lite jobb förstås innan den är
snygg och presentabel får man räkna med i denna prisklass.
Den har nog 2st dubbelverkande uttag och ett uttag för vagnsbroms, inte 5 separata.
Med lite tur funkar däcken hela din livstid även om det finns torrsprickor.
Att byta en dålig packning vid PTOn kan vara busenkelt eller jättejobbigt men med en bunke
under kan du skjuta upp jobbet tills tid gives, inget går sönder det behövs bara samlas upp olja.
Att byta koppling kan man med mekhjälp göra själv på en sån här gammal traktor, det kräver lite plats
och gärna ett slätt golv, och tidsåtgång cirka 2 heldagar. Tar det 3 dagar men timkostnaden är vettig så
kan hela jobbet nog räknas under 10K kr alltså inget att oroa sig för.

Om du gissar på 2 dubbelverkande och en vagnsbroms, är det andra returer eller en retur + enkelverkande då? För det är ju fem kopplingar bakåt.

De stora torrsprickorna är i sidan på däcket, och ett av däcken har som sagt fått en kappa över en spricka så jag skulle inte vara bekväm att lämna gården med dom däcken, och absolut inte åka i skogen.

Förstår att oljeläckage inte påverkar funktionen nämnvärt men är ändå en punkt som behöver åtgärdas och om det är stort eller litet jobb påverkar priset. Såg ut att vara 4 bultar till en kåpa runt kraftuttaget så gissningsvis så kan det vara ganska enkelt men eftersom jag aldrig skruvat med en sån här traktor så är det ju bara gissningar.
Av samma anledning så ger jag mig inte på att byta koppling själv då jag inte har erfarenhet av att dela en traktor. Men om det skiljer 10-15k i kostnad jämfört med vad en verkstad tar så kan jag naturligtvis ändra mig och göra mig en erfarenhet rikare. :)

Angående riktpriser från klaravik med flera så verkar såna här traktorer gå på allt mellan 45-110k ex. moms beroende på skick så vad jag ska ha för maxpris med ett kopplingsbyte i åtanke vet jag ändå inte riktigt.

Anledningen till att jag ändå överväger denna MF trots bristerna är att avståndet för att få hem den inte är så fasligt långt och säljaren är inte heller helt obekant vilket bådar för en ärlig affär med mindre krångel än av att köpa från en obekant säljare långt bort - eller för den delen på auktion med allt vad dom grisarna i säcken innebär.

2 uttag per dubbelverkande ventil, den enkla kan vara fri retur eller broms. Tror mest på fri retur på en sådan traktor.

Håkan A  
#900731Om det ser ut likadant som på min gamla 575:a så är det två dubbelverkande uttag och ett tipputtag. De två dubbelverkande kan ställas om till enkelverkande och fri retur enligt instruktionsboken. Har dock aldrig testat det då lastaren är kopplad i de dubbelverkande uttagen och körs med originalspakarna till höger om sätet. 575 med MP brukar vara svår att växla om snabbväxeln står i läge hare. Verkar fortfarande i huvudsak vara lätt att få tag på reservdelar till anständiga priser.
Lycka till oavsett vad du väljer att köpa!

Torleif  
#900854MF 575 är en bra traktor med god tillgång på reservdelar som är relativt billiga.
Motorn har torra cylinderfoder och det innebär att den dagen du renoverar motorn så blir du troligen tvungen att ta loss hela blocket och föra det till en motorverkstad som sätter in nya foder åt dig och bearbetar dem till mått. Fast å andra sidan är det en extremt slitstark motor så det är långt mellan motorrenoveringarna.
Hela den här serien med fyrcylindriga Perkins motorer är kända för att kallstarta dåligt. Du får räkna med att använda motorvärmare vid minusgrader.
Gångjärnen på hyttdörrarna är litet klena så det är vanligt att dörrarna ramlar av.
Det är stora steg mellan växlarna. Fördelen med Multipower (fanns på de flesta) är just att man kan slå den i låg så släpper trycket på kuggarna så man kan växla enkelt.
Den har dubbelkoppling med en kopplingsplatta för drivningen och en kopplingsplatta för kraftuttag och hydraulpump. I övrigt ett mycket bra system som är bekvämt att köra men kräver service och kopplingsbyte litet oftare än kopplingen på andra märken.

Det finns någon enstaka fyrhjulsdriven 575 men eftersom de inte var tänkta för fyrhjulsdrift från början så blev det extremt dålig frigångshöjd när de tilläggsutrustades med fyrhjulsdrift. Passar inte i skogen. En granne har en 570 som är den fransktillverkade motsvarigheten. Den har sämre frigångshöjd än en gråferguson och hasar sig mest fram på magen!

Jag tycker en 575 borde passa för dina behov.

Användarvisningsbild

bol  
bengt.a skrev:Bara frontlastare på dessa kan kräva en dag av/på. Byta koppling gör man själv som normalhändig.

Om jag hade haft en verkstad där en traktor gått in så hade jag kanske gett mig på det men så är inte fallet.

TS
Användarvisningsbild

bol  
Håkan A skrev:Om det ser ut likadant som på min gamla 575:a så är det två dubbelverkande uttag och ett tipputtag. De två dubbelverkande kan ställas om till enkelverkande och fri retur enligt instruktionsboken. Har dock aldrig testat det då lastaren är kopplad i de dubbelverkande uttagen och körs med originalspakarna till höger om sätet. 575 med MP brukar vara svår att växla om snabbväxeln står i läge hare. Verkar fortfarande i huvudsak vara lätt att få tag på reservdelar till anständiga priser.
Lycka till oavsett vad du väljer att köpa!

Tack för vägledningen! Ska nog komma underfund med funktionerna på hydrauliken i sinom tid när det finns något att koppla på den. 😀

TS
Användarvisningsbild

bol  
Torleif skrev:MF 575 är en bra traktor med god tillgång på reservdelar som är relativt billiga.
Motorn har torra cylinderfoder och det innebär att den dagen du renoverar motorn så blir du troligen tvungen att ta loss hela blocket och föra det till en motorverkstad som sätter in nya foder åt dig och bearbetar dem till mått. Fast å andra sidan är det en extremt slitstark motor så det är långt mellan motorrenoveringarna.
Hela den här serien med fyrcylindriga Perkins motorer är kända för att kallstarta dåligt. Du får räkna med att använda motorvärmare vid minusgrader.
Gångjärnen på hyttdörrarna är litet klena så det är vanligt att dörrarna ramlar av.
Det är stora steg mellan växlarna. Fördelen med Multipower (fanns på de flesta) är just att man kan slå den i låg så släpper trycket på kuggarna så man kan växla enkelt.
Den har dubbelkoppling med en kopplingsplatta för drivningen och en kopplingsplatta för kraftuttag och hydraulpump. I övrigt ett mycket bra system som är bekvämt att köra men kräver service och kopplingsbyte litet oftare än kopplingen på andra märken.

Det finns någon enstaka fyrhjulsdriven 575 men eftersom de inte var tänkta för fyrhjulsdrift från början så blev det extremt dålig frigångshöjd när de tilläggsutrustades med fyrhjulsdrift. Passar inte i skogen. En granne har en 570 som är den fransktillverkade motsvarigheten. Den har sämre frigångshöjd än en gråferguson och hasar sig mest fram på magen!

Jag tycker en 575 borde passa för dina behov.

Tack för ett utförligt svar Torleif!
Ska på en andra provkörning imorgon i dagsljus och ska se om säljaren har lyckats åtgärda några brister. Chansen är stor att det blir affär, men priset styr om det blir beslut imorgon eller inte.

TS
Användarvisningsbild

bol  
#901498Då har jag blivit ägare av den MF 575 jag tittade på och i dagsljus så gick affären smidigt igenom och alla inblandade är nöjda 😀
1765963059_img_20251127_161826.jpg

Även om det finns en del att göra på maskinen så går den att använda i dagsläget även om den har sina egenheter man får vara varse om, och tiden får utvisa om avsaknaden av dubbelverkande lyftkolvar på lastaren är ett måste eller något som går att leva utan, men för den budget jag hade och att det var fel säsong att köpa en sån här traktor med det begränsade utbudet som varit senaste tiden så får jag ändå tycka att det gick bra allt som allt.

Nu ska jag bekanta mig med Olssons i Ellös och göra en liten nätt order på servicematerial.. Traktorn har i princip inte använts sedan 2002 och känns tryggare att byta alla oljor och filter då det inte gjorts på ca 25 år, och några packningar har torkat av samma anledning så det finns lite smått och gott att dona med.

Tack alla som bidragit med tips och synpunkter, positiva som negativa!

TS
Användarvisningsbild

crosberg  
#901515Gratulerar med köpet. Den ser fin ut!

Det var lite roligt för mig att följa denna tråden, eftersom jag samtidigt nu pratar med pappa om att ta över hans David Brown 990 med huggarvagn (Vreten 8T). Ni som också följer tråden - vad är ett sånt ekipage ungefär värt idag? Pappa köpte traktor och vagn i 2010 och allt fungerar. Han betalte runt 150.000 och köpte sen till lite grejer. Tyvärr har den stått ute nu i 15 år så den är inte så snygg mer - foto från 2010 och november 2025 :-)
Mvh Chistian

Torleif  
#901537Gratulerat till 575an bol

Det är väl nästan 15 år sedan jag köpte min MF 165 (tekniskt sett farfar till din traktor) och frontlastaren kom på den ett par år senare.
På hela den tiden kan jag komma ihåg ett tillfälle när jag absolut skulle ha behövt en dubbelverkande lastare. Fast på något vis gick det att lösa ändå.

Var noga med att smörja alla leder i styrningen. Styrsystemet kom ursprungligen till för att rymmas framför kylaren på MF 65 när den skulle bli 165 och utrustas med servo som tillval. Eftersom engelsmän är som de är så bara förstorade de upp och förstärkte konstruktionen varefter traktorerna blev större. Medan den gamla svagheten finns kvar, nämligen att redan mycket små mekaniska glapp känns väldigt tydligt som glapp i styrningen. Om man inte vill renovera styrsystemet ofta eller veva som en galning när man kör gäller det alltså att smörja ordentligt så det inte nöts mer än nödvändigt.

Torleif  
crosberg skrev:Gratulerar med köpet. Den ser fin ut!

Det var lite roligt för mig att följa denna tråden, eftersom jag samtidigt nu pratar med pappa om att ta över hans David Brown 990 med huggarvagn (Vreten 8T). Ni som också följer tråden - vad är ett sånt ekipage ungefär värt idag? Pappa köpte traktor och vagn i 2010 och allt fungerar. Han betalte runt 150.000 och köpte sen till lite grejer. Tyvärr har den stått ute nu i 15 år så den är inte så snygg mer - foto från 2010 och november 2025 :-)
Mvh Chistian

Jag hade hoppats någon mera kunnig skulle svara.

David Brown 990 är en ganska bra traktor i passlig storlek. Den där har den nyare bättre hytten. Du får räkna med att koppla loss frontlastaren och lämna den hemma då du skall till skogs. Att köra i skogen med en bakhjulsdriven traktor i den här storleksklassen med frontlastare på är ett elände. Man får för mycket vikt på framhjulen och fastnar överallt.

Nackdelen med David Brown är att det är litet svårt efter vissa reservdelar. För 10-15 år sedan var det riktigt illa med delarna men ryktesvis har jag hört att det har blivit betydligt bättre. Försök forska ordentligt på nätet så du ser hur läget är nu! Om det finns delar att tillgå kan du tryggt ta över den.

Kärran ser bra ut och tycks vara ungefär rätt storlek men jag kan inte säga mycket mer än så. Vi behöver någon som vet mera!
Senast redigerad av Torleif fre 26 dec 2025, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

crosberg  
#902178Jag tackar dig, Torleif! :-)

Torleif  
#902234Rättade ett skrivfel i mitt förra inlägg.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).