Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 49179 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

chiwas  
#457375 Tyckte själv att det var billigt, så jag bestämde mig fort. Det är en Arbro stroke sa säljaren, med en Arbromit dator inkl längd o diameter mätning,
men han som sålde hade inte fått det att fungera. Tyckte skicket var bra o hoppas jag kan få det att fungera , om inte så hoppas jag få hjälp på detta forum, det verkar finnas många som kan mycket om allt. Skall ha den på en grävare Volvo EC55b ,om den orkar o har tillräckligt tryck o flöde.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#457381 Gratulerar ! :-bd
Orkar gör den nog o flödet är nog inga bekymmer det heller.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457396 Kollade på en för några år sen men där behövde styrburken en tur till Finland för service för de var bara den ena palleten som fungerade.
Lycka till :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

chiwas  
#457404 Tack det kan behövas.Är alla tillverkade i Finland? Finns det något företag som har delar.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457419 Har lite dålig koll på reservdelarna förnärvarande, Anders skördare hade hand om de innan men gick i kk så kanske man behöver vända sig till Finland just nu

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

k-vaara  
#457421 Kolla blocket, det finns ett företag i Valdemarsvik, Maskinkraft, som verkar ha tagit upp Arbro försäljningen där. Antagligen någon som har haft med Anders skördare och göra för enligt annonsen ska dom ha 15 års erfarenhet av Arbro maskiner.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#459118 Zeb, ska du ha Jake på ditt nya ekipage? Kommer du skota med samma traktor och bara koppla på en vagn utan kran sedan? Detta är en myckt intressant tråd, tidigare har jag tyckt att stegmatare är så långsamma jmf med typ Hypro så jag blir frustrerad av att se dom arbeta men med de fördelar ett kranhängt aggregat kan ge på totala tiden är jag på väg att ändra mig. Kvarstår då hur montera kran på traktor, typ Jake och takmontage låser traktorn mer än jag skulle vilja och 3p blir lite rackligt....

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459126 Har takmontage på min men Jake och då Ölmstad, som seb skulle ha, är de enda jag sett som är bolt on utan behöva bygga egna konstruktioner

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

mikael_s  
#459219
källefall8 skrev:Kvarstår då hur montera kran på traktor, typ Jake och takmontage låser traktorn mer än jag skulle vilja och 3p blir lite rackligt....

Fast kranen ställer man väl av hyfsat enkelt med Jake? Har sett ekipaget som @danne och bror har och de ställer väl av kranen på sommaren och byter skogsdäcken mot lantbruksditon. Verkar väldigt smidigt.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459222 Var på skogselmia igår och kollade för skojs skull på några små aggregat.
Biojack hette ett och kostade ca 300 papp.


För två sådana så får jag en Alstor eller en välutrustad V90.
Vad är det som är så jävla dyrt?

Längdmätning och diametermätning. Tre hydraulmotorer och lite ventiler.
Sedan en stålskelett förstås.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Jim_90  
#459242 Jisses 300. Är vel samma aggregat som am300 å dom kostar ju under 200.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459262 Var några år sen jag ett pris på 258' för en Nisula 325 med enklaste datorn

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#459318
källefall8 skrev:Zeb, ska du ha Jake på ditt nya ekipage? Kommer du skota med samma traktor och bara koppla på en vagn utan kran sedan? Detta är en myckt intressant tråd, tidigare har jag tyckt att stegmatare är så långsamma jmf med typ Hypro så jag blir frustrerad av att se dom arbeta men med de fördelar ett kranhängt aggregat kan ge på totala tiden är jag på väg att ändra mig. Kvarstår då hur montera kran på traktor, typ Jake och takmontage låser traktorn mer än jag skulle vilja och 3p blir lite rackligt....


Jo det blir ett fäste typ Jake. Fast det är Ölmstad som bygger och säljer detta. Meningen var ju att maskinen skulle varit klar nu till Elmia men så blev det ju inte. Meningen men Jake och Ölmstads kranfäste är att man ska kunna ställa av kranen ganska enkelt.
När jag skotar kommer kranen hänga på traktorn o samma fäste. Inget jag vet så mycket om men jag ser ju helt klart vissa fördelar med det, men också vissa nackdelar. Det får framtiden utvisa.
Jag kommer givetvis att delge er med info så fort jag får hem maskinen med allt vad det innebär.
Gällande priset på skördaraggregatet Bio Jack, så tror jag att det ska vara samma som AM300. Vilket skulle kosta runt 200´förra året när jag köpte mitt Tapio. Jag tror att det som skiljer i pris är nog hur vad man levererar för dator. Det kan nog skilja en hel del.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Jim_90  
#459336 Blev intresserad angående om olika pris på aggregat nt am300 16500€ med enbart längdmätning

Nisulan är också med enbart längdmätning
Om man jämför priserna på bio-jack aggregatet så är det nog mycker för pengarna att ta nisulas skördarpaket med mowikran frontpump skogstak samt skogshytt med twintrac

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459359 Det var helt andra priser det. 16500€ känns mänskligt i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).