ons 08 mar 2017, 22:23#443435
Ja då hade du lite o läsa
Jo bakåtsträvare kanske man är ibland.
Frågan gällande krökar, på den maskinen jag hade satt ett Kelsa 20rh, det matar på ruskigt snabbt om det går som det ska. Jag vill nog påstå att tack var det kunde man se lättare om det var krök. Man såg ett tendens att stammen krängde. Men å andra sidan har man mer tid o granska stammen i stegmataren. Jag vet inte hur proffsen gör (och ibland när jag granska dom så ser det inte så proffsigt ut, en hel del krök går i timmertraven). Men jag upplever inte detta som något argument för eller emot direkt. Jag försöker leta krök efter o se en kombination av hur knivarna skaver barken och hur stammen ser ut, men det är svårt och kräver ett tränat öga. En fördel mot o manuellhugga vilket du iofs inte frågar om är ju att man får upp stammen i luften och ser då kröken lättare.
Fördelar kontra nackdelar.
Fördelarna med skördaren var: Givetvis produktionskapaciteten (om man kan köra) Frågar du mig vill jag nog påstå att du ska köra riktigt mycket för o kunna nyttja kapaciteten (jag körde varje helg samt nån veckodag under höst vinter och var inte i närheten av att ens nå nån kapacitet som var mätbar mot maskinens kapacitet (har en bekant som kör nästan heltid i egen skog och han säger likadant) Skördare kan bara nyttjas fullt ut av skördarförare. En annan fördel med skördaren var oömheten, man kan i princip köra in i vad som helst och maskinen påverkas inte av det direkt. Apteringsdatorn var mer precis och hade man lärt sig den bättre kan man få ut så mycket mer värde om man hugger mycket.
Nackdelarna med skördaren. Det var för stor grej för mitt lilla behov. Hade jag haft 10-20Ha gallringar så kan man ställa upp den där under en tid tills man är klar o sen köra hem. Mina bestånd är som störst 10Ha och ner till 1Ha. Ska man hugga i ett bestånd på 1Ha så går det i princip åt mer tid för o köra dit och förbereda maskinen på uppgiften (tanka, smörja, dator) än o göra jobbet. Fler nackdelar var att så fort man får ett avbrott så ska det hända en massa saker man ska rapportera fälla ner stege etc etc. Inte bara o hoppa ut o fixa. Sen det största negativa argumentet i MITT FALL. Allt inklusive allt på en skördare kostar skjortan. Jag trodde jag visste att tex pumpar motorer etc var dyrt. Men allt är svindyrt. En liten sketen potentiometer till styrningen 6500:-, lite slangar som går vips 3-5000kr + kanske 60Liter olja som försvinner på en sekund i samband med brottet. Slår man ut alla "låga" utgifter på en säsong så är det ungefär vad mitt rotnetto skulle varit
Nu har jag inget behov av o hugga mycket, men jag förstår varför "´gallringsgrupperna" gör det. Timpeng kontra uttag blir en tråkig ekvation (trots att jag gjorde det på fritid).
Även min bekant som har en stor gård o räknar med ca 4000fub/år i gallring börjar komma till samma sanning och funderar på o sälja maskinen trots att den funkat felfritt (så felfritt en skördare funkar).
Jag köpte ju en maskin för o kunna göra fina gallringar. Och visst blev dom fina men det tog mycket tid och de hade blivit ännu "finare" om jag haft band och kedjor på, men då brister hela iden för min del. Band och kedjor hör inte hemma inne i ett bestånd. Det är då man får skadade bestånd 10-20år senare.
Traktor då! Jag gillar hela konceptet.
Hade vi inte haft en kår med skogsbolag och entreprenörer som låst upp enorma belopp i amorteringar och avtal är jag övertygad om att vi hade använt traktor mer i skogen (det var där vi började skogs revolutionen efter hästen) och traktorn stod som modell för nya ideer och nya maskiner. Men det var då, och fram tills nu har traktorn legat steget bekom skogsmaskiner. Men nu med bekväma förarmiljöer och modern hydraulik och manövrering börjar vi närma oss.
Jag har sagt det innan men hemma har vi en "gubbe" som skotar med en driven Weimer vagn med Cranab kran och en skogsbyggd Zetor. Han håller samma kapacitet som skotarna vilket en del skotarförare erkänner.
Fördelarna är enligt mig lätt i skogen 5-7ton går att dra loss men "vanlig" utrustning. För er som läser mina inlägg så förstår ni att det är en viktig aspekt
Driftsekonomin är betydligt lägre samt för min egen del så kan andra "uppgifter för traktorn" vara med och bära kostnaden. Lätt o snabbt o förflytta sig. Samt ett brett kunnande. Många blir livrädda för o "tröka" in nävarna i en skördare. En traktor, jag hur svårt kan det va! Lite generaliserande men lite den mentaliteten. Produktionen då, ja inte i närheten av en skördare. Men i små bestånd så tror jag att skulle vi räkna på det rent ekonomiskt så skulle mitt ekipage vinna på totalekonomin i bestånd på 0,5-2Ha. Jag hör då och då om maskingrupper som lägger av med gallring för de får ingen ekonomi pga för små bestånd. Ja vi har mycket små avdelningar i Blekinge. Så små att vi hinner granska dom mer än från pickup rutan när vi inspekterar hur gallringen är utförd
Jag var först inne på inne på att inte ha något alls utan leja bort. Men sen vet jag hur jag funkar. Äsch tänkte jag en Kesla 40Lf kan jag ju i alla fall ha, enkel och förhållandevis billig.
Fördelen med det jag har idag, det funkar bra helt enkelt. Titta på den film jag länkar till. Det blir en hel del producerat på den stunden. Ja visst det dubbla och väl mer än det med skördare.
Men jag har den tiden och framförallt inte så mycket skog som ska gallras att jag behöver ha mer bråttom än den tid det tar med Tapion. Handlingstiden per stam med skördare är 15-25sekunder med stegmataren 30-50sekunder, slå ut dom sekunderna på hur många träd som ska ner per Ha så är det en ganska bra motivering tycker i alla fall jag (som självverksam). Lägger man till lite körvana i traktorn kan man nog korta ner det ytterligare. Sen är det ju kanske en konstig jämförelse. Och skulle man tröttna på stegmatat, kan man sälja den o lägga till 100´-150´på nypriset o köpa ett rullmatat.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem