Har idag kört en runda och experimenterat lite med att minska plogens marktryck. Börjar med enklaste modellen så får vi se vad det blir i slutändan.
Jag monterade en manometer i hytten som är kopplad till lyftkolven. Jag mätte upp att 50bar behövdes för att hålla hela bladet i luften. Försökte att eftersträva ca 25bar på manometern vid plogning och det kändes som att detta blev ganska lagom för att inte skära ner för mycket i vägen eller slita överdrivet på stålen, men ändå få undan snön.
I och med att traktorn har framaxelfjädring kan bladet fjädra lite upp och ner ihop med traktorn. Men jag tror att det skulle bli mycket bättre med en ackumulator som gör att bladet kan följa vägen än bättre med bibehållet tryck. Nackdelen med en ackumulator utan extra ventiler skulle bli att det tar aningen längre tid att lyfta plogen. Men har ju kickout på spaken, så det är kanske inte så farligt.
Där vägen var plan fungerade det nästan perfekt. Men vid backkrön skulle bladet behöva röra sig mer innan det går i luften alternativt ligger an med hela vikten. Skall se om jag kan hitta en ackumulator att prova med, vill ju helst inte köpa en ny när jag inte vet riktigt vilken storlek som är lagom.
Men blir kanske ett par vändor till såhär. Helt klart bättre än att byta stödtallrikar stup i ett, som ändå inte fungerar så bra på grusväg.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II