Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 373179 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303219 Har också funderat på varför dessa spakar är så långa. Har sett flera installationer som ser väldigt obekväma ut. Jag tycker du skall kapa av stången till lämplig längd och bocka dom så att det blir bekvämt att köra.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

alias  
#303761
molnia skrev:Jo jag har funderat på det och även på att ta loss stången från paketet, och handtagen ifrån stängerna. I underkant av handtagen är det en sprint igenom handtaget och stången. Kspa av stången och borra nytt hål för sprinten längre ner. Kapa av stängerna en 7-10 cm.?

En annan variant är at bulta loss stången från ventilpaketet och sätts ett plattjärn mellan ventilpaket och stång så allt blir bekvämare. Då går allt att återställa ifall man vill.


Om mitt minne inte sviker mig och jag är ute på gården i vettigt ljus så kan jag kanske ta bilder på ett modifierat liknande paket (dock moterat på golvet på en Valtra 6000-serie - slangarna indragna genom borttagen nedre bakruta).
Vi böjde spakarna ut från varandra så att man får isär dem och får dem lägre (ger möjlighet att avlasta armbågarna på knäna vid krankörning). Spakarna är nu böjda ungefär som målstakarna på kärran.

Nu vet jag att det ser lite annorlunda ut på 705:an, men det kanske kan ge ett upplsag om lösning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#303788 låter mkt intressant alias. nedre rutan är det vi också jobbar med att få in det.
min far har jobbat med spakarna, har ännu inte varit och tittat sen i måndags kväll. han ville min bror och jag skulle komma på "besiktning" ikväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#303938 ena fästet för ballasten är klar, den andra är påbörjad. glömde ta en bild på de nya lamphusen i grillen, får ta det en annan kväll.
20141210_6153.jpg

20141210_6156.jpg

20141210_6158.jpg


arbetet med fästet för spakarna går framåt, men är så fruktansvärt mkt att tänka på. fick bygga om det helt från grunden, det hamnade för nära hydraulik uttagen för yttre hydraulik. slangarna fick inte rum att kopplas i med den konstruktionen vi hade till förra vagnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#305182 var en kort stund och pysslade i lördags. Fick fast alla delar till exenonljuset fram, kvar är att dra elen men min bror installerade extraljus på sin bil så de verktygen var upptagna.

Min far har fått ihop något som börjar närma sig en lösning för spakarna. fick åter igen kapa i handtaget för bakrutan. nu blev det ännu mindre.

när min far kopplade in elen till ventilpaketet på positionsljuset i elutaget på traktorn så fick han fram spänning men ventilpaketet levde inte. Så han drog tillfällig tråd från batteriet. då funkade det. vet inte vad det var som gjorde att det inte funkade.
vi började att dra ny kabel och montera den 13 poliga kontakten bak på traktorn.
20141213_6167L.jpg

20141213_6169L.jpg

min far är bedrövad, " kommer ju aldrig ut i skogen.. får väl bära hem det..." 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#305183 bilden baktill på traktorn, har ni någon bra ide för att skydda slangarna?
är det bästa bara att köpa plast spiral och dra runt varje slang så de inte nöter mot våran konstruktion som sitter i dragstångs fästet och över/runtomkring hydraluttagen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Tosca  
#305185
molnia skrev:min far är bedrövad, " kommer ju aldrig ut i skogen.. får väl bära hem det..." 8)

Nu är det väl så dags, men jag kan inte låta bli att rekommendera alternativ, det ena behöver ju inte utesluta det andra:
http://www.blocket.se/stockholm/Teg_904 ... m?ca=9&w=3
1531523393.jpg

Dä ä nästan bara å åk.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#305189 he he ja alternativ är nog uteslutet nu, när det står en vagn för nästan 3 ggr så mkt på logen.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Tosca  
#305195 Du vet väl att man kan ha fler än en ögonsten?

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#305205 jag vet det, men inte min far.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valfridsson  
#305212
molnia skrev:bilden baktill på traktorn, har ni någon bra ide för att skydda slangarna?
är det bästa bara att köpa plast spiral och dra runt varje slang så de inte nöter mot våran konstruktion som sitter i dragstångs fästet och över/runtomkring hydraluttagen.

Visst är det tryck och retur från traktorn till paketet du tänker på!? Går det inte ha slangarna så dom följer dom andra en bit och sedan in i uttagen? Eller sitter dom vinklade ut från hydraulpaketet? Det ser ut som att dom ligger ganska nära däcken också.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#305389
Valfridsson skrev:
molnia skrev:bilden baktill på traktorn, har ni någon bra ide för att skydda slangarna?
är det bästa bara att köpa plast spiral och dra runt varje slang så de inte nöter mot våran konstruktion som sitter i dragstångs fästet och över/runtomkring hydraluttagen.

Visst är det tryck och retur från traktorn till paketet du tänker på!? Går det inte ha slangarna så dom följer dom andra en bit och sedan in i uttagen? Eller sitter dom vinklade ut från hydraulpaketet? Det ser ut som att dom ligger ganska nära däcken också.

jo precis är det tryck och retur. På bilden är inte slangarna till ramstyrning inkopplat.
jag har funderat i de banorna du nämner. När vi fick vagnen var tryck och retur vinklat rakt ner på bild, men blev lite dumt med vår konstruktion. Funderar på att komplettera med 1 st90 graders vinkel på vardera sida så att det följer slangarna som du säger.
men ditt inlägg fick mig att tänka på att det då skulle gå att "tvinna" upp den gula skyddsplasten och lägga tryck och retur gemensamt med resten de första decimeterna. :-bd

Jag har även funderat på att tryck och retur +ramstyrning går emellan de 2 plattjärnen som konstruktionen består av. Är lite rädd för slangar ska nöta mot konstruktionens kanter, även att de är rundade. Är det det enklaste att köpa sprialskydd med så liten diameter så att den sitter bra om bara en slang?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Jim_the_one  
#305440 Eller så tar du en grövre slang, slitsa upp lite i en änden, trä på den över slangen du ska skydda å sätt fast den med en slangklämma.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Skogstomte  
#305457
molnia skrev:bilden baktill på traktorn, har ni någon bra ide för att skydda slangarna?
är det bästa bara att köpa plast spiral och dra runt varje slang så de inte nöter mot våran konstruktion som sitter i dragstångs fästet och över/runtomkring hydraluttagen.


Ja, vi gjorde något liknande, men våran grunka var endast för att hålla fast slangarna. Vi satte en klammer till varje slang och en extra hydraulslang för att dra kabeln i. Nere på draget virade vi på ett slangskydd över alltihop och gjorde som stora klammer av bockade rör. Klammerna är överstora så att hela härligheten kan glida lätt längs dragbommen.

Allt detta kom till efter att slangarna högg tag i snökedjan en gång vid tvär sväng...

Har tyvärr ingen bild.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
#305494 Att dra plastspiral runt en ensam slang funkar utmärkt.
Bara det är rätt dimension, som du säger, så att det inte blir glapp mellan spiral o slang. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).