molnia skrev:Vi stötte på problem ikväll
Vi tänkte göra en snabb lösning för vridningen till snöbladet som vi saknade hydralslangar till. Så vi kopplade dom slangarna till tredjehydraliken på lastaren bara för att kunna köra ikväll och skaffa slagar i morgon. Men det bara skrek om pumpen när jag tryckte in knappen och lutade spaken för tredjehydraliken. Det ryckte i slangarna när jag drog i spaken men snöbladet stod helt still. Vi tänkte att det kanske var fel på dom gamla honorna vi hade hittat hemma så vi plockade bort dom och hanarna och gängade ihop det men det funkade inte. Blev samma resultat. Det värkade komma olja då vi hade tryck när vi plockade isär kopplingarna. förstår inte vad det kan vara för fel.
Detta var ju ett försök till provisorisk lösning och vi ska dra slangar från ventilpaketat bak på traktorn men jag blev ändå fundersam på vad det kan vara för fel.
Inte kan det väl ha betydelse vilken slang som sitter på vilket uttag. Är slangarna "korsade" så innebär det väll bara att snöbladet går åt andra hållet på spaken?
molnia skrev:JF skrev:Höjden är ok, fast kanske i högsta laget. Dock tycker jag de kommer lite för lång ifrån. Tar man in dem genom lilla ruran kommer de betydligt mycket närmare. Trioligtvis kommer de för nära så det blir svårt att svänga runt stolen..Det fästet jag gjorde är helt klart ett första test som jag kommer bygga vidare på, eller skrota. Jag kommer inte fortsätta ha det så här iaf.
Jag kan mycket väl tänka mig att det blir i närmsta laget. Har varit trångt då jag vred runt stolen med lilla rutan lite öppen för att få en uppfattning. En galen ide jag fick någon gång var att flytta hela ventilpaketet för yttre hydralik längre bak och uppåt.Då får man förlänga stagen som går till dom olika ventilerna. Mycket jobb men jag uppfattade det inte som omöjligt, (kolla tidigare i tråden på bilden från intruktionsboken om yttre hydralik). När det är gjort kan jag förlänga hytten bakåt och få mer utrymme för fötter,knän och ventilpaket till huggarvagn. Skulle vilja ha en nyare huggarvagn med el eller hydralservo men än har vi 2 spaks ventilpaket.
Upptäckte ikväll att vi är tvungna att göra en knäck på dragstången för att inte gå emot framaxeln. Så det blir det att göra i morgon kväll.I morgon kväll kan det nog även bli premiärtur med snöbladet.
Nicke Nyfiken skrev:Är ingen hejare på hydraulik, men måste inte detta kopplas till de dubbelverkande uttagen på traktorn?
Är de uttagen du använde dubbelverkande?
H/Nicklas
MrEast skrev:Det går ju även att kroka av lastaren när det ska köras med blad för att få bättre viktfördelning, går ju inte så bra att använda båda samtidigt i vilket fall. Går ju fort det när man fått in snitsen på det.
molnia skrev:jo visst det är ju inte några otroliga mängder olja med 46l/m, men jag märkte skillnaden tydligt mot vad vi hade innan.
vi har en Patu, tror det är 8 ton då märket är bortnött. Men kranen heter Patu 505 allgripen dvs ca 5 meter lång. Jag hade kranen lågt placerad igår men ändå tippvänlig.
Funderar kring om man skulle göra en tredje banke till så man kan flytta boggin som stöttorna är fästa i närmre traktorn för att få den mindre tippvänlig. Men då får man ju mindre tryck på kroken på traktorn. En 2wd traktor måste ju ha vikt på kroken annars händer det inte något i surhålen men nu är vi ju nya ägare till en 4wd traktor. Kan man vara snålare med trycket på kroken till en 4wd traktor? Någon som har erfarenheter från just detta?