Traktorer och processorer

Råkat döda Valtra A85

40 inlägg 10400 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin

Re: Råkat döda Valtra A85

Tralsmo  
#886828Ja är nog inne på samma som @skogsolas sista kommentar.

Ja är inte hemma på traktorer bara så de blir klart.

Behöver inte alls vara komplicerat om man bara får håll i rätt person som är insatt.

Grannen råkade ut för nåt liknande för ett tag sen när han skulle kabla igång traktorn.
Bara de att de va bilen (en Dacia) som tvärdog.
De va en huvudsäkring som satt gömd nånstans som bara insatta kände till.

Lantmännen Maskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886873Ytterligare en teori. Kan själva tändningslåset ha gett upp? Det skulle säkert kunna hända om det fått bakström genom felkoppling.

#8868831. Skaffa en enkel testlampa.
2. Mät om du har ström fram till tändningslåset.
3. Mät om du har ström ut från tändningslåset med nyckeln i olika lägen.

Användarvisningsbild

Art Lav  
#886897Jag ger upp mina försök. Jag har anlitat en traktorguru som förhoppningsvis kan laga den.
Stort tack för engagemang och tips, internet när det är som bäst!

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Art Lav skrev:Jag ger upp mina försök. Jag har anlitat en traktorguru som förhoppningsvis kan laga den.
Stort tack för engagemang och tips, internet när det är som bäst!

Läs mitt PM till Dig.

#886914Tala gärna om hur det gick. Vi som har likadana traktorer och engagerat oss i frågan vill gärna veta.

Användarvisningsbild

Art Lav  
#886925Absolut!

TS

#887144Eftersom det finns gott om Valtror, både levande och döda så fortsätter jag i den här tråden. Hade oförklarliga tjuvstopp som visade sig bero på glappkontakt, spänningsfall i nyckelstoppkabeln som nämnts tidigare. Gjorde först en tjuvkoppling med en kabel direkt ifrån batteriet till pumpen. Sen följde jag kabelns irrgångar som verkar sluta i en stickpropp på hyttväggen strax över batteriet. Proppen har 211 stift +- 200 men om man tar lös den, tittar på den ett tag och ser till att den sitter fast ordentligt sen så kan det möjligen bli bättre. Det här hjälper inte trådstartaren för han har antagligen bränt tändningslåset men det kan vara ett tips för någon annan.

k_h  
#893115Hur har det gått?

Användarvisningsbild

Art Lav  
#912964Återvänder till denna tråd då något oerhört märkligt har inträffat med min ”döda” Valtra A85.
Jag anlitade en mekanikerguru att titta på traktorn för att se vad felet var och om möjligt reparera den.
Vintern var svinkall så traktorn stod orörd ända fram till maj i år. Telefonen ringer och jag får berättat att traktorn går som när den var ny.
-Hurra! Vad var det för fel?
-Jag hittade inget fel, jag skruvade ihop det du hade lossat och nu går den fint.

Så oerhört skönt!
Sens Moral: ge fan i sånt man inte begriper sig på!
Stort tack till er som engagerat er!

TS
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).