Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 550663 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#857344 Du kan pröva att dra lite i kontakten som sitter bakom dragstångsfästet när problemet uppstår, eller redan nu prova att dra i den och se om felet ändras på nåt vis. Den sitter bakom dragstångsfästet under hydrauluttagen.
Försök att minnas att titta vad det står för värde på AC när felet uppstår för det kan visa helt fel när du väl har problem men däremellan fungera precis som det ska.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#857350 Är den givaren som räknar när du lyfter/sänker och den verkar ju funka
Lyft/sänkventilen sitter innanför höger bakhjul
Du ser den underifrån

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#857352 Du kan ju även kolla lyftkolvarna så det inte är nån av dom som läcker igenom

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#857354
Bert1 skrev:Är den givaren som räknar när du lyfter/sänker och den verkar ju funka
Lyft/sänkventilen sitter innanför höger bakhjul
Du ser den underifrån


Jo vet det, men vi hade liknande problem med våran 8450 och då visade det fel värde just från höj/sänk-givaren men bara då felet uppstod vilket var sporadiskt. Däremellan så visade den korrekt och allt fungerade som det skulle.
Tror det var löskontakt så det hände bara ibland, och kunde gå veckor utan bekymmer. Men efter att jag hade loss den och satte tillbaka trådarna ordentligt så har det fungerat utan bekymmer. Är iallafall enkelt att kolla på samma gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857356 Kontakt och kabel ser felfritt (opåverkat) ut, väldigt stel kabel.
Pilarna vid "hastighetsvredet" är röd uppåt vid lyft och blir direkt jag slår över brytaren grön nedåt både på mellanläge och sänk.
1727630583_img_20240929_191430.jpg
1727630568_img_20240929_191432.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#857358 Hmm e ju som sänk blir aktiverad i mittläget med
Prova och ta bort lyft/sänkknappen

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857421
Bert1 skrev:Hmm e ju som sänk blir aktiverad i mittläget med
Prova och ta bort lyft/sänkknappen


En update:
Jag ringde Lantmännen och beställde en knapp, den kostade typ 360 kr så det var ju inte så mycket att fundera på.
Fick samtidigt prata med en verkmästare och han tyckte att jag skulle plocka bort kontakterna på magnetventilerna och se om problemet kvarstod eller försvann.
Då skulle jag även kunna handköra ventilerna.

Så bort med hjul och egenbyggd skyddsplåt och där under all dynga fanns två kontakter.
Efter lite rengörning och demontering samt stabilare pallning så startade jag motorn.
Höjventilen satt utåt och gick lätt att handköra, sänkventilen satt inåt och var mycket svår att komma åt.
Men direkt jag stoppade tillbaka kontakten på sänkventilen så sänktes armarna och sänkningen upphörde när jag tog bort kontakten.

Jag håller tummarna för brytaren 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#857430 Kan även va nån av knapparna ute på skärmarna som blivit kortis i eller den andra knappen du har inne som du med kan lyfta sänka med

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#857435 Går armarna hela vägen till botten eller stannar de vid inställt läge?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857441
JohannesG skrev:Går armarna hela vägen till botten eller stannar de vid inställt läge?


De går ner i bott oavsett inställning, enda som stoppar sänkningen är om jag trycker och håller in en "uppknapp" på skärmarna.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857483 Nu är felet ovan hittat!
Åkte och köpte ny knapp....ingen skillnad.
Pratade igen med verkmästaren i Örebro som har vart väldigt hjälpsam, han föreslog att jag skulle koppla bort knapp för knapp tills jag lokaliserade felet. Främst tre i hytten och fyra (eller egentligen två) på bakskärmarna.
När jag kopplade loss knapparna på vänster skärm så försvann felet, alltså kärv knapp.🤩
Då har jag ändå försökt att pysa in lite 5-56 och motionera knapparna.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#857492 Var så jag menade med men var kanske lite otydlig i mitt förklarande
Men gött du har hittat de och att det va ett ganska lätt fel att hitta och förhållande vis billigt med

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857529
Bert1 skrev:Var så jag menade med men var kanske lite otydlig i mitt förklarande
Men gött du har hittat de och att det va ett ganska lätt fel att hitta och förhållande vis billigt med


Ja det var intressant och man fattar nu lite bättre hur saker å ting hänger ihop och fungerar. Är väl detta dom är livets hårda skola 😅
Men tack för all input, detta med Ac 0-99 hade jag som sagt ingen aning om heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).