Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 550707 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#849612 Om det nu inte är så du har lite annorlunda elsystem iom en äldre traktor så får du nog kolla säkringsschemat vad du skall ha där för bara för det sitter en säkring där är det inte säkert den är rätt har jag märkt efter att ha skruvat åt lite olika personer

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

MalZon  
#849620 Nä får kolla närmre nåndag. Känns som att 3poliga orginalkontakten bör ha en kontakt innanför sidokåpan invändigt i hytten, för heldraget i ett hela vägen bak till 3poliga kontakten har jag svårt att tro, så hade varit intressant och veta var den kontakten finns på de som har 3poliga monterad orginal. Då kan man ju "lätt" sortera bort om det nu finns draget alls på min eller inte.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849638 Om du kollar på dessa 2 bilder så en från -99 med X50 kontakt o den andra utan från -97 och där finns ingen extra kontakt bakom nånstans.
Kollar jag säkring F10 startlås, thermostart 15A på de äldre och på -99 o nyare står de på F10 3 poligt strömuttag 25A

Ligger de ingen schema över säkringarna instucket bakom säkringskortet på finska o svenska?
Eller har tidigare ägare försnillat de?
Brukar vara en plastlåda på ryggstödets baksida på stolen för manual

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849643 Så sitter uttaget på min, nära högerpanelen o på undersidan av tvärbalken.
Har för mej även kan sitta på utsidan av hytten ibland

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

MalZon  
#849750
gnisten83 skrev:Om du kollar på dessa 2 bilder så en från -99 med X50 kontakt o den andra utan från -97 och där finns ingen extra kontakt bakom nånstans.
Kollar jag säkring F10 startlås, thermostart 15A på de äldre och på -99 o nyare står de på F10 3 poligt strömuttag 25A

Ligger de ingen schema över säkringarna instucket bakom säkringskortet på finska o svenska?
Eller har tidigare ägare försnillat de?
Brukar vara en plastlåda på ryggstödets baksida på stolen för manual

Skumt, tolkar det som att den kontakten inte kom förens -99 då. Inte så konstigt att den inte finns på min isf.
Tänkte att 3poliga kontakten hade en kontakt likt X12, X14 och X17 tex, men tydligen inte då.
Isf är det ju som sagt bara att dra helt nytt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849758 Jo jag utläser de så med, de finns kanske 10 olika elscheman med variationer om årsmodeller hitech o icke Hitech och den kontakten dyker inte upp innan i schemana.
Egentligen är de upplagt efter chassinumret typ Lxxxxxx
Letade själv efter hur arbetslampor på ledstängerna fram,vid främre blinkers, var inkopplade och de fanns inget fördraget efter säkringskortet på min -00 Hitech så de var bara att fixa stift till till multikontakten o dra ny kabel i listen under framrutan

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#850248 Vad har ni för arbetstemperatur på transmissionsoljan när den får jobba lite under varma sommardagar?

Och vart går gränsen för att denna olja ska bli för varm?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#850556 Vilken olja är det ? Kolla i produktbladet.
Men över 80 -90 grader så försämras oljan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#850557 Nu är min 6300 a, redo för skogen igen.
Det skillde 40 grader mellan termostat och vattenpump. Så utan att man märkt på mätarn, så har motorn varit för varm.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#850598 Var det termostaten som pajat eller vad var det som gjorde det blev så Amatörhuggare?
Vill minnas att det där med arbetstemp i transmissionen har det pratats om här tidigare men minns inte vad det kom fram till men har en svag aning om att någon nämnde att runt 90 grader så kommer där upp en varning

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#850629 Mekanikern var ute å provkörde, å då ryckte det till i nålen tempmätarn. sedan var det lugnt, sen som det var likadant. Då tebaks till verkstaden, och tog fram febertermometern. och börja mäta, då upptäckte han gradskillnaden. Och rev ner termostathuset. Och koka den å mätte, och då betedde den sig konstigt. Han sa att jag kan ju suttit baklänges, å kört med kranen, och missat rycken. Sedan var det ett fel till, Stod olja i bulthålen blocket. Så momentet har vart rätt, men toppen legat lös . Bara tur att glykolen, inte runnit in i motorn. Huvaligen vilken tråkig grej det varit. Om det hänt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#850633 På min 6200 kan inbland tempmätaren ligga lite över mitten en kort stund för att sedan gå tillbaks till mitten. Jag upplever att detta händer efter en tids körning när man kan tänka sig att motorn närmar sig arbetstemp. Kanske strul med min termostat oxå…? Är nog 5 år sedan jag bytte den.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#850635 Inte ovanligt att man kan se att tempen stiger lite över där den normalt ligger precis innan termostaten öppnar

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#850691 Ok tack, får hålla lite koll, (som man alltid bör göra oavsett)😊

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Mikael A  
#851411
MalZon skrev:Hade fortfarande varit intresserad av var 3poliga eluttaget är påkopplat i hytten. Funderar på att sätta dit 2st arbetslampor till så behöver nog lite mer ström.

Om du fortfarande är intresserad så har jag en 6600 -95 där det trepoliga uttaget delar säkring och kablage med cigarettändaren. Sitter på bakre panelen på högersidan. Säkring F29 som är 10A.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).