Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 551035 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#806701 Vill du ha upp den mycket? För isåfall är det nog bättre och lämna in den
Tänk på att turbinen kan behöva ha mer olja med om du nu har turbinkoppling

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#806730 Det är lite överreklamerat att bara skruva på pumpen. Det blir oftast bara fortare tom tank. Spridares storlek och turbotryck måste också anpassas för att det ska ge resultat. En intercooler ger effekt utan andra ändringar om du inte har någon innan.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#806753 Nu är det bytt, för detta året.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#806754 Vad är det för modell amatörhuggaren? För ser det är elektrisk matarpump

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#806759 C -110 så en katt,bland hermelinerna.

Tråden är ju 6000 serien

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Dennisjonsson  
#806763
Bert1 skrev:Vill du ha upp den mycket? För isåfall är det nog bättre och lämna in den
Tänk på att turbinen kan behöva ha mer olja med om du nu har turbinkoppling


10-15 hk borde räcka tycker jag. ja jag har turbinkoppling. Tack för tipset om turbinen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#806764 Typ som nästa modell då
Läser du instruktionsboken så finns där info om hur man gör ett stalltest och hur mycket oljevolym det är i dom olika så är det bara och prova sig fram

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#806772
1689883333_img_20200701_215054.jpg
Stanadyne pumpen du har är inte bra att trimma , dåliga fast dom är original. Går lite att få mera bränsle med dessa men bör göras i bänk. Bäst är att byta spridare till såna med aningen större hål, förlänger även livslängden på pumpen genom byte. Originalspridaren har onödigt högt öppningstryck så sliter pumpen i onödan. Bäst att slänga pump och spridare på skroten samt installera en Bosch pump samt större spridare. Jag gjorde detta och begärde 130-140 Hk då pumpen justerades i bänk. Detta på en 6550 med ca 100 Hk original. Aldrig ångrat detta byte ännu, blev som en helt annan traktor. Alla dessa 6*50 är ganska sega original pga avgaskraven då dessa byggdes.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Dennisjonsson  
#806773
ÅsaNisse skrev:Det är lite överreklamerat att bara skruva på pumpen. Det blir oftast bara fortare tom tank. Spridares storlek och turbotryck måste också anpassas för att det ska ge resultat. En intercooler ger effekt utan andra ändringar om du inte har någon innan.


Okej. Tack för din åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Dennisjonsson  
#806774
Fredi skrev:
1689883333_img_20200701_215054.jpg
Stanadyne pumpen du har är inte bra att trimma , dåliga fast dom är original. Går lite att få mera bränsle med dessa men bör göras i bänk. Bäst är att byta spridare till såna med aningen större hål, förlänger även livslängden på pumpen genom byte. Originalspridaren har onödigt högt öppningstryck så sliter pumpen i onödan. Bäst att slänga pump och spridare på skroten samt installera en Bosch pump samt större spridare. Jag gjorde detta och begärde 130-140 Hk då pumpen justerades i bänk. Detta på en 6550 med ca 100 Hk original. Aldrig ångrat detta byte ännu, blev som en helt annan traktor. Alla dessa 6*50 är ganska sega original pga avgaskraven då dessa byggdes.


Vad kostar ett sådant byte ungefär?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#806776 Har orginal stanadyne pump på 8050 har inte gjort något annat än ställt upp pumpen orginal 110 hk efter 160 hk uppmät effekt så inte uppskattat har gått bra i ca 8000 timmar
Servicemannen ställde upp den när de bytte pump på garanti när traktorn var ny

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#806783 Justering av oljemängd I turbinen kräver I praktiken att man klyver traktorn vid kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#806785 Enl det jag har hört så skall det gå att komma åt i ett hål/lucka som man kommer åt efter att batterihyllan är bortplockad

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#806823
1689960745_img_20210104_130438.jpg
Bert1 skrev:Enl det jag har hört så skall det gå att komma åt i ett hål/lucka som man kommer åt efter att batterihyllan är bortplockad

Helt rätt, batterihyllan loss så kommer man åt pluggen till turbinens oljepåfyllning.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#806824
valtra mega skrev:Har orginal stanadyne pump på 8050 har inte gjort något annat än ställt upp pumpen orginal 110 hk efter 160 hk uppmät effekt så inte uppskattat har gått bra i ca 8000 timmar
Servicemannen ställde upp den när de bytte pump på garanti när traktorn var ny

Vissa går bättre andra sämre, du kan ha de äldre spridaren i din ännu? Dessa bättre för pumpens hållbarhet. Min pump var ganska glest vid ca 6000h på en 6550. Det första som oftast märks är att vid het ( riktigt het) motor så startar den inte om du stänger av den förrän efter kanske en kvart. Pumpen är så gles så den orkar inte ge tryck till spridare. Slänger du däremot en hink med vatten på pumpen så startar den genast pånytt 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).