Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
Traktorer och processorer
Anpassa Valmet 705 för skog och snö
Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

mån 16 sep 2013, 17:23#236977tja ja jag kan hålla med.
fast framför datorn kan man sitta även om det är mörkt, 16 mil till gården (som jag hade när jag studerade). för verkstaden finns inte, blå hallen gäller om det ska svetsas, då vi vill ha logen kvar. Tidigare har jag inte velat spendera pengar på dessa saker då jag har studerat i 2 år. Men nu har jag börjat jobba igen så det kan bli bättring. Sedan så har min fars migsvets visst behov av vård, slangpaket, gasslangar.. Min fars transformatorsvets blir jag bara ovän med om jag så bara ska flytta på den, inte lönt att jag svetsar med den.
Men jag har en plan....
vänta bara...
passar på att bifoga en bild jag hittade på datorn, tog den på en vimek på Elmia Wood
en annan variant på ett fotsteg, ledat fram och hålls uppe av kedjan
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fast framför datorn kan man sitta även om det är mörkt, 16 mil till gården (som jag hade när jag studerade). för verkstaden finns inte, blå hallen gäller om det ska svetsas, då vi vill ha logen kvar. Tidigare har jag inte velat spendera pengar på dessa saker då jag har studerat i 2 år. Men nu har jag börjat jobba igen så det kan bli bättring. Sedan så har min fars migsvets visst behov av vård, slangpaket, gasslangar.. Min fars transformatorsvets blir jag bara ovän med om jag så bara ska flytta på den, inte lönt att jag svetsar med den.
Men jag har en plan....
passar på att bifoga en bild jag hittade på datorn, tog den på en vimek på Elmia Wood
en annan variant på ett fotsteg, ledat fram och hålls uppe av kedjan
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
mån 16 sep 2013, 17:58#236979Kan säkert hålla ett tag fast klart skogsmaskinerna klara ju av att köra sönder sina hydraliska stegar trots en givare som ska hindra körning med dom nere
mån 16 sep 2013, 20:14#236994Är väl ett väl känt faktum att nästan allt som styrs av givare slutar att fungera då och då.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tis 17 sep 2013, 19:33#237121Visst allt går sönder men de ska visst inte gå att köra fram/back om inte stegen kommit upp till givaren!
tis 17 sep 2013, 23:38#237155Om givaren är hel ja
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
sön 08 dec 2013, 00:53#248747Varit mkt lugnt på sistone på denna fronten, men min far har fixat lite. och så har det blåst omkull lite träd som vi fick ta hand om.
Skapa konto
Skapa konto
TS
sön 08 dec 2013, 10:18#248774Förklara dubbarna?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 08 dec 2013, 10:41#248781Visst kan jag det.
Det är väldigt lätt att man kommer åt spaken för lyftarmarna så att lyftarmarna sänks och skadas mot dragstången på vagnen.
Den vänstra pilen pekar mot normala infästningen av lyftarmarna, som även har sänkts på bilden. För att undvika detta hänger vi upp lyftarmarna på dubbar i skärmkanten (högra pilen)så att de inte kan vara i vägen.
Hayabusa med fler har visat bilder på denna lösning sen tidigare.
Jag såg denna lösning på en Valmet X05 innan vi köpte vår och insåg att det var något vi skulle göra.
Skapa konto
Det är väldigt lätt att man kommer åt spaken för lyftarmarna så att lyftarmarna sänks och skadas mot dragstången på vagnen.
Den vänstra pilen pekar mot normala infästningen av lyftarmarna, som även har sänkts på bilden. För att undvika detta hänger vi upp lyftarmarna på dubbar i skärmkanten (högra pilen)så att de inte kan vara i vägen.
Hayabusa med fler har visat bilder på denna lösning sen tidigare.
Jag såg denna lösning på en Valmet X05 innan vi köpte vår och insåg att det var något vi skulle göra.
Skapa konto
TS
sön 08 dec 2013, 15:36#248824Mkt smart, ska kolla om det går att göra likadant på min New Holland.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 08 dec 2013, 21:33#248952Ser mkt bra ut molnia,
Ser ut som om du fått armarna längre ifrån däcket än vad jag lyckades med oxå
Ser ut som om du fått armarna längre ifrån däcket än vad jag lyckades med oxå
Bättre att vara på hal is o ha det glatt, än att gå i lera o sörja
mån 09 dec 2013, 11:52#249029Tack, jo det blev mkt bra, tyvärr sa blev armarna i olika höjd då den högra var besvärligare.
Men min far ska ha all beröm, han har gjort ett bra jobb.
Det var bra att hänga upp lyftarmarna även vid andra tillfallen, tex. när jordbruksdraget skulle på för snöbladets skull, då så var det mkt rymligare att jobba med lyftarmarna upphängda.
Men min far ska ha all beröm, han har gjort ett bra jobb.
Det var bra att hänga upp lyftarmarna även vid andra tillfallen, tex. när jordbruksdraget skulle på för snöbladets skull, då så var det mkt rymligare att jobba med lyftarmarna upphängda.
Senast redigerad av molnia mån 22 sep 2014, 21:21, redigerad totalt 1 gång.
TS
lör 11 jan 2014, 20:39#257011Tja idag hände de som ni har varnat för.
I och för sig så bar jag mig lite dumt åt då jag försökte trycka omkull en rotvälta.
men höll på att skita ner mig då jag först trodde att smällen när fästet sprack var något fruktansvärt viktigt som tex kardanen.
det har inte kröks vad jag kunde se utan sprack i ena infästningen så jag bultade loss hela staget, nu finns inte steg på någon sida.
Skapa konto
I och för sig så bar jag mig lite dumt åt då jag försökte trycka omkull en rotvälta.
men höll på att skita ner mig då jag först trodde att smällen när fästet sprack var något fruktansvärt viktigt som tex kardanen.
det har inte kröks vad jag kunde se utan sprack i ena infästningen så jag bultade loss hela staget, nu finns inte steg på någon sida.
Skapa konto
TS
sön 12 jan 2014, 19:39#257330Förvånad att du inte krökt till dom innan som dom sticker ut
Mina fotsteg är raka o fina för dom skruvades av innan besök i skogen
Nu när jag kollade på din bild innefrån hytten så såg jag att ditt yttre såg hänger rätt långt ute, inga grenar som vill bryta av triobraken på den?
Mina fotsteg är raka o fina för dom skruvades av innan besök i skogen
Nu när jag kollade på din bild innefrån hytten så såg jag att ditt yttre såg hänger rätt långt ute, inga grenar som vill bryta av triobraken på den?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).