Traktorer och processorer
Frontlastar tråden
tor 08 sep 2022, 12:45#770148Nej.

fre 09 sep 2022, 13:05#770308Problemet är väl att lastaren hänger på hydrauliken när den är avkopplad
så om man stöttar med en planka så lättar trycket en smula alternativt
trycker lite med traktorn när man kör in i lastaren.
så om man stöttar med en planka så lättar trycket en smula alternativt
trycker lite med traktorn när man kör in i lastaren.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
TS
fre 09 sep 2022, 20:20#770364Kan det behövas smörjas i själva Fastner delen och tätningarna?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
TS
tor 13 okt 2022, 15:55#774883Hej. Jag lånar gärna lite uppmärksamhet från er med kunskap.
Jag ska kolla på en Volvo bm t600 i helgen att ha hemma. Sitter en tranåslastare 1500 på.
Skulle vilja bygga ut med 3dje funktion. Vill kunna använda balgrip också om man ändå ska ha en traktor.
En 6/2 ventil antar jag är det bästa lösningen?
Agerar ventilen retur också eller hur fungerar det med den biten? Man ”vänder” väl bara håll på oljan när man slår om den eller har jag fattat helt fel?😃
Jag ska kolla på en Volvo bm t600 i helgen att ha hemma. Sitter en tranåslastare 1500 på.
Skulle vilja bygga ut med 3dje funktion. Vill kunna använda balgrip också om man ändå ska ha en traktor.
Agerar ventilen retur också eller hur fungerar det med den biten? Man ”vänder” väl bara håll på oljan när man slår om den eller har jag fattat helt fel?😃
tor 13 okt 2022, 19:31#774915
Nja kanske...
En sådan ventil funkar ungefär som om du hade haft två separata ventiler, men du kan styra funktionerna från en (1) spak.
Du måste alltså redan ha en dubbelverkande funktion på en spak och med ventilen väljer du vilka in och utgångar du skickar oljan till, men riktningen på oljan väljer du med spaken i traktorn.
Kanske inte den mest pedagogiska förklaringen men jag hoppas att du fattar vad jag menar.
Gatekulla skrev:Hej. Jag lånar gärna lite uppmärksamhet från er med kunskap.
Nja kanske...
En sådan ventil funkar ungefär som om du hade haft två separata ventiler, men du kan styra funktionerna från en (1) spak.
Du måste alltså redan ha en dubbelverkande funktion på en spak och med ventilen väljer du vilka in och utgångar du skickar oljan till, men riktningen på oljan väljer du med spaken i traktorn.
Kanske inte den mest pedagogiska förklaringen men jag hoppas att du fattar vad jag menar.
Re: Frontlastar tråden
tor 13 okt 2022, 19:33#774916Man brukar sätta 6/2 ventilen på slangarna ut till tiltkolven, ingen spänning ut till 6/2 ventilen tiltar du balgripen.
Med spänning till 6/2 ventilen så få du oljan till balgripen o öppnar o stänger den istället.
Du växlar helt enkelt mellan 2 olika funktioner på samma ventilslid i lastarventilen
Med spänning till 6/2 ventilen så få du oljan till balgripen o öppnar o stänger den istället.
Du växlar helt enkelt mellan 2 olika funktioner på samma ventilslid i lastarventilen
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
fre 14 okt 2022, 11:49#774981Jepp, så har jag på min lastare. När man kör tiltfunktionen så kan man välja att istället aktivera 3e funktionen
genom att hålla in en återfjädrande knapp på tillfunktionsspaken.
genom att hålla in en återfjädrande knapp på tillfunktionsspaken.
TS
lör 29 okt 2022, 12:04#777016Någon som har tipps när man skall plockar av lastaren och då den sitter hårt fast i fästena på traktorn!
Har lastare Ålö 960 typ årsm. Runt 2000
Har lastare Ålö 960 typ årsm. Runt 2000
lör 29 okt 2022, 16:47#777052Lirka med lyftkolvarna gjorde nytta, jag hade också ställt stödbenen lite för upprätt och då fick man väl för dålig hävarm för att få lyftkraften ur fästena. tack för snabba svar! 👍
tor 14 maj 2026, 18:24#910709Har köpt en begagnad balgrip men jag får inte gripfunktionen att fungera på lastaren. Har aldrig använt hydrauliken på lastaren tidigare. Drog ny el fram till magnetventilen, två trådar så jag har mätt upp 13 volt fram till magnetventilen från resp knapp. Det var bara en tråd fram till lastaren innan, men jag behöver väl två för att öppna och stänga? Om jag minns rätt hade tidigare ägare av traktorn kört en sopvals. Plockade isär magnetventilen, rengjorde och satte ihop igen, men då gick gripen på tilten på lastaren. Kan nån bekräfta i vilken ordning grejerna ska sitta. Se bilderna. Kan jag testa magneten på något sätt? Satte ihop en andra gång och då hade jag tappat tilten helt. Gripen fungerade inte. Krökte tyvärr fjädern då så rätt blev det nog inte.
Lastaren är en Stoll och sitter på en Case traktor.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Lastaren är en Stoll och sitter på en Case traktor.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Re: Frontlastar tråden
tor 14 maj 2026, 19:03#910712Är en vanlig lösning att köra 3 o 4e funktionen via magnetventil på tilten
Brukar sitta tryckknapp för de valet på lastarspaken
Brukar sitta tryckknapp för de valet på lastarspaken
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).