Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 104301 visningar 34 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638806Alltid kul med ny traktor på gården. Vilka skogsanpassningar är gjorda/ska göras?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

JohannesG  
#638841Har ännu inte gjort något annat än vad Valmet förberett för, och sedan återställt nu för jordbruks-körning, tar ju inte många minuter. Bort med skärmarna, upp med fotstegen och in med speglarna.

Det som möjligen kan klassas som modifiering är att jag lossade nedre rutan från dess gångjärn och satte dit ett par hakar istället så att jag snabbt kan plocka bort hela rutan. Insåg den hårda vägen att jag inte fick in hela paketet utan att ta bort rutan. 😢 Blir det el-styrning av stegmataren i framtiden kommer kranpaketet hänga utanför med förlängningar in, så blir det riktigt enligt vad Valmet tänkt.
1587320215_img_20200318_161715245[1].jpg

Framtida modifieringar blir troligen någon billig men funktionell version av TwinTrac.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638845En bukplåt borde du snickra ihop med, plåttanken blir bulig av brutal stenkontakt och skadar du bottenpluggen kan de bli jobbigt, done that, been there...

Användarvisningsbild

JohannesG  
gnisten83 skrev:En bukplåt borde du snickra ihop med, plåttanken blir bulig av brutal stenkontakt och skadar du bottenpluggen kan de bli jobbigt, done that, been there...

Inte omöjligt att det blir något sådant också vid tillfälle, men allt tar sin tid att göra. Har du någon bild underifrån på din vilka skydd du har?

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638860Har nog ingen bild monterad bara den ligger på golvet i min tråd,men lite beroende på hur brutal du är i din framfart bör kanske sidorna efter tanken skyddas från aggressiva grenar.
Där sitter magnetventiler på vänstersidan och växellänkaget på högersidan

Användarvisningsbild

stegmaster  
#638871Om du inte redan fiksat det, så gjordet jag en forlängning på snurrspärren til sitsen, så man kan sitta helt vanligt i stolen och snurra, och inte leta nere vid golvet efter denne spaken.
Jag gjordet bara en enkel budgetlösning, men funkat klockrent nu i flera år,
En enkel åtgärd som gör det mycket smidigare.
Detta er faktisk det enda jag gjordt med traktoren sen jag köpte den 2015.

1587327566_gopr0265_(2).jpg

Användarvisningsbild

JohannesG  
#641580Jo, jag har sett en del potentiellt känsliga punkter när jag kikat under

Har ännu inte upplevt att spaken är jobbigt kort för att svänga stolen. Kanske min är längre.

Funderar vidare på detta med boggistyrning, fastnar inte riktigt för någon lösning. Vil ju att det ska vara enkelt att bygga, kostnadseffektivt och självklart även hållbart.

En ny idé som dök upp idag. Vad tror ni om det??
Lite som en vändkrans, men med glidplast istället för kullager. Liknar kanske också ramstyrningen på vissa skogsvagnar. En tapp som håller för längsgående krafter, och plattan med hakarna håller för de vridande krafterna.

TS

Jim_the_one  
#641587Vet inte om någon här har föreslaget men weimer kärran jag kört mycket i vår har sin vridpunkt typ 1m bakom kranpelaren. Har du tittat på en sådan lösning? Känns en aningens lättare än vrida på boggin, det är stora krafter i gång när det tar i någonstans.

Användarvisningsbild

Williamm  
#641594Hej!

Jag tycker att det är ett väldigt intressant projekt. Jag är fascinerad av dina dataritningar Johannes, vilket program använder du till dem?

Användarvisningsbild

JohannesG  
Jim_the_one skrev:Vet inte om någon här har föreslaget men weimer kärran jag kört mycket i vår har sin vridpunkt typ 1m bakom kranpelaren. Har du tittat på en sådan lösning? Känns en aningens lättare än vrida på boggin, det är stora krafter i gång när det tar i någonstans.

Har kollat lite på det också, men det är inte het enkelt det heller. Kan återkomema senare med mer resonemang...

williamm skrev:...vilket program använder du till dem?
Jag använder SketchUp Make v17 från 2016. Det var sista versionen som gick att köra lokalt på datorn. Nu är gratisversionen av SketchUp endast online. Det är väldigt enkelt att rita i. Dock inget som proffsen inom maskinkonstruktion använder. Finns ingen möjlighet till hållfasthetsberäkning m.m.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#641606Tack

Användarvisningsbild

JohannesG  
#642076Problemet med ramstyrning är delvis att jag byggt med just tanken att få till boggistyrning vilket gör att jag har ett stag i dragbommen där jag utnyttjat toppstångsfästet på trepunktsstativet, skulle ju inte ha ledat drag. Trepunktsstativet går alltså lossa från vagnen genom att dra ur enbart tre sprintar samt koppla om tre hydraulslangar för att lägga bort stegmatarens paket.
Men det är klart att det går göra en annan infästning om man vill.

I övrigt tycker jag att det på denna maskinen blir fel ställe att styra på. Ramstyrningen viker ut midjan och kan ta i vägträd. Svänger man bara boggin kan man styra väldigt exakt utan att ta mer plats. Stabiliteten påverkas inte heller lika radikalt.

Jag ser det inte som ett problem att få till bogistyrning, frågan är bara hur.

Skulle ramstyrning byggas tror jag mer på att ha likt Kesla, KTS med fler. Alltså leden framför kranpallen. Det är lättare att få den konstruktionen kraftig nog. Weimers (med fler) modell funkar säkert bra. Men är primärt byggd för att klara positivt kultryck. Vid tunga lyft bakom vagnen kan jag utan vidare få ett negativt kultryck över 1,8ton, lyfte utan vidare bakändan på Mercan på det viset. Den har ju resterande 2,7ton på framaxeln.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
$matches[2]

hayabusa 08 - ramstyrning vs boggistyrning
Jag förutsätter att du sett detta inlägg?

1588524285_tn90_axle_003.jpg

Det har varit uppe tidigare med SuperSteer men den här bilden är iaf intressant att kika på.

Användarvisningsbild

stegmaster  
JohannesG skrev:Har ännu inte upplevt att spaken är jobbigt kort för att svänga stolen. Kanske min är längre.

Din er nog inte längre (ja spaken altså. :mrgreen: ), utan jag har ju el.spaker i armstöd på sitsen, så det gör det besvärligare att komma åt den ursprunlige svängspaken.
El, spaken kommer precis der det vore logiskt att ta ner handen til svängspaken.
Sen er det bekvämare att kunne sitta helt normalt när man ska snurra.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#642258Jo de har jag koll på.

Så kan det säkert vara. Med el-spakar blir det svårare att nå.

När jag funderar på det hela nu kanske ändå den enklaste modellen ändå är den bästa. En gaffel i änden på ett steget mindre centrumrör. Då kan jag ju även med lätthet få till hydraulisk flyttning av boggin med en väl skyddad cylinder inne i ramen. Att kunna flytta boggin känns viktigt, både om det är manuellt eller hydrauliskt. När man lägger i träd bakifrån ska inte boggin vara i vägen, men med boggin långt fram minskar kultrycket.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).