Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

166 inlägg 75185 visningar 26 följer Svara, dela mm...   

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
MalZon skrev:
gnisten83 skrev:Nu kommer väl inte twin trac paketet från Ftg utan från valtra.

Sökt ett tag efter nån möjlighet att styra hastigheten på min 121 4wd, har sett att Multiforest o vreten har de jag sökte.
Frågat lantmännen och Weimer men de har inte återkommit så jag mailade Ftg och fick svar samma dag att de fanns.
Fick beställningsnr o pris av Ftg så jag kunde beställa på LM till de priset.
LM fick lägga upp grejen centralt i deras system för att de skulle bli beställningsbart 😉

Precis så gjorde jag med pumpen för 540rpm. Fick nummer och pris av FTG på 14k. Väl hos Lantmännen så ville de ha 35k för pumpen. Lite därav mitt förra inlägg... Tror sorteringssgöttor skulle kosta 2500 men hos Lantmännen 4800.

Hastigheten för driften? Det ska som du säger finnas för EHC systemet iaf.

Detta är löst och blandar inte in kranstyrningen alls, kostar 8900kr både enl Ftg o LM.
Sitter en dubbel EX38 till driften och de fina med den är att den kan styras av on/off eller pwm utan att bygga om ventilen

Lantmännen Maskin

Torbjörn  
#839644 Ingen som funderat på att på att bygga en fattigmans-twintrac med styrning med hjälp av en elmotor mot ratten? Samma koncept som EZ steer från Trimble (men med en billig, enkel elmotor)?
1712605077_1000007017.png
I så fall skulle man ju kunna svänga med en vanlig vippströmbrytare i bakåtvänd position och slippa att ge sig in i hydrauliken för att lösa styrningen.

Kan man dessutom leva med att enbart ha knappkoppling i bakåtvänd position återstår ju bara gas och broms att lösa.

Någon som provat? Inte jag. Än i alla fall...

Användarvisningsbild

MalZon  
gnisten83 skrev:
MalZon skrev:

Sökt ett tag efter nån möjlighet att styra hastigheten på min 121 4wd, har sett att Multiforest o vreten har de jag sökte.
Frågat lantmännen och Weimer men de har inte återkommit så jag mailade Ftg och fick svar samma dag att de fanns.
LM fick lägga upp grejen centralt i deras system för att de skulle bli beställningsbart 😉

Precis så gjorde jag med pumpen för 540rpm. Fick nummer och pris av FTG på 14k. Väl hos Lantmännen så ville de ha 35k för pumpen. Lite därav mitt förra inlägg... Tror sorteringssgöttor skulle kosta 2500 men hos Lantmännen 4800.

Detta är löst och blandar inte in kranstyrningen alls, kostar 8900kr både enl Ftg o LM.
Sitter en dubbel EX38 till driften och de fina med den är att den kan styras av on/off eller pwm utan att bygga om ventilen

Tror jag sett den innan. Nyare med EHC har väl det vrideglaget orginal skulle jag tro. Men det går bara att sänka hastigheten misstänker jag? I mitt fall skulle jag behövt höja den för att kompensera för den lite för stora pumpen. Grym pryl i vilket fall! :)

Användarvisningsbild

MalZon  
Torbjörn skrev:Ingen som funderat på att på att bygga en fattigmans-twintrac med styrning med hjälp av en elmotor mot ratten? Samma koncept som EZ steer från Trimble (men med en billig, enkel elmotor)?
1712605077_1000007017.png
I så fall skulle man ju kunna svänga med en vanlig vippströmbrytare i bakåtvänd position och slippa att ge sig in i hydrauliken för att lösa styrningen.

Kan man dessutom leva med att enbart ha knappkoppling i bakåtvänd position återstår ju bara gas och broms att lösa.

Någon som provat? Inte jag. Än i alla fall...

Absolut ett alternativ. Ombyggnation har man ändå räknat med...

MalZon skrev:
gnisten83 skrev:
MalZon skrev:

Tror jag sett den innan. Nyare med EHC har väl det vrideglaget orginal skulle jag tro. Men det går bara att sänka hastigheten misstänker jag? I mitt fall skulle jag behövt höja den för att kompensera för den lite för stora pumpen. Grym pryl i vilket fall! :)

Ja tar man inte de billigaste varianten så ingår de där.
Lite svårt att få ut mer än 100% av flödet 🤣

Joooell  
#839844 Vi lämnade vår N101 till Ölmstad i höstas för ombyggnad, tror att priset blev 115tkr för original twintrac kit och montering.
Har för mig att delarna låg på ca 90tkr.

Användarvisningsbild

MalZon  
Joooell skrev:Vi lämnade vår N101 till Ölmstad i höstas för ombyggnad, tror att priset blev 115tkr för original twintrac kit och montering.
Har för mig att delarna låg på ca 90tkr.

Orginalprylar?

Joooell  
#840143 Japp, dom beställde delarna via lantmännen.
Ser precis ut som vid fabriksmontage

Användarvisningsbild

Bond.J  
#840603 När nu Twintrac var för krångligt för mig, tittar jag på att montera kran i fronten. Jag har sett några byggen, men jag fattar inte hur fronten kan hålla för sidobelastningarna. Någon som vet något mer än de som byggt själva, och naturligtvis tycker allt är bra?

Användarvisningsbild

Fredi  
#840610 Misstänker lika stor bunt med sedlar går åt innan du har kranen installerad i fronten. Sen har du dålig sikt uppåt mot trädtopparna om du har skördaraggregat fram. Och att lasta virke på vagn går ju absolut inte då. Kräver nog förstärkningar ända till bakaxel liknande som lastare eller frontlyft har. Sen behöver du axellåsning till framaxel så innan allt detta är byggt och installerat så har det gått åt samma summa som ett twintrac paket hade kostat.

#840618 Allt kostar pengar, när jag köpte min Jakefäste kostade de 50’ och pendellåsning av framaxeln hade kostat 40’ till o inget av detta har blitt billigare sen jag köpte för 5-6 år sen.
Inflationen o kronans ras mot euron är mindre bra….

valtra mega  
#840624 Troligen är billligaste alternativet att hitta en traktor med twintrac och kran färdgt och byta bort traktorn du har

Användarvisningsbild

Bond.J  
valtra mega skrev:Troligen är billligaste alternativet att hitta en traktor med twintrac och kran färdgt och byta bort traktorn du har

Verkar så! Eller kanske en skördare. En Valmet 701, skulle nog duga bra åt mig.
Till lastning av kärran duger traktorn som den är, men inte för att skörda.

#840738 Här en redan byggd maskin där de försöker få igen alla pengar de lagt på bygget….
https://www.blocket.se/annons/skane/val ... 1001184820

Användarvisningsbild

MalZon  
#861519 Här är ett alternativ. Skulle vara en smidigare låda eller bara ett fäste av nåt slag dock.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).