Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 550692 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#591904 Min er en 6400 1995 modell.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#593366 Min 1991 har batteriet likadant som på bild. Som standard är det tänkt att tas ut på höger sida, man kan skruva ur en liten plåt och dra ut det.
Mitt lastarfäste tar upp mer plats (bak mot hytten) så det är omöjligt på så där vis. Jag tog av huven och skruvade bort spolarvätskehållaren. Min högre backspegel är av en senare snitt som är väldigt stabil. Den kunde jag svinga in över det hela, sedan ett spakblock fick hjälpa mig dra upp det gamla batteriet och sänka ner det nya. Nu gick det inte ner helt horisontellt utan på snedden och det kanske inte är bra (helt förslutet batteri så jag kan inte göra något åt ev. problem med fyllning).
Har alltid Ctek laddaren på så den kan hålla batteriet i schack - så man slipper kvadda det nya tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#593488
källefall8 skrev:Ni som har 6000 med sidmonterat avgasrör, skramlar det i sista skarven vid hyttstolpen? Ser inte ut att ha varit nån klämma nångång utan bara röret som går utanpå. Sitter värmeskydd som gärna vill lossna å skramla det oxå

Inget jag har märkt på dom jag brukar köra
Inte så att gummibussningen i det övre fästet har blivit dåligt?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595467 Ska koppla på huggarvagnen på min 6400 och funderar lite på om hur jag ska koppla bäst.

Som det ser ut så kommer jag koppla vagnstyrningen till det dbv uttaget till bakre spaken. Sen är i nuläget kranen och vinschen sammankopplade med gemensam retur och väljarventil på trycksidan. Har tänkt behålla den gemensamma returen och koppla in den på den fria returen på traktorn men dela på trycksidan och sätta kranen i det ena och vinschen i det andra uttaget på den dbv ventilen till främre spaken.

Är detta OK eller blir det bekymmer?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#595470 Helt ok,

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596324 Hei. I dag har jag brøyta lite snø. Men på slutet under vagtransport ca 2300rpm så kom det et bankelyd/vibrasjon som jag Inte er sikker på hvor kom fra. Virker som det er ved høgt turtall, ser og det drypper lite motorolje under ca clutchhus men det er jag Inge helt sikker på. Synes og det ryker lite mer fra ånding tenker iallefall olljud er motor relatert. Synes det har varit lite hard ljud på varving i det siste. Var og lite tungstartat i dag uten motorvarmeren før kjøring ca 5-10minus... jag tenkte først no lager på pto etc men ble osakker da det dryppade lite motorolje og uljud kom når snøfres inte gikk.. hmm, noe ska det være🙂 noen med noe forslag. Traktor er gått litt over 5000tim. Kan det vær no rådelager etc. Var begynt å bli mørkt så skal se lite mer imorgen. :sad:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#596329 Du kan kolla ifall det har hänt nåt åt kylfläkten, på våran så gick en vinge plötsligt av vilket gav kraftiga vibrationer.
Kolla om den verkar lös alt. om vattenpumpen börjar bli dålig kanske det också kan ge upphov till vibrationer.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596331 Kan bli ett himla oljud av lagerras i vattenpumpen.
Har även varit ute för att centrumskruven till fläkten ramlat bort så fläktbladet tog en tugga i kylaren...

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596345 Hei, takk for rådene. Skal ta å sjekke vattenpumpen i morgen. Det er inte alvorlig mye olje det drypper men parkerer lite skrå dær den står nu så kan jo komme Nogen dråper efter noen timers kjøring.. Men komme liksom lite mer i dag. Hmm.
Forrige eier hadde hadde fått gjennomslag på ene cylinder og hadde bytt et stempel og alle stempel ringen på dom andre cyl men rådelager var bra så do hadde han inte bytt. Var ved ca 4800tim det.
Ble litt skeptisk men får håpe det inte er no værre en feks en vattenpump ☺👍
Fin traktor å kjøre fres med og Hitrol funkar fint nu som den har korrekt Mengde olje☺

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#596349 Om där är glapp i vattenpumpen byt den omgående.
Inte ovanligt det slutar med fläkten i kylaren trots att skruven som håller remskivan är aviggängad

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#596377 Om förra ägaren hade bytt en kolv är det då ditsatt en med samma vikt som de gamla? Kan vara stor skillnad på vikten beroende på kolvtillverkare :???: Det är inte bra om en kolv är tyngre än de andra, kan nog bli lagerskador och andra problem av det.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596472 Hei, startadede upp i dag å det er iallefall inte vattenpumpen eller dynamo det er no fel med. Banker noe innehelvette å vibrere i hele traktoren.
Sjekkade vannpumpe å dynamo før oppstart men dom var bra.
Det lekker olje i bakkant av motor mot clutch. Kan det ha skjedd no dær, det er og gjort en rep av kraftuttak aksel og splinehylsan mot motor. Begge var bytt med nye deler. For ca 1.5år siden. Kan det blitt glemt å dratt med rett moment etc så noe kan ha losnat. Ulyd er og verre ved inntråing av clutch. Tenker man da presser trykkplaten litt mot motor. Dårlig bærelager/rammelager veiv? Clutch er normal, også turbin, motor startade som før og går bra på alle 4syl så tror inte der er noe relatert til cyl.fel, topplokksfel motor.. Om pto er innkoblad eller inte er det samma. Uljud kom jo rett etter jag hadde brukt pto på Snøfres og flyttade mig på veg men kjørte da full pedal 2300rpm når oljud kom..
Kan noe ha losnat så det har slått inni oljetråg i bakkant mot turbin/clutch.. Får se om jag bare går på å delar den. Har egentlig inte tid nu med må man så må man.. Sender en film så ni kan se.. Hør hur lyd blir være når jeg trår inn clutch.
Tips mottas med takk på hva detta kan vær.
Mvh Trond.


Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596630 Ingen som kjenner igjen lyd fra sine egne havari.. Kan det evnt ha skjedd no med lager i bakkant motor. Rart den oljelekasje kom samtidlig me oljud, sort olje så det er iallefall motorolje. Driv å ska få støpad golv i min verkstad/garage. Så full hyrning me å fjerne snø å is på 140m2 før fredag nu. Så får Inte sett på det før til helgen tidligst.. mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adsstal  
#597256 Hej, jag kommer att förmodligen byta in min NH tl80 till en valmet 6600 hi trol GOS. Så min fråga är egentligen vad hi trol och GOS står för?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#597260 Hi trol är turbin koppling
Ur GOS går det att utläsa hur traktorn är utrustad men jag kan tyvärr inte vad GOS står för

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).