Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2836 inlägg 575420 visningar 114 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#463885 Så här blev min lösning på forbättring av stolsvängutlösaren.
Nu blev det ju kanon bra mot tidligare, då man kan sitta som vanlig i sitsen och snurra, och inte behöva krypa ner vid gulvet för att leta efter orginalspaken.
Bara et rundstål av samma typ som orginalet och 2 wireklemmer.
På bilden virker kanske denna "nya" spaken låg med, men när man sitter i sitsen kommer spaken precis bredvid sitsdynan.
Nu ska den bara få lite svart färg så er det klart.
Nästa steg blir att ta bort rattsperren, för det er ratten som gör att man får justere lite på lengden.
När ratten kommer lite lengre fram, kan man snurra rundt direkt oavsett stolen läge.
(Det går snurra direkt nu med, men det blir trångt för benen.)

Legger ochså vid en bild som visar utrymmet til benen när stolen står vändt 90 grader.

1500030733_gopr0265_(2).jpg

1500030740_gopr0266.jpg

1500030737_gopr0268.jpg

Lantmännen Maskin

aggesund  
#463889 Ja klura på detta igår också och gjorde en grej som ja ska testa lite. När ja har handen på spaken behöver ja göra en liten rörelse och lyfta med tex lillfingret så kan jag snurra runt sen. :smile:

Användarvisningsbild

stegmaster  
#463891 Ok, hoppas du får til en bra lösning. :-bd

Själv tyckte jag det blev lite svårt med rep. och likn, då spaken vid gulvet er fast medans stolen fjädrar upp och ner, derav tyckte jag det var enklare att bara forlenga orginalspaken.
(Forsökte ochså först med rep, men blev inte riktig nöjd med det, fjädringen vandrar vel minst 10-12cm, altså från tom stol, til den er som mest ihoptryckt, när man sitter på den)

Användarvisningsbild

stegmaster  
#464012 Hur var det nu igjen med att fiksa på rattspärren (så ratten går lengre frem) på dom modeller med firkantiga plåter til instrumentpanel. (Så som dom såg ut på 90 talet)
Själv har sista årsmodell med denna instrumentering(2000 modell)
Vil minnas att det var krånligare på dessa eller hur var det nu igjen? någon som kan hjälpa mig?? 🙏
Vet det vore på tal i någon annan tråd, men hittar inte igen det.
Finns ju bilder lite tidligare i denna tråd på dom nyare modeller ,med runda panel, men vil minnas det var svårare på dom äldre???
Var ute och kollade och fattade inte ens riktig hur man får bor plastiken rundt rattstammen. :oops:
Tacksam om någon kan komma med tips på hur man går tilväga, eller var man hittar mer här på forumet.

Ådii  
stegmaster skrev:Hur var det nu igjen med att fiksa på rattspärren (så ratten går lengre frem) på dom modeller med firkantiga plåter til instrumentpanel. (Så som dom såg ut på 90 talet)
Själv har sista årsmodell med denna instrumentering(2000 modell)
Vil minnas att det var krånligare på dessa eller hur var det nu igjen? någon som kan hjälpa mig?? 🙏
Vet det vore på tal i någon annan tråd, men hittar inte igen det.
Finns ju bilder lite tidligare i denna tråd på dom nyare modeller ,med runda panel, men vil minnas det var svårare på dom äldre???
Var ute och kollade och fattade inte ens riktig hur man får bor plastiken rundt rattstammen. :oops:
Tacksam om någon kan komma med tips på hur man går tilväga, eller var man hittar mer här på forumet.

Ifall jag inte minns fel så är det nån form av stoppklack på dom äldre som man måste kapa bort, så det räcker inte med att slipa flera hack som de här på forumet gjort. Så det är nog en större operation på de äldre men inte omöjligt, men ha god tid på dig :grin: .
Plasten får du bort med att ta bort gummipluggen som är fast i rattplasten och är mot dig när den är tiltad allt fram och skruvar ut den skruven som håller rattstången på plats och drar ratten uppåt, sen finns det 2 skruvar i plasten så du får bort den sen finns det kontakter till blinkersspaken ifall du vill ha bort ratten helt sen så tror jag nog resten som skall skruvas loss syns.

Sen så är anledningen till att vissa, som det diskuterats både i denna tråd och en annan att det går bra att svänga runt stolen och vissa tycker att det inte går bra beror mest på vilken stol ni har.
Det finns olika stolar beroende på årsmodeller om det inte blivit bytt till en MSG95 som tar mera plats som är den som jag tror Erre har i sin. För är själv 194cm lång och kan svänga utan att ändra stolen fram och tillbaka i ena av våra traktorer som har den äldre modellen men inte lika bra i den som har MSG95 stolen.
Bifogar bilder på stolarna så ser ni skillnaden

Användarvisningsbild

stegmaster  
#464047 Tack så mycket Ådii, ska kolla vidare. :-bd

Jag har stolen på första bilden din, åtminstone ser den helt lik ut. (dock er det luftunderredet)
Jo det går ju att snurra utan av justera lite på lengden, men det blir det trångt med benen då.
Om jag kunne fått ratten fram typ 8-10cm eller så, så kunne jag snurrat direkt, samma hur läget på stolen er.
Har jag stolen så som jag tycker er lagom, så tar det stop när ryggstödet möter ratten, så jag får köra fram stolen lite så den smetar forbi.
En annan möjlighet kunne kanske vore att ta bort nackstödet och senka stolen lite (det felar inte mycket, kolla min bild 2 ovan här, när stolen står i topp, utan någon i sitsen), så att ryggstödet kan smita under ratten, dock har jag nästan stolen helt i topp, för att armlener med spaker ska gå fria, så att fått rattet lengre fram vore det besta.

Men nu när man fått tekniken med detta så er det ingen "big deal", men alltid kul att få saker optimalt. :grin:
Spesielt nu med den forlengde stolsnurrspärren går det rett smidigt endå. :grin:

Førland  
#464188 Jeg har gjort dette på min,men kan ikke helt huske hvordan jeg gjorde.Det som begrenser hvor langt fram du kan få rattet er plasten rundt rattet,den tar i instrumentglasset hvis du tar for mye.tror jeg måtte lage et ekstra hakk.Men det ser du med en gang du får av rattstammen,det er bare å ta ut låseskruen og dra det rett opp men det er lurt å ta av blinklys bryteren først.lykke til.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#464215 Om man jämför 6800 med motsvarande från 8000 serien. Skiljer det mycket i bränsleförbrukning? Tänker på att 8000 serien har en 6:a, bättre ljud men ofta mer soppa. Är det någon märkbar skillnad i segdragningen mellan dessa? Osäker på vilken i 8000serien som motsvarar, men det har säkert ni koll på, någon av de mindre måste det vara i alla fall.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464220 De minsta heter väl 8050, 8100

Användarvisningsbild

stegmaster  
#464230 hmmm, minsta er vel valmet 8000(95/100 hk), och den enda i denna serien med turbinkoppling, sågar som standard. :???:

Här finns test på valmet 8000 och 6400 så kan du kolla skillnader i effekt och drivmedel.
(Snittförbrukningen er t.eks precis samma, 13,3l/t)
Svängradiusen er det dock rejäl skillnad på 13,2m vs 10,0m

Detta er av dom tidligaste modellerna. (så vissa sakere som vridmoment har ju ökt med åren).

http://www.dlg-test.de/tests/valmet-8000.pdf

http://www.dlg-test.de/tests/valmet-6400.pdf

Användarvisningsbild

JohannesG  
#464304 Jo svängradien blir en stor skillnad. Skulle man köpa en traktor i den storleken är nog 68X0 det enda rätta. Tänkte mest på att ibland kan en 6:a som på pappret ser ut att vara lik en 4:a i verkligheten upplevas starkare, och då syftar jag inte på ljudet.

Hur är det med knappkoppling på 6000-serien? Tillval/standard?
Hur vanligt är krypväxellåda på dessa?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464316 Kryplådan är standard, kryp, medium(låg) , hög är i ena spaken o 1-4 i andra och de brukar sitta knapp till kopplingen på alla spakarna.
3stegs snabbväxel på i stort sett alla utom på tidiga som har 2stegs.
Undrar om hishift som knappkopplingen heter är standard på de 6x00, ingår däremot i hitech serien 6x50

alias  
gnisten83 skrev:Kryplådan är standard, kryp, medium(låg) , hög är i ena spaken o 1-4 i andra och de brukar sitta knapp till kopplingen på alla spakarna.
3stegs snabbväxel på i stort sett alla utom på tidiga som har 2stegs.
Undrar om hishift som knappkopplingen heter är standard på de 6x00, ingår däremot i hitech serien 6x50

Finns även utan snabbväxeln på 6100 & 6200 (tror det var tillval på dessa).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Aqualize  
#464337 6800, 1996-2001: 115 hk DIN, 440 nm DIN. Turbo & Intercooler
6800, 2001-2003: 120 hk DIN, 490 nm DIN. Turbo & Intercooler
8100, 1990-1996: 120 hk DIN, 455 nm DIN. Sugmotor.
8050 (Mega, ej HiTech), 2001-2004: 110 hk DIN, 490 nm DIN. Turbo
8150 (Mega, ej HiTech), 1995-2004: 125 hk DIN, 540 nm DIN. Turbo
https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... 6600-6900/
https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... 8000-8800/
https://konedata.net/traktorit/valmet-v ... 8050-8750/

Knappkoppling, HiShift, har väl varit tillbehör (alltid?).

Snabbväxel verkar varit tillbehör på Konedata för 6000-6400. Kan vara lite osäkert. Hur som haver torde väldigt få levererats utan det. Men någon trångsynt köpare har det väl funnits...

Svängcirkeldiametern (för radien hoppas jag inte är så stor som skrevs!) är angiven på konedata till 9,4 m för 6800 och 10,2 till 11,0 beroende på årsmodell av de där 8100, 8050 och 8150 jag skrev om. Men jag tycker Valtra generellt var/är dåliga på att ha exakta siffror, verkligheten är nog viktigast och inte sifferläsandet. Så DLG-testerna är nog viktiga.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#464340 Sitter på en Svensk brosjyr på valtra/valmet modeller år 2000.
Då er snabbväxlar tillval på 6200,6300, och standard från 6400 och uppåt.
Men som du säger så finns nog inte mange utan detta.
Hi-shift tror jag alltid har vore tillval på 6000 serien.
Sen kan sånna saker skilja från marknad til marknad eller land til land.
T.eks, så er släpvagnsbroms standard på alla 6000 serie solgt här i Norge, men inte i Sverige, så det kanske kan vara likadant eller tvärt om med andra saker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).