Traktorer och processorer
Bygga om Niab 5-15 till hjulburen
ons 15 apr 2026, 22:20#909291Ser riktigt bra ut! Har liknade fundering på att bygga om och ha hjul. Gärna fler bilder och uppdateringar om hur det fungerar. Du har inte styrning på draget? Kanske det kommer? En nackdel med Niaben, som jag ser det, är att stockarna kommer för nära, med styrning på draget skulle det gå att få stockarna längre bort. 👍

tor 16 apr 2026, 12:00#909305Jo det sitter styrning på draget nära själva Niaben men har nog ingen bild där det syns men kan ta några fler bilder i helgen. Har lite planer på att vätskefylla hjulen då bör den stå lite stadigare vid vinschning och som bonus bör den bli stabilare om jag kör över nån stubbe eller så men tror inte den är speciellt tippig i dag heller som det verkar men det gäller att sätta ner kvistkniven ordentligt vid vinschning för vinschen är stark. Här syns lådan jag gjorde för dels dubbla motorsågar dunk brytjärn lite block och saxar.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 17 apr 2026, 16:26#909364Ut och körde några timmar i dag igen enbart vindfällen och flera som var lite för grova och grov kvistiga för att det ska fungera riktigt bra men det går i alla fall både fortare och lättare än med motorsåg. Man får öppna kvist knivarna och köra så grenarna knäcks sen går det kvista som vanligt. I och med att vagnen är lite drygt 1,9 så hamnar virket strax utanför hjulen så den biten är inga problem går faktiskt helt ok att snirkla fram i skogen men försöker man backa över en stock vill den rulla iväg där saknar jag driften. Va i alla fall glad i dag när maskinen inte riktigt orkar kvista Niab ska väl vara starka hade jag köpt tex en P25 så antar jag att den är bra mycket klenare både när det gäller kvistning och sen skulle inte vinchen orkat med men det funkar säkert bra i en gallring men som nu med enbart vindfällen för även om man kapar 2 första stockarna och får ner dimension en del som jag fick göra på en del är ju kvistarna grova i toppen.
Skapa konto
Skapa konto
TS
Igår, 15:04#909932Lite konstigt med styrcylindern känns som det skulle vara luft i den i vissa lite tuffare lägen fjädrar den men kör man hydraul funktionen så orkar den trycka utan problem så den bör inte vara för klen eller ?
Skapa konto
Skapa konto
TS
Idag, 12:16#909978snyggt jobbat smurfen72 !
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar