Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2129 inlägg 1302710 visningar 306 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Bond.J  
#899850[/quote]Vore det inte ide att hänga upp befintligt ventilpaket i nånting fäst i vagnen. Gjorde ett sånt fästa åt min far för en massa år sen då slapp man lyfta ventilpaketet utan kunde finjustera höjden med hjälp av stödbenen garanterat billigare än nytt ventilpaket.[/quote]

Man behöver ju kunna nå spakarna, och de får inte ta i när man kör i terräng. Vi hade denna lösning på vår första skogskärra på 80-talet. Man frös ihjäl om händerna och det slog sönder både sig självt och traktorn när man körde i skogen. Kanske din lösning var bättre?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

toker72  
#899856Fästet används bara när man monterar ventilpaketet på sin ordinarie plats så man slipper knäcka ryggen genom att lyfta det på plats.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Bond.J  
#899862Verkar smart! Undrar om det går i mitt fall när man måste vrida in ventilpaketet genom lilla rutan, och sedan lyfta det uppåt innanför för att få det på plats, men ska fundera. Tack för tipset!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

AKKAMAAN  
#899866
Bond.J skrev:Jag kanske har frågat efter fel sak, vad är rotec? Är det något slags radiostyrning som går att flytta mellan maskiner?

Rotec är ett system med elektrisk 2-spakstyrning. LÄNK
Praktiskt ur den synvinkeln att ventilpaketet kan vara monterat på vagnen och det är endst elkablar som behöver komma in till spakarna i hytten. Spakarna monteras med fördel med löstagbra hållare på stolens armstöd. Systemet har inga missnöjda användare
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Boman  
#899885Det kan ja rekommendera funkar kanon inga mer tunga lyft 2 kontakter och 3 hydralslangar

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Hypro450xl  
#901308Vad köpte du det o vad kostar det.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Boman  
#901324Köpte en ny farma som stog som demovagn på Gunnars maskiner. Så det var monterat på kärran så vett inte vade det kostar löst

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#903015Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Hypro450xl  
#903020
MalZon skrev:Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.

Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

ponsse beaver  
#903022
1767544817_20240221_113038.jpg
1767544817_20250506_111756.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#903035
Hypro450xl skrev:
MalZon skrev:Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.

Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??

Har PCL, orginal.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903042
Bond.J skrev:Vet inte om det är rätt tråd, men jag har en 25 år gammal moheda 10 ton med 300 kran. Inget utskjut, men har kört runt 2000 m3 både fröträd, slutavverkning och gallring utan att uppleva att jag saknat det utom när jag ska lägga höga travar.

Dock är ventilpaketet en ryggdödare, och jag har fått pris på 36 000 för utbyte till tvåspak lättvikt komplett monterat. Tycker ni det är vettigt, eller borde jag byta vagn, och i så fall varför?


När jag köpte en lätt begagnad Mowi 1250+400 som hade ryggdödarpaket så sa jag något till försäljaren om att jag hellre hade föredragit ett lättviktspaket, då sa han att lättviktspaketen inte tillåter lika mycket flöde så efter min traktor skulle kranen gå märkbart långsammare.
Han själv skulle aldrig välja lättvikt före tungvikt men givetvis hellre el eller servo före tungvikt.

Jag garanterar inte att det stämmer men så sa han iaf, värt att ha i åtanke så du inte slantar 36´och får en långsammare kran.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903053
Hypro450xl skrev:
MalZon skrev:Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.

Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??

Jag har kört med Rotec spakar o EX38 sen jag började bygga på mitt ekipage 2012 o är väl i stort sett nöjd.
Så här i efterhand hade de varit trevligt med att ha 2 olika förarinställningar, en för Arbron o en annan för skotning

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

molnia  
#907057Vi har ett lättviktspaket till vår moheda M101. Grip o utskjut, stödbensventilerna är el, on/off och de ventilerna sitter i kranfoten. Så ventilpaket som lyfts in i hytten är lite lättare men det är otympligt o bökigt att lyfta in utan hjälpredskap eller vara 2 st.
Som sagt så är ett lättviktspaket begränsat till 50 L/min om jag minns rätt. Så att sätta på pump på vår vagn blir inte bra då det riskeras strypas av ventilpaketet.
Sen är även det knepigare med att försiktigare ändra på elfuktionerna , det går ju inte smyga på utskjutande, grip o stödben. (Vårat förra ventilpaket var så kallat "renhorn" så det var mekaniskt även för gripen). Men tror att det kan vara on/off på vissa rörelser på rotec också men det får någon annan svara på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).