ons 26 nov 2025, 18:44#899850[/quote]Vore det inte ide att hänga upp befintligt ventilpaket i nånting fäst i vagnen. Gjorde ett sånt fästa åt min far för en massa år sen då slapp man lyfta ventilpaketet utan kunde finjustera höjden med hjälp av stödbenen garanterat billigare än nytt ventilpaket.[/quote]
Man behöver ju kunna nå spakarna, och de får inte ta i när man kör i terräng. Vi hade denna lösning på vår första skogskärra på 80-talet. Man frös ihjäl om händerna och det slog sönder både sig självt och traktorn när man körde i skogen. Kanske din lösning var bättre?
Traktorer och processorer
Vad kör ni med?

ons 26 nov 2025, 20:12#899866
Rotec är ett system med elektrisk 2-spakstyrning. LÄNK
Praktiskt ur den synvinkeln att ventilpaketet kan vara monterat på vagnen och det är endst elkablar som behöver komma in till spakarna i hytten. Spakarna monteras med fördel med löstagbra hållare på stolens armstöd. Systemet har inga missnöjda användare
Bond.J skrev:Jag kanske har frågat efter fel sak, vad är rotec? Är det något slags radiostyrning som går att flytta mellan maskiner?
Rotec är ett system med elektrisk 2-spakstyrning. LÄNK
Praktiskt ur den synvinkeln att ventilpaketet kan vara monterat på vagnen och det är endst elkablar som behöver komma in till spakarna i hytten. Spakarna monteras med fördel med löstagbra hållare på stolens armstöd. Systemet har inga missnöjda användare

Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
tor 27 nov 2025, 07:40#899885Det kan ja rekommendera funkar kanon inga mer tunga lyft 2 kontakter och 3 hydralslangar
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 15 dec 2025, 08:12#901308Vad köpte du det o vad kostar det.
sön 04 jan 2026, 16:23#903015Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 04 jan 2026, 17:36#903020
Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??
MalZon skrev:Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.
Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??
sön 04 jan 2026, 17:42#903022
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 04 jan 2026, 20:03#903035
Har PCL, orginal.
Hypro450xl skrev:MalZon skrev:Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.
Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??
Har PCL, orginal.
mån 05 jan 2026, 02:00#903042
När jag köpte en lätt begagnad Mowi 1250+400 som hade ryggdödarpaket så sa jag något till försäljaren om att jag hellre hade föredragit ett lättviktspaket, då sa han att lättviktspaketen inte tillåter lika mycket flöde så efter min traktor skulle kranen gå märkbart långsammare.
Han själv skulle aldrig välja lättvikt före tungvikt men givetvis hellre el eller servo före tungvikt.
Jag garanterar inte att det stämmer men så sa han iaf, värt att ha i åtanke så du inte slantar 36´och får en långsammare kran.
Bond.J skrev:Vet inte om det är rätt tråd, men jag har en 25 år gammal moheda 10 ton med 300 kran. Inget utskjut, men har kört runt 2000 m3 både fröträd, slutavverkning och gallring utan att uppleva att jag saknat det utom när jag ska lägga höga travar.
Dock är ventilpaketet en ryggdödare, och jag har fått pris på 36 000 för utbyte till tvåspak lättvikt komplett monterat. Tycker ni det är vettigt, eller borde jag byta vagn, och i så fall varför?
När jag köpte en lätt begagnad Mowi 1250+400 som hade ryggdödarpaket så sa jag något till försäljaren om att jag hellre hade föredragit ett lättviktspaket, då sa han att lättviktspaketen inte tillåter lika mycket flöde så efter min traktor skulle kranen gå märkbart långsammare.
Han själv skulle aldrig välja lättvikt före tungvikt men givetvis hellre el eller servo före tungvikt.
Jag garanterar inte att det stämmer men så sa han iaf, värt att ha i åtanke så du inte slantar 36´och får en långsammare kran.
Re: Vad kör ni med?
mån 05 jan 2026, 09:11#903053
Jag har kört med Rotec spakar o EX38 sen jag började bygga på mitt ekipage 2012 o är väl i stort sett nöjd.
Så här i efterhand hade de varit trevligt med att ha 2 olika förarinställningar, en för Arbron o en annan för skotning
Hypro450xl skrev:MalZon skrev:Ca 750m senare så får det bli storservice och tvätt på ekipaget så fort vädret tillåter.
Ser att du har el servo rotec är du nöjd med det och var har du för ventilpaket??
Jag har kört med Rotec spakar o EX38 sen jag började bygga på mitt ekipage 2012 o är väl i stort sett nöjd.
Så här i efterhand hade de varit trevligt med att ha 2 olika förarinställningar, en för Arbron o en annan för skotning
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
lör 28 feb 2026, 10:08#907057Vi har ett lättviktspaket till vår moheda M101. Grip o utskjut, stödbensventilerna är el, on/off och de ventilerna sitter i kranfoten. Så ventilpaket som lyfts in i hytten är lite lättare men det är otympligt o bökigt att lyfta in utan hjälpredskap eller vara 2 st.
Som sagt så är ett lättviktspaket begränsat till 50 L/min om jag minns rätt. Så att sätta på pump på vår vagn blir inte bra då det riskeras strypas av ventilpaketet.
Sen är även det knepigare med att försiktigare ändra på elfuktionerna , det går ju inte smyga på utskjutande, grip o stödben. (Vårat förra ventilpaket var så kallat "renhorn" så det var mekaniskt även för gripen). Men tror att det kan vara on/off på vissa rörelser på rotec också men det får någon annan svara på.
Som sagt så är ett lättviktspaket begränsat till 50 L/min om jag minns rätt. Så att sätta på pump på vår vagn blir inte bra då det riskeras strypas av ventilpaketet.
Sen är även det knepigare med att försiktigare ändra på elfuktionerna , det går ju inte smyga på utskjutande, grip o stödben. (Vårat förra ventilpaket var så kallat "renhorn" så det var mekaniskt även för gripen). Men tror att det kan vara on/off på vissa rörelser på rotec också men det får någon annan svara på.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar