Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2816 inlägg 559039 visningar 112 följer Svara, dela mm...   

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#861528 Aha, då blev det ju ganska enkelt!
Vad är det för dimension på röret på bild ungfär, diam 50mm? Många tack för det tipset!!😊

Lantmännen Maskin

Ådii  
#861619 Borde vara runt 42mm om jag minns rätt. Vinkeljärnen tror jag var 35x35mm

källefall8  
#861668 Tack!

Användarvisningsbild

Kls  
#862207 Jag har ett problem med att varningslampa för motoroljetryck blinkar till var 4:e sekund efter kallstart. Och det är bra precis var 4:e sekund.
Om jag stänger av traktorn och startar den igen så slutar oljetryckslampan att blinka, ibland kan det krävas ett par omstarter innan det ger sig.
Att oljelampan kan blinka till precis vid start har man ju varit med om i olika bilar o maskiner men det här med att den långsamt blinkar har jag aldrig sett förut.

Hur vet man om det är något fel på oljetrycksgivaren? Jag har inte den billiga givaren så helst vill jag inte bara chansköpa en sådan. Kan man elektrisk mäta upp en sådan givar, typ vilken resistans den har mellan de olika stiften.

Det gäller en Valtra 6400 från 2004.

adahlm  
#862209 Hur beter den sig om du tar bort tråden från tryckgivaren? Kolla även stora kontakten vid hyttväggen, på höger sida.

Användarvisningsbild

Bert1  
#862223 Har du haft detta fenomen länge?
Länge sen du bytte bränslefilter?

Användarvisningsbild

Kls  
#862230 Jag har inte provat att starta med utan att ha givaren inkopplad, jag får prova det imorgon och se vad som händer.

Det är ett tag sedan bränslefiltret byttes men jag tömde det idag för att se att det var något vatten i det. Läste någonstans att oljelampan dubblerar som indikator för vatten i bränslefiltret. Men jag tror det var någon fler lampa som skulle blinka samtidigt då.

Jag har haft problemet ett par månader, har samtidigt haft problem med batteriet, bytte batteri förra veckan och samtidigt ny olja o filter.

Användarvisningsbild

Kls  
#862324 Om oljetrycksgivaren inte är inkopplad lyser oljetryckslampan med fast sken.

Har letat efter den här blinkkombinationen men inte hittat den någonstans. Det finns tydligen två kombinationer för bränsletryckproblem men de kombinationerna stämmer inte med det jag ser.

adahlm  
#862381 Läste att bränslelampan borde blinka om det skulle vara strul med bränsletrycket.
Har den elektrisk bränslepump? Blir det samma "felmeddelande" om du tar bort kabeln till bränslepumpen?

Användarvisningsbild

Kls  
#862391 "Felmeddelandet" kommer inte förrän motorn är igång så jag tror att det blir svårt att testa det utan bränslepump.

Hittade detta i instruktionsboken, men det stämmer ju inte alls överens med felmeddelandet jag får.

1732006706_1000020820.jpg

adahlm  
#862401 Den går nog någån minut utan bränslepump, och då borde den larma på nåt sätt för lågt bränsletryck.
Har den traditionell handbroms?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).