Traktorer och processorer

Laga slitna snökedjor

11 inlägg 1862 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laga slitna snökedjor

r0bin  
#819742 Jag har ett par snökedjor/slirskydd som jag tänkt rädda innan det är för sent. Det är ruter format mönster så det handlar om länken mitt på som nöts ner. Broddarna börjar bli slitna men övriga länkar är fräscha. Så det handlar om ca 35 länkar sammanlagt som är slitna. Det blir en budgetlagning då dom sitter på för att köra fram ved, sågtimmer till egen såg, lite levransvirke då och då så dom kommer hålla många år för min körning.
Alternativ 1 är att kapa upp ett ca 12mm "hål" i den slitna länken, trä av och vända på den för att sen svetsa ihop den med migen på baksidan (mot däcket) det är tidsödande men borde vara genförbart på en kväll eller två.
Andra alternativet, vilket jag inte vet ifall det är möjligt är ifall man kan köpa svetselektroder med någon slags hårdmetall och svetsa direkt på de slitna länkarna och bygga på material, kan det fungera? Och vilka elektroder i så fall?Måste man värma upp materialet först? Fördelen med det är ju att det borde gå fortare och att man även kan svetsa på ytterligare några länkar som slitits lite grann.
Alternativt 3 är att köpa stiftkopplingar och byta ut dom slitna länkarna istället, men det är nästan lika mycket jobb som alternativ 1 och kostar ca 3000 med 35-40st.

Jag tycker det är värt att lägga lite tid på dessa då nya kedjor till 600/38 hjul springer iväg med pengar.
Vad tror ni är bästa lösningen?
/Robin

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Laga slitna snökedjor

Bax  
#819743 Alt 2, fast med Migen.
Det låter inte som om du kommer nöta nåt våldsamt på kedjorna.

Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819751 NYVAB har kanske lite billigare stiftkopplingar https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... ftkoppling

Användarvisningsbild

r0bin  
Bax skrev:Alt 2, fast med Migen.
Det låter inte som om du kommer nöta nåt våldsamt på kedjorna.

Har du något tips på tråd? Behöver man förvärma länkarna man ska svetsa?

Ja dom där kopplingarna var ju prisvärda! 40st för 1400 Hade inte kollat så noga innan.

TS

maltex  
#819767 Ska du göra rätt bör det nog förvärmas och svetsas med bättre tråd, ex Esab ok 12.64 /ok 13.12 eller liknande. För husbehov funkar det nog med vanlig tråd (Ok 12.51),förvärmning är väl att föredra oavsett trådval.

Användarvisningsbild

r0bin  
#819897 Hittade inte dom som 5kg rulle, bara 15. Blev att jag beställde 40st stiftkopplingar från nyvab.

TS
Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r0bin skrev:Hittade inte dom som 5kg rulle, bara 15. Blev att jag beställde 40st stiftkopplingar från nyvab.

Dom går säkert att återanvända när kedjorna är helt slut, jag hade gjort så också. Vad blev det för kostnad?

Användarvisningsbild

r0bin  
#819950 Köpte 40st, 1400+m fraktfritt 👍 då har jag några extra.

TS

Cat554  
1701250450_img_0153.jpg
1701250450_img_0152.jpg
Litet sen, men til senare:
EDet går utmerket å svetse på. Använd vanlig MIG-tråd, ingen forvärmning.
Legger ved et par bilder av kjedorna til skördaren (fö och efter). Tog et par dager, men 35.000.- for nye, og de går i årevis.
På piggene svetser jeg med spesiell hardsvetstråd i MIG-en. Rådyr, men prisvärd. OH

Användarvisningsbild

r0bin  
Cat554 skrev:
1701250450_img_0153.jpg
1701250450_img_0152.jpg
Litet sen, men til senare:
EDet går utmerket å svetse på. Använd vanlig MIG-tråd, ingen forvärmning.
Legger ved et par bilder av kjedorna til skördaren (fö och efter). Tog et par dager, men 35.000.- for nye, og de går i årevis.
På piggene svetser jeg med spesiell hardsvetstråd i MIG-en. Rådyr, men prisvärd. OH

Okej, det låter ju bra. Jag har några länkar åt sidorna som också är lite slitna. Vridna länkar, kanske svetsar på med vanlig tråd där.
Vet du vad du använder för hårdmetall MIG-tråd?

TS

Cat554  
#820128 Jeg har brukt ulike fabrikat, men om mulig 0,8 mm siden en svetsar på såpass små delar. Om du får tag på det nå. Hadde en UTP-tråd, men måtte kjøpe 1,0 mm nu. OH

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).