fre 17 dec 2010, 22:18#110741
Jag tycker personligen att enkubiksnät på pall är den bästa lösningen hitintills. Men olika lösningar passar olika bra beroende på ett antal faktorer, bland annat hur stora mängder dina kunder köper åt gången.
Storsäcken borde också vara bra men har nackdelen att den är dyr och kräver någon slags retursystem som kan upplevas bökigt av kunden. Dessutom tror jag inte att den överlever så många fyllningar att den blir billigare än nätsäcken.
Att klyva och låta torka på platta är säkert rationellt men skapar problem med uppmätning av volymer. Jag kan inte se något annat alternativ än förflyttning till flak med traktorskopa eller krokodilgrep. Att sälja på flak innebär att sälja en stor mängd och många vedköpare är småförbrukare som vill ha mellan en och sex kubikmeter om året. Optimalt är ju att klyva direkt i ett lastväxlarflak, gärna med gallersidor, men problemet är att du binder upp ett stort kapital i förvaringsmaterial.
Jag hoppas själv att någon kan utveckla ett mellanting mellan nät- och storsäck. Allra helst en förslutningsbar variant av billigare engångs-nätsäck för placering på pall under torktiden. Den behöver inte vara så hållbar men åtminstone möjliggöra snabb förflyttning av säcken med grip från pall till flak. Att lasta och lossa ett lastbilsflak med flera våningar med nätpallar tar både lång tid och vid slutdestinationen kan allt ha rasat samman. En förslutningsbar, någorlunda stabil nätsäck kunde även säkra volymuppmätningen ut till mindre slutkund. Det kunde möjliggöra en större "export" av ved över längre distanser till Norge och svenska storstäder med höga vedpriser.
Om det fanns något sätt att väga lösved och kompensera priset relativt fukthalten, på ett sätt som kunden kan acceptera, vore det också ett attraktivt system.
/andreas.