Bioenergi

Skapa GROT vid djungelröjning??

29 inlägg 12424 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skapa GROT vid djungelröjning??

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8346 Hej!

Vi har ett mycket eftersatt bestånd "djungelröjning. Träden står extremt tätt och är ca 5-7 meter höga.

Min första tanke är att jag skall röja beståndet, i och med att det aldrig blivit gjort förut. Nu har jag en tanke på att röja/såga upp stickvägar och sedan röja beståndet. Inte kvista det, bara fälla slanorna. Därefter plocka upp "allt" med skotaren.

Därefter sälja det som GROT. Jag har även hört att man kan sälja någorlunda okvistat som biobränsle.

Tidigare när jag gjort sådana sena röjningar, så har jag förvånats över de oerhörda volymer som faktiskt ligger kvar på backen när man är klar.......
tänkte att man i alla fall kunde få ut något av att ha en försenad röjning.

Har någon gjort något liknande? Tror ni att det är rimligt, eller är det inte värt mödan?



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#8347 Hej,
Jag har ingen praktiskt erfarenhet av detta än, men ämnet är intressant och jag har försökt att förkovra mig lite.

Minsta volym som oftast köps är 100m3s (en lastbil).
För lönsamhet bör beståndet ha en minsta medelhöjd på 8-10m.
Det krävs en låg andel barr i leveransen för att den ska bli godkänd, detta pga dåligt energiinnehåll i gran och tall.
En sommar bör "högen" ha torkat innan leverans.

Aktuella priser har jag dock dålig koll på.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8349 Tack för svaret!!!

De förhållanden som bör vara uppfyllda i ditt svar, det gäller GROT antar jag?

Vet du om det skiljer sig för biobränsle?

Har du något annat förslag om det är stor andel barr i min djungelröjning??

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#8350 Hej igen,
Uppgifterna avsåg uttag av skogsbränsle i stående bestånd. Det vanligaste idag tror jag är maskinellt uttag med ackumulerande fällhuvud. Uttaget passar bra där varken en konventionell röjning eller gallring bär sig ekonomiskt, men då under premisserna ovan.

Jag tror det är så att barrungskog generellt håller dåligt med energi, men någon annan här kanske vet detta bättre, alt. ring någon av dina lokala köpare och fråga. Delge gärna isåfall svaret här... :wink:

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Skapa GROT vid djungelröjning??

Skogshuggarn  
#8352
morslillaolle skrev:Hej!

Vi har ett mycket eftersatt bestånd "djungelröjning. Träden står extremt tätt och är ca 5-7 meter höga.

Min första tanke är att jag skall röja beståndet, i och med att det aldrig blivit gjort förut. Nu har jag en tanke på att röja/såga upp stickvägar och sedan röja beståndet. Inte kvista det, bara fälla slanorna. Därefter plocka upp "allt" med skotaren.

Därefter sälja det som GROT. Jag har även hört att man kan sälja någorlunda okvistat som biobränsle.

Tidigare när jag gjort sådana sena röjningar, så har jag förvånats över de oerhörda volymer som faktiskt ligger kvar på backen när man är klar.......
tänkte att man i alla fall kunde få ut något av att ha en försenad röjning.

Har någon gjort något liknande? Tror ni att det är rimligt, eller är det inte värt mödan?


Vad är det för bhd?, något som duger till klenmassa eller ved?.

Att först röja hårt i ett 7 m bestånd och sedan ta upp bas och stickvägar för att få ut grot med en normalstor skotare är inte helt riskfritt.
Ska isf vara med en maskin som är snål på bas och stickvägsbredder/avstånd.
Skulle kunna tänka mig den här manövern med en Vimek eller 4 hjuling, men då blir det inte möe ris som du får med dig/vända.

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8357
Fredrik skrev:Hej igen,
Uppgifterna avsåg uttag av skogsbränsle i stående bestånd. Det vanligaste idag tror jag är maskinellt uttag med ackumulerande fällhuvud. Uttaget passar bra där varken en konventionell röjning eller gallring bär sig ekonomiskt, men då under premisserna ovan.

Jag tror det är så att barrungskog generellt håller dåligt med energi, men någon annan här kanske vet detta bättre, alt. ring någon av dina lokala köpare och fråga. Delge gärna isåfall svaret här... :wink:

MvH Fredrik


Vad jag förstår är det inga problem att sälja ris av vare sig gran tall eller löv. Vi har sålt "blandvältor" som vi kört fram själva. Barrved innehåller inte nämnvärt mycket mindre energi per ton torrvikt än lövved. Nästan alla material av biologiskt ursprung har samma kalorimetriska värmevärde. När bränslesortiment prisräknas i MWh är det dock det effektiva värmevärdet som räknas, och det är beroende på materialets torrhalt eftersom man räknar bort energin som går åt för att förånga vattnet i veden. Att man sen kan ta tillvara en hel del av den energi som gått åt för att förånga vattnet om värmeverket är utrustat med rökgaskondensering är en annan sak...

Avatar Fallback
Fredrik  
#8361 Hej,
Det kan mycket väl vara så.
Argumenten från köparna har dock varit att barrungskog håller för dåligt med energi, annat är det ju med GROT:en, där ger tydligen barret mer energi.
Men som jag skrev tidigare har jag ingen praktisk erfarenhet av detta, bara hört mig för.
Någon annan kanske vet?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8367
Fredrik skrev:Hej,
Det kan mycket väl vara så.
Argumenten från köparna har dock varit att barrungskog håller för dåligt med energi, annat är det ju med GROT:en, där ger tydligen barret mer energi.
Men som jag skrev tidigare har jag ingen praktisk erfarenhet av detta,
bara hört mig för.
Någon annan kanske vet?

MvH Fredrik


Tycker att oförädlad kvist från slutavverkning borde ha högre värmevärde än stammar och ris från röjning, men jag har inte heller några konkreta tester eller värden på detta,,,, än.
Här i mina trakter har det förvisso kommit igång lite med att ta röjningsrester från ungskogar, men det är oftast från kommunen/vägverket som gör sina risupplag där det kan anses lönande att ta reda på det utan större besvär.(nära väg tex).
På grotfronten är det däremot "full gas" som gäller, och det blir allt vanligare att man ser vad vi förr kallade för "risbilar" ute i trafiken med sina enorma skäppor.
Mera märkligt att de inte flisar mera direkt på upplag???, för nog borde det väl bli rätt mycket "luftkubik" att bara köra ris?.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8378 Härikring säljs det en del trädbränsle från vägnära röjning, åkerdiken etc.
Det betalas med 140:-/ ton senast jag hörde. Vill minnas att risbilen får med sig ca 20 ton. Ska återkomma när jag fått mina högar hämtade.
Lönar sig nog dåligt om det krävs annat än minimal skotning o transport.

/Nisse

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8385 Hej Skogshuggarn!

Vad är bhd??

Om det är brösthöjd diamter, så skulle jag uppskatta den till ca8-12 cm...

Man kan nog få ut en bit klenmassa ur de träd som står i beståndet.

Jag förstår att ett så eftersatt bestånd har små rotsystem och snökänsliga stammar och toppar......... så det bästa/säkraste kanske är att jag ändock endast röjer.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8388 Är det så lyckat att plocka ut grot egentligen?

Jag har för mig att det var en artikel i Skogseko nyligen som handlade om aska och vikten av att återföra askan till marken, alternativt låta groten ligga kvar för att gödsla marken.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8389
morslillaolle skrev:Hej Skogshuggarn!

Vad är bhd??

Om det är brösthöjd diamter, så skulle jag uppskatta den till ca8-12 cm...

Man kan nog få ut en bit klenmassa ur de träd som står i beståndet.

Jag förstår att ett så eftersatt bestånd har små rotsystem och snökänsliga stammar och toppar......... så det bästa/säkraste kanske är att jag ändock endast röjer.


Hej M-L-O

Bhd = brösthöjdsdiameter.

Jag skulle absolut satsa på att ta ut det som duger till klenmassa alt ved och lämna resten.
Gärna med en maskin som är snål på stick och basvägsbredder.

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8398
Fredrik skrev:Hej,
Det kan mycket väl vara så.
Argumenten från köparna har dock varit att barrungskog håller för dåligt med energi, annat är det ju med GROT:en, där ger tydligen barret mer energi.
Men som jag skrev tidigare har jag ingen praktisk erfarenhet av detta, bara hört mig för.
Någon annan kanske vet?

MvH Fredrik


Enligt Bränslehandboken från Värmeforsk är värmevärdet i både Grot och lövved 19-21 MJ/kg (sidan 30). Rapporten kan hämtas gratis från www.varmeforsk.se

Användarvisningsbild
Hypro  
#8637 Vänta något år tills det blir stor efterfrågan på biobränsle=högt pris.
Då vräker du ner allt och flisar.. :lol:

Avatar Fallback

Eftersatt röjgallring

sködarförare  
#9738 Den lägre gränsen för lönsamhet går vid en medelstam på 0,03 m3fud det vill säja 30 liter per stam.
Det pågår ett försök uppe på Norrskog i Normaling maskinerna är en 901a med bräcke aggregat akumulerande o en 960 skotare kubikpriset ligger kring 200kr/m3.
Slu kommer med en ekonomisk rapport under augusti månad jag kan ev fixa en länk så småningom.
Jag o en bekant funnderar o sätta ett bräckeaggregat på en skotare o köra första gallring o det ser låvande ut om vi kan få virket flisat av en entreprenör o sälja direkt till energiverket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).