Bioenergi

Grot. Lönsamhet vid mindre avverkning

2 inlägg 1100 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grot. Lönsamhet vid mindre avverkning

Ekerö T&G  
#857021 Hej.
Ny i forumet och hittade inget bra svar i sökfunktionen så ställer några nybörjarfrågor.

Vi gör en del arbeten åt div. hustillverkare runt om i Stockholm och vi tar ned ca 50-100 träd.
Det brukar bli ca 25-40m³/fub brännved och ca 5st 30m³ med grot.
Mitt problem är att det är för lite för mobilflisen att komma ut och dessutom så står markfirman och väntar på att få komma fram så det måste iväg ganska fort.

Fråga 1.
Vad genererar 30m³ grot (färsk) i intäkt?

Fråga 2.
Vilka företag i mälardalen arbetar med att antingen flisa på plats ca 150m³
Eller kan köpa detta mot någon typ av ekonomisk ersättning.

Jag kan köra det till mitt eget upplag men stockholmstafiken och kranbilspriserna är ju rena hi-chaparall och jag huserar en bit ifrån mina uppdrag ibland.

Tacksam för vänliga och trevliga svar.
Mvh

TS

Re: Grot. Lönsamhet vid mindre avverkning

alias  
Ekerö T&G skrev:Hej.
Ny i forumet och hittade inget bra svar i sökfunktionen så ställer några nybörjarfrågor.

Vi gör en del arbeten åt div. hustillverkare runt om i Stockholm och vi tar ned ca 50-100 träd.
Det brukar bli ca 25-40m³/fub brännved och ca 5st 30m³ med grot.
Mitt problem är att det är för lite för mobilflisen att komma ut och dessutom så står markfirman och väntar på att få komma fram så det måste iväg ganska fort.

Fråga 1.
Vad genererar 30m³ grot (färsk) i intäkt?

Fråga 2.
Vilka företag i mälardalen arbetar med att antingen flisa på plats ca 150m³
Eller kan köpa detta mot någon typ av ekonomisk ersättning.

Jag kan köra det till mitt eget upplag men stockholmstafiken och kranbilspriserna är ju rena hi-chaparall och jag huserar en bit ifrån mina uppdrag ibland.

Tacksam för vänliga och trevliga svar.
Mvh

Nu håller jag inte till i din geografi, så jag kan inte ge några raka svar på dina frågor.

Jag har dock lite input;

150 m3s bör vara kommersiellt gångbara volymer om det inte ligger svåråtkomligt till.

Spontant så hade jag sett ledtiderna i projekten som ett problem. Färsk/grön grot av barr är det långt ifrån alla köpare som jublar över, då det ger lägre brännvärde och mer aska jämfört med torr/brun grot (utan att vara helt säker så tror jag även att vilken typ av panna de har i resp. värmekraftverk påverkar hur lätt det är att elda bränslen med olika egenskaper).

Är det bristsituation på bränsle för kraftvärmeverken så har de i regel inte råd att vara lika kräsna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).