Bioenergi

Kolugns tillverkning

4 inlägg 2570 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kolugns tillverkning

Primabjörkved  
#820490 hej gott folk, nu är jag väldigt intresserad utav att göra grillkol som ett bra komplement till mitt företag som kapar ved.
har precis fått tag i en gammal farmartank som är 1,8m bred och 5m lång och tycker att det kan vara något rejält att bygga på.

men som alla olika metoder att göra grill kol på så finns det 1000 olika sätt att framkalla det på med olika ugnar från en vanlig kolmila, 200l fat och stora ugnar med farmartankar.

jag sitter varje dag nu och funderar på hur jag kan få det absolut bästa med min lilla tank, har funderat på att göra en till tank runt farmartanken där man ska elda och dra in gasrören.
sen har jag funderat på om man ska mura upp väggar runt långsidan på tanken och gjort en eldningslåda under hela tanken med gasrör går in
på ett eller 2 ställen.

frågorna är otroligt många och vet inte riktigt hur man ska kunna räkna fram vilken diameter det ska vara bra att ha till gasrören som ska gå under, ska man ha 1 stort utblås eller ska man borra massa små hål?

nu får vi se hur vi ska börja bygga den här pjäsen först blir det till att få upp tanken fram backen kanske 0,5meter och mura runt den så eldningen sker på backen och testa olika metoder att få till gasrören 😎



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kolugns tillverkning

Teufel  
#820952 Spännande projekt!
Mer kol åt folket! 😀

Jag är också i startgroparna, men i mindre skala och försöker få tag på 60-liters plåtfat, vilket verkar vara omöjligt om man inte ska köpa nya.

Var i landet håller du hus?
Jag bor i Kungälv.

Avatar Fallback

Re: Kolugns tillverkning

WarPeter  
#821047
Primabjörkved skrev:jag sitter varje dag nu och funderar på hur jag kan få det absolut bästa med min lilla tank, har funderat på att göra en till tank runt farmartanken där man ska elda och dra in gasrören.
sen har jag funderat på om man ska mura upp väggar runt långsidan på tanken och gjort en eldningslåda under hela tanken med gasrör går in
på ett eller 2 ställen.

Jag är ingen expert men vi har byggt en ugn baserad på farmatank där vi har lärt oss en del. Vi har också en större tank likt din som ligger och väntar på att bli byggd och har funderat en del inför det bygget. Några saker vi lärt oss:

1. Isolering är viktigt för att få upp temperaturen snabbt så att man inte behöver elda så länge innan processen kommer igång. Med bra isolering gör du dels åt med mindre ved men du får också ner tiden för hela processen. Vi behöver köra cirka 14 timmar (med isolerad tank) och det är lite drygt.
2. Murar längst långsidan räcker inte. För mycket värme försvinner upp i luften och veden i övre delen av tanken kräver väldigt lång eldningstid innan den blir klar. Man kan tro att värmen skall stiga inne i tanken men inte tillräckligt. Vi hade bara väggar längs långsidorna först men fick sedan lägga till ett rundat "tak" som vilade på distanser. Värmen gick då upp längst väggarna och in under taket. Utanpå taket lade vi 10cm isolering och sedan vanlig korrigerad plåt. Det funkar ok men inte optimalt
3. Kortsidorna bör också isoleras för att inte tappa värme där.
4. Isolera även rören för gaserna eller dra dom innanför vägga/tak. Om rören går i kall luft kyls gaserna ner en del och det bildas lätt kära och avlagringar som kan täppa till rören efter ett tag.
5. Ha något sätt att justera om gasen går ner i eldstaden eller ej. I början när det mest kommer vattenånga vill du inte ha ner det i eldstaden. Senare vill du kunna reglera ugnens temperatur på det sättet. Men en stor tank skapas mycket gas och du vill inte att den går för varm när processen går för fullt.
6. På en såpass stor tank, fundera på smidig och säker hantering av kol och ved. Det är jäkligt sotigt att krypa runt i en farmatank och skrapa ut kol (tro mig). Det är också lite lurigt då det bildas kolmonoxid i tanken under processen och att gå in i en djup tank innan man är säker på att all kolmonixid är utventilerad är en dålig idé.
7. Sätt in flera termometrar på olika ställen i tanken. I början är det väldigt lärorikt för att förstå hur jämn värmen är i tanken. Senare är det intressant för att kunna optimera sin process för att få så bra kol som möjligt.

För vår tank i din storlek så funderar vi på en lösning där vi monterar in ett golv i tanken, cirka 1/3 upp i tanken. Vi skapar därmed ett större övre rum där man har veden och ett undre rum där man eldar. På "golvet" kan man lägga räls som man kan rulla korgar på som man sedan kan ta med en lastare. Observera dock att detta är ett eget oprövat påhitt som inte är testat än.

Säkraste sättet att få en bra ugn är nog annars att bygga tank-i-tank. Det är nog inte någon slump att de flesta kommersiella ugnar är byggda på den principen. Då garanteras man bra, jämn värme runt hela tanken. Dock är det lite mer kompext att bygga då man behöver öppningslucka i både inre och yttre tank.

Hoppas detta kunde ge dit lite mer kött på benen.

Avatar Fallback

Re: Kolugns tillverkning

WarPeter  
#821048
Primabjörkved skrev:frågorna är otroligt många och vet inte riktigt hur man ska kunna räkna fram vilken diameter det ska vara bra att ha till gasrören som ska gå under, ska man ha 1 stort utblås eller ska man borra massa små hål?


Vet inte hur man teoretiskt räknar ut diametern. På vår 1.5kubikstank har vi två 2-tums rör och det har funkat bra men det blir ordentligt tryck i dom. Jag skulle rekomendera någon lösning där du sprider gasen under hela tanken, antingen genom att ha flera rör eller ett större som genom hål släpper ut gas på flera ställen. Detta för att få jämn värme som möjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar