Bioenergi

Ved-ilska!

38 inlägg 10396 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ved-ilska!

Fredrik Reuter  
#815646 Dök på två ganska intressanta videos om ved på YouTube. Det är kanalen Anders på landet som tidigare i höst gjorde en video med påståendet att det är dyrare att elda med ved än el. Denna video skapade en hel del kommentarer och nu finns också en svars-video på de kommentarer som kom från första videon.

Ursprungsvideon finns först här nedan, den innehåller mycket intressant och det kanske inte var konstigt att det blev debatt - ved är hett!



Här nedan är sedan svars-videon efter kommentarerna:



Veden har ju diskuterats väldigt mycket här på Skogsforum också, passar på att lägga några länkar från de senaste diskussionerna, bla tråden Het vedmarknad ger rekordpriser för björken, Mått och pris på björkved samt Lönsamhet i vedförsäljning?.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

tallen100  
#815668 Honom brukar jag titta på, en underhållande och ärlig kanal där inget verkar vara tillgjort eller regisserat 👍

Vad gäller veden så är det väl som vanligt att folk hör bara det dom vill höra, han har gjort en uträkning där han värderar sin tid och kommit fram till att han tjänar mer på att göra annat än att hålla på med sin ved.

Ungefär som många här inte tycker att det lönar sej att tex ta ledigt från lönejobb för att göra en avverkning manuellt, när sånt diskuterats.
Om folk kunde lära sej att lyssna och läsa det andra säger och skriver I stället för göra egna tolkningar så skulle de många gånger slippa bli så arga 😉 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

axwell  
#815672 Delvis har han ju rätt betr. vad veden ibland kan kosta att köpa. Samma sak om "gratis ved", det är ovanligt att nån har gratis ved.
Min ved är inte heller gratis, hur mycket hade jag fått i handen om jag sålt den eller vad kostar mig veden innan den kan eldas i min eldstad.

Helt ohederligt är det ju att ange kWh-priset som spotpriset + påslaget. Han liksom jag betalar även överföringsavgift(i mitt fall) 93,2 öre och energiskatt 49 öre utöver dom priser han anger.

Tyvärr har jag EOn, många andra nätägare kan ha något lägre pris för överföring.

I september som hade ett lågt rörligt kWh-pris var mina rörliga kostnader 192,2 öre/kWh.

Kollade på min ICAbutik: 40L-säck 99kr, bör bli 2475kr/m3t om det nu är 40L staplat i säckarna.

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

halvproffs  
#815675 Jag brukar säga åt dom som hävdar att jag har gratis ved. Den kostar mig lika mycket som jag kan sälja den för.

En annan grej som en säljare sa till mig som ville sälja verktyg; Du som har företag så kostar det ju ingenting för du drar ju av kostnaden.

Folk är inte så dumma som man kan tro... dom är dummare sa Stickan Andersson.

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

jannee  
#815678 Man måste i ärlighetens namn få göra det som känns bäst för envar.
Om jag tar fram ved för att senare sälja det till ett "oskäligt" pris är upp till mig.
Därpå är det för köparen att avgöra om veden är värd mitt begärda pris, om inte behöver denne inte handla.
Vad som senare är oskäligt är upp till var och en att avgöra.
Visst det går att jämföra med vad elen kostar - upp till var och en.
Men de som värmer sitt boende med ved har inte sällan betydligt varmare och framför allt ett bättre inomhusklimat än de som nyttjar luft till luft eller endast radiatorer.
Vad som är bekvämt är upp till var och en att avgöra.
Visst är det behagligt att gå runt inomhus utan att behöva frysa eller var påklädd med extrakoftor + sockar.
Den bekvämligheten har också sitt pris - upp till var och en att avgöra.
Många som bor i lägenheter där temperaturen endast är + 18, de skulle gärna också vilja ha en kamin att elda i.
En hantverkare kostar idag minst 500 kr/tim.
Är jag en så dålig människa att jag inte ska ha rätt att också kunna fakturera 500 kr/tim + alla kostnader för verktyg/maskiner.
Man ska också räkna in och göra en indexuppräkning på de kostnader man haft intill träden blivit avverkningsmogna.

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

Bosse1  
#815688 Det är bra med sensationer när man är en tuber 😀 Som karln säger har han kallt inne 🥶
Läser av nu här, 23grader sitter i kallingarna 😎

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Bert1  
#815697 Har väl med närmare 23 men har kläder på mig så nog är man allt lite frusen

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

r93  
#815714 Har blivit idiotförklarad i många många år när man tragglat med veden, och många gånger har det varit befogat med, men senaste åren så har det svängt rejält, nu låter det annorlunda.

Många gånger så är det givetvis dyrare med ved många gånger, men är lagret fullt så vet jag att jag har värme i vinter oavsett om det blir 30 grader kallt eller inte ens en minusgrad, man är totalt opåverkad av vädret.

En annan sak som jag kom på just nu är att tonåringen stått i duschen närmare 40 minuter, det kan man också göra utan att bry sig om elpriset.

För övrigt så är det tråkigt att han inte tar upp kommentarerna på andra filmen, där skriver folk lika vidriga kommentarer om ”de inavlade jävla vedfanatikerna”

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Andpers  
#815733 Om man ser till vad han måste betala för en kWh, så borde ved vara billigast eftersom han inte behöver betala för vare sig råvara eller eget arbete. Elförbrukning måste han betala för, så den tid han spar på att skippa vedhantering måste användas till att dra in pengar.

För mig är vedhuggning roligare än något tänkbart sätt att dra in pengar, så jag föredrar ved... 😁

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815848
Andpers skrev:Om man ser till vad han måste betala för en kWh, så borde ved vara billigast eftersom han inte behöver betala för vare sig råvara eller eget arbete. Elförbrukning måste han betala för, så den tid han spar på att skippa vedhantering måste användas till att dra in pengar.

För mig är vedhuggning roligare än något tänkbart sätt att dra in pengar, så jag föredrar ved... 😁


Men om du tycket att det är roligt att hugga ved så har du ju möjligheten att sälja den, och så fort du får mer betalt per kwh för veden än vad du köper elen för så är det ju bättre att sälja veden dyrt och värma kåken med el!?

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

tallen100  
#815856 Många tycker ju att själva eldandet också är trevligt, och skönare värme blir det av en brasa, plus att gamla hus mår bra av att eldas i...
Så det finns många fördelar med vedeldning även om det inte sköter sej självt 😉

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Andpers  
#815857
Zixten skrev:Men om du tycket att det är roligt att hugga ved så har du ju möjligheten att sälja den, och så fort du får mer betalt per kwh för veden än vad du köper elen för så är det ju bättre att sälja veden dyrt och värma kåken med el?


Det har du helt rätt i, jag tänkte inte på det.
Fast din hypotes bygger på att vedköparen gör en dålig affär, därför att om jag kommer att kunna köpa vedens energimängd till ett billigare pris i el, så lär vedköparen också kunna köpa så billig el... 🙃
Senast redigerad av Andpers tor 26 okt 2023, 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

jannee  
#815869 Värmer jag mangårdsbyggnaden med el måste jag betala med skattade pengar.
Värmer jag med ved betalar jag bara med muskelkraft, får oftast välbehövlig motion, frisk luft, kanske klämmer någon finger eller får någon speta i finger eller hand. Dessutom kan jag nyttja sådant virke som ger sämre betalt eller inget betalt alls, göra välbehövliga/nödvändiga gallringar.
Visst jag kan idag sälja energived till hyfsat bra pris, men dessa pengar ska sedan skattas.
Har Anders verkligen noga räknat på allt detta innan han förordnar el före egen ved.
Sedan tycker jag Anders jobbar ineffektivt, bara detta att transportera hem ved i en skottkärra + tippa skottkärran för att senare BÖJA sig ned för att plocka upp bit för bit.
Man står ej heller och klyver 15 fub ved för hand, inte undra på att han slösar bort tid.
Visst i ett senare klipp nyttjas en vedmaskin - 2 timmars arbete.
Där kan han med fördel göra ett arbetsbyte - hjälpa grannen motsvarande den hjälp han åtnjöt.
Tidigare kunde man på vedförrådet se hur gammal/gamla de boende var, idag kommer det i stället en luft/luft eller luft/vatten stående utanför husväggen.

Avatar Fallback

Re: Ved-ilska!

LesterCGarreth  
#815876 Brukar kolla på Anders kanal, mycket roliga grejer och han har en lugn och humoristisk framställning på det mesta.

Många har väl den uppvärmning de har pga att den fanns i huset de bor i när de flyttade dit.

Är själv inte så sugen på att slänga ut 200 000:- för att få bergvärme med en pump som håller i ca 15-20 år om jag har tur. Hade jag däremot haft direktverkande el så hade jag nog haft svårt att bestämma om jag skulle sätta in en pump eller en vedpanna till det vattenburna.

Är jag hemma på morgonen och kvällen 99% av tiden kan jag väl elda i mitt dåliga system. Att klyva är väl inte så kul dock, lägger ca 40-50 h på veden så det skulle "betala" sig med annat ganska forr. Man slipper kärring och ungar när man klyver ved och så kan man förkovra sig i någon bra podd.

Sen tänker jag faktiskt så att veden är "gratis" fast jag vet att det är fel.

Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Vildmark  
#815878 veden har många fördelar..
Man får tid ute i skogen/ skogsbada är sunt.
Man får motion/ roligare än gym och billigare
Veden går att lagra/man känner sig rik
Veden går att sälja/man tjänar pengar
Veden värmer fort och skapar mys i höstmörkret.
Och sen så är det riktigt manligt att hugga skog....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).