Bioenergi

Bränsleved lämnad i skogen?

85 inlägg 35720 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsleved lämnad i skogen?

Tapper  
#805499 Hej,
Jag har avverkat en del på ett skifte (min första avverkning.) och maskinerna har nu rullat därifrån. Kvar i skogen ligger dock en del kubik utspritt lite här och där. Jag funderar varför man lämnat så mycket Detta borde väl gå som massa eller bränsleved?

TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved lämnad i skogen?

Elis76  
#805500 Det verkar vara för mycket för att ha blivit lumpat.

Du passade inte på att fråga skotarföraren?

Enklast är nog att ta dit den Du gjort affären med och titta igenom det kvarlämnade virket tillsammans. Vem är köparen?

Bra att Du fotat.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805501 Kvarlämnad död ved? Är du certifierad? Hur många hektar var det avverkat på?

alias  
#805505 Delvis barkfallna bitar och mörkt kambium gör att jag säger att det inte hade dugt till massaved utan endast brännved.

Frågan är väl närmast om man glömt skota en del bränsleved, eller om man har tänkt att bitarna ska ligga kvar som död ved. Här omkring förekommer det att skördarförarna lägger ner och apterar upp stående döda träd som står ivägen när de ska ta sig fram eller om man befarar att de ska blåsa av eller omkull och hamna på ett dumt ställe.

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805511 Ser ut att vara gångbar brännved. Kanske totalvolymen blev för liten till en vedvälta?

jannee  
#805528 Slarvig eller nonchalant skotarförare, så varken får eller ska det se ut.
Skotarföraren får komma tillbaka och skota ut det han hoppat över, inget annat att göra.
Om inte detta görs får inköparen och DU tillsammans göra en beräkning på vad som ligger kvar och de får ersätta dig för detta spill.
Är nog det alternativet som kommer att ske.
Är nog ganska lätt att uppskatta mängden, 10 fub blir det ganska lätt.
Har du betalning efter skördarmätning behöver du dock INTE bry dig.

isteskog  
#805529 Håller med Jannee! Du ska åtminstone ha betalt för det som ligger kvar. Det har jag fått av Rundvirke när virke snöat över.

surjämten  
#805537 Detta ska du inte acceptera!
Lös det förhoppningsvis genom samtal.
Går inte det så............

Robertberg  
#805551 Jag tycker det ser ut som död ved äldre än ett år?

Tralsmo  
#805560 Det mesta är inte mer än ett år å duger alltså till bränsleved.

Det kan va så att de är huggit för å ligga kvar?
Men en del av de har de nog till å me gått å lägga i barrmassan.

Va är de för areal på hela avverkning?

När man ser antal bilder å vältorna så får man uppfattning egen att de är glömt.
Ja hadde ju inte lämnat de. De hadde hamnat i grabbens vedhög.

Användarvisningsbild

1470  
#805628 Man har lagt ihop död ved i lågatorg. Får inte köras ut om man är certifierad. Duger inte till massaved,den ska vara levande dvs näringsförande bark.

Användarvisningsbild

Tapper  
#805633 Avverkningen är på ca 7ha. Jag är ej certifierad. Jag har såklart pratat med virkesköparen och han ska ta en titt på det som ligger kvar. Men det kanske är så att det räknas som död ved som de ej får ta ut?
Kanske man ska försöka köra ut det med fyrhjulingen och sälja som ved.

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#805637 Är det torrträd/döda träd yngre än 3 år så är det helt ok att aptera å köra ut. Sen kan säkert det där vara olika direktiv från olika bolag oxå. Här känns det som en miss i kommunikationen till skotarföraren. Samtidigt om det är stockar längre än 5.5 meter så har skördarn plockat ner och lagt i hög för att inte vara i vägen.

LesterCGarreth  
Tapper skrev:Avverkningen är på ca 7ha. Jag är ej certifierad. Jag har såklart pratat med virkesköparen och han ska ta en titt på det som ligger kvar. Men det kanske är så att det räknas som död ved som de ej får ta ut?
Kanske man ska försöka köra ut det med fyrhjulingen och sälja som ved.

Det är nog enklast. Du riskerar att få din mark sönderkörd bara ga några tusenlappar. Försök att ordna på annat vis med köpare om det går.

När det höggs hos mig en gång så glömde de att skota ut ett halvt lass ungefär. Då fick de komma tillbaka och köra ut det. I efterhand har jag kommit på att det var en dum och krånglig lösning. Det enklaste hade bara varit att köparen eller entreprenören hade betalat mig för det som låg kvar och det hade fått ligga. Det blev väldigt sönderkört när det hämtades så det blev även grävmaskiner som fick komma och laga en traktorväg och sen blev flera diken sönderkörda.

Jag tror inte att den där mängden är lämnad med vilja, men ibland lägger man ju ihop död ved i större vältor för att förenkla för markberedning.

Tralsmo  
#805650 Skogsjan 695vxl är väl nog närmast.

På 7 ha är de nog inte mycke å gnälla över.

Troligen lämnat av en naiv entreprenör?

Till att börja med, sen massa mätningen ändrades till nuvarande prima sekunda så blir de väldigt lite bränsleved även på stora arealer.
Vill säga om man följer certifieringen.
Såvitt ja förstått ( är bara skotarförsre å följer direktiven) så kör entreprenörer enligt certifiering även på ocertifierade fastigheter.

Blir de bränsleved så är ju frågan om man ska registrera de eller köra ner de i nåt spår.
Ja de gäller ju om de blir mindre än 10fub.

Vi själva lägger inte såna högar som ts har bilder på.
Som ett brev på (gammla posten) så blir skogsägaren förbannad typ Janne om man gör så.

Själv har ja uppfattningen att de är ett enkelt å billigt sätt att gynna den biologiska mångfalden.

Vi brukar bara fälla sånt där å inte aptera
Då blir de inget tjafs.
Naturligtvis gör vi bara så på de som är ivägen.

En sak som slår.mig nu är om entreprenören kan va så sniken så han låter de gå genom aggregate å registrerar de som markskoning.

Om nu inte nå visste de så ska ju naturligtvis entreprenören ha betalt för allt som går genom aggregatet oavsett om de hamnar i vältan eller inte.

Rättvist??
Kan man fråga sig?
Dom flesta har chitbetalt så då blir de ju lite extra allafall.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar