Bioenergi

Sälja skogsflis från egen skog.

7 inlägg 3491 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja skogsflis från egen skog.

Mrsg  
#804957 Hej! Är ny medlem har tidigare läst inlägg med stor behållning. Nu har jag en fråga om någon på forumet har kunskap om detta. Frågeställning: Om jag som skogsägare vill sälja skogsflis direkt till förbrukare ex. värmeverk vad gäller. Behövs tillstånd ,är dubbelcertifierad. Svårt att hitta information.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsflis från egen skog.

jannee  
#804962 Tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att som skogsägare saluföra mindre mängder.
Brukar vara en upphandling 1 gång/år då priset fastställs men även mängden.
i dag finns det mängder av små aktörer som köper in grot för att senare flisa och sälja till olika värmekraftverk m.a.o. priset kan variera en hel del.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsflis från egen skog.

r93  
#804963 Sist jag frågade min kompis som är produktionschef på ett värmeverk så var minimum 4000 kubik.

Detta var 2018

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsflis från egen skog.

svampbob  
#804964 Jag har en kompis som säljer allt han gallrar ut till värmeverket. Allt i samma välta. Han får 710 kr/fub för långveden och värmeverket flisar. Han skriver kontrakt på en mängd och varje gång han skriver nytt så har priser stigit lite till.

Jag fick idag notan för mitt senaste leveransvirke. Fick 590 kr/fub för massan. Hade jag också skrivit kontrakt istället för att leverera till massa industrin så hade jag fått en dryg hundring upp på priset.

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsflis från egen skog.

svampbob  
#804965
r93 skrev:Sist jag frågade min kompis som är produktionschef på ett värmeverk så var minimum 4000 kubik.

Detta var 2018


Det är andra tider nu. Tror att kompisen senast skrev på ett par hundra kubik.

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsflis från egen skog.

Mrsg  
#804987 Hej igen! Tack för infon. Jag kommer att försöka sälja till slutkund. Det är inte lätt men måste börja någon gång. Återkommer längre fram om hur det går. Jag verkar i Södraland kan skilja mellan olika landsvägar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsflis från egen skog.

Rossignol  
#805079
svampbob skrev:Jag har en kompis som säljer allt han gallrar ut till värmeverket. Allt i samma välta. Han får 710 kr/fub för långveden och värmeverket flisar. Han skriver kontrakt på en mängd och varje gång han skriver nytt så har priser stigit lite till.

Jag fick idag notan för mitt senaste leveransvirke. Fick 590 kr/fub för massan. Hade jag också skrivit kontrakt istället för att leverera till massa industrin så hade jag fått en dryg hundring upp på priset.


Vem står för frakten in till värmeverket för 710 kr? Södra höjde nyligen priset till leverantörerna på bränsleved från 250 till 390 kr/fub.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).