Bioenergi

Vedeldarekonomin är här

59 inlägg 20813 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedeldarekonomin är här

svampbob  
#792019 Jag har nu ett tag hävdat att vi är påväg in i en vedeldarekonomi och senast nu på morgonen fick jag en bekräftelse igen.
Jag har uppdrag åt två bolag i samma koncern. Ena systern bad att få den andra systerns containers med rensorterat trä som vanligtvis går till ett återvinningscentral. Nu kommer det istället att eldas upp till energi inom koncernen.

Jag är rätt säker på att det är fler som gör liknande affärer och att mängden rent trä till återvinningscentraler minskar när vedpriset stiger.

TS

Re: Vedeldarekonomin är här

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792021 Det där var lite för abstrakt för mig, kan du förklara vad du menar med vedeldarekonomi?

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Det där var lite för abstrakt för mig, kan du förklara vad du menar med vedeldarekonomi?

Att de höjda energipriserna förändrar affärerna. Det som tidigare var ett problem och kostnad är nu en tillgång och har ett värde.

TS

#792038 Min välavlönade kusin som bor på en typisk gräddhylla i Skåne frågade mig om jag kunde sälja ved billigt, hans kakelugnar gick varma nu i vinter. 😀 Lite långt med transport bara från Sjuhärad...

alias  
Mangan skrev:Min välavlönade kusin som bor på en typisk gräddhylla i Skåne frågade mig om jag kunde sälja ved billigt, hans kakelugnar gick varma nu i vinter. 😀 Lite långt med transport bara från Sjuhärad...

På en sådan förfrågan hade jag haft oerhört svårt att inte svara nekande och ställa motfrågan om han inte hade några kakelugnar att sälja lite billigt, eftersom det uppenbarligen är för dyrt att elda dem med normalt marknadsprissatt ved. 😉

MVH
Alias

#792053 Ja, jag sa inget alls. Vi var ju ändå på en begravning. 😢

Användarvisningsbild

Grålle52  
Mangan skrev:Ja, jag sa inget alls. Vi var ju ändå på en begravning. 😢

Då får ni väl ärva.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792088 När folk vill köpa ved är det helt okej för mig med en diskussion, när någon som jag vet har jobb är frisk och sköter sin ekonomi normalt
frågar mig om jag har ved att sälja billigt så blir det oftast en kort diskussion, jag säljer inget billigt.
När nån frågar om Kompispris så blir jag glad! Det betyder i min värld att han lägger på 10% för att han är min kompis.
Välavlönat elegant folk som ska köpa billigt av simpla bybor kan fixa sin egen ved.

#792096 Ojoj, här var det avundsjuka som sprutar ur öronen! 😀

hfab  
Mangan skrev:Ojoj, här var det avundsjuka som sprutar ur öronen! 😀

Kan du utveckla?
Förstår inte. 🤔

Användarvisningsbild

svampbob  
hfab skrev:

Kan du utveckla?
Förstår inte. 🤔

Jag får döpa om tråden till "Griniga gamla gubbar"

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#792104 Det finns tillräckligt med sådana trådar.
Ved, avfallsvirke etc är definitivt i ropet.

tallen100  
svampbob skrev:
hfab skrev:

Kan du utveckla?
Förstår inte. 🤔

Jag får döpa om tråden till "Griniga gamla gubbar"

Få se om tråden blir lika bra som filmen 🤣

#792115 Inte visste jag att ordet "välavlönade" var så triggande. Hur skall man annars ha råd att köpa skotare och skördare för sin hobby? Eller för den delen skog. Inte alla som är så lyckligt lottade att de fått skogen till skänks. 😉

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792124 Det man måste ha lite översyn med är köparens okunskap. Det kan gälla det mesta och ofta gäller det hantverkartjänster och liknande. Köparen förstår helt enkelt inte hur mycket tid det tar och underskattar tiden.

Men åter till trådrubriken. Jag har alltid tyckt det varit lite underligt att en entreprenör får betala för att dumpa träd och trädmassor på tippen. Dessa trädmassor flisar kommun och eldar upp det i fjärrvärmevärket. Det är snudd på kriminellt i mina ögon att ta betalt i båda ändarna.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).