Bioenergi

Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

15 inlägg 4741 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Jole  
#786490 Hej!

Jag har haft förvånansvärda bekymmer med att hitta svaret på denna egentligen ganska triviala fråga. Mina antaganden, och de kan vara fel, är att stjälpta mått inte riktigt funkar för säckar och att 50 cm ved ger ganska mycket lägre densitet i en säck jämfört med kaminlängder, för vilket siffror finns.

Vi eldar mest gran, och lite björk, och har kört lite med Espegards notsäckar. Nu funderar jag på att skaffa en kompaktlastare för vedkörningen. För att välja en lagom stor maskin så skulle man ju vilja veta vad säckarna väger, färska respektive torra.

Grannen sköt från höften och gissade på cirka 300 kilo för färsk ved, då de är ganska mycket lättare än en höbal. Vad tror ni?

Mvh Joel



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786497 Det skulle väl vara ca 25% vedvolym, låter lite.

Användarvisningsbild

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Williamm  
#786501 Har kört kubiksäckar med färsk ved på pall med minitraktor. Vet inte vad den orkar lyfta men det är nog inte mycket mer än 500kg. Och den klarade det bra. Men skulle inte nått att lyfta en säck mer än någon dm från marken.

Användarvisningsbild

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

PRN  
#786514 Väg fanskapet så vet du vad 1.5kubik väger (beronde på årstid å fukt) ? .

Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Jole  
#786530
PRN skrev:Väg fanskapet så vet du vad 1.5kubik väger (beronde på årstid å fukt) ? .


Det hade jag gjort om jag hade våg och färsk ved. Just nu har jag varken eller. Därför frågar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Jole  
#786536
Williamm skrev:Har kört kubiksäckar med färsk ved på pall med minitraktor. Vet inte vad den orkar lyfta men det är nog inte mycket mer än 500kg. Och den klarade det bra. Men skulle inte nått att lyfta en säck mer än någon dm från marken.


Jag tror att det borde vara mindre än 500. Hittade en vedsäljare som uppger 450-500 kg för en knökfull säck 30-ved av björk. Med tanke på att jag mest har barr, och dessutom rimligen får lägre densitet med längre klabbar, så är kanske 300-400 kg mer rimligt (?). Plus då cirka 20% vatten när det är nykluvet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

80-90  
#786540
Williamm skrev:Har kört kubiksäckar med färsk ved på pall med minitraktor. Vet inte vad den orkar lyfta men det är nog inte mycket mer än 500kg. Och den klarade det bra. Men skulle inte nått att lyfta en säck mer än någon dm från marken.

En notsäck m nyklyvd björkved 30 cm väger ca 800 kg

Användarvisningsbild

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Williamm  
#786542 Då kanske den traktorn lyfter närmare tonnet då, har inte brytt mig så noga. Var dock ved i ibc-tank-burar så var inte lika mycket som en 1,5 säck.

Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

80-90  
#786544
Williamm skrev:Då kanske den traktorn lyfter närmare tonnet då, har inte brytt mig så noga. Var dock ved i ibc-tank-burar så var inte lika mycket som en 1,5 säck.

Du kan nog nästan halvera vikten då notsäcken tar bra mycket mera än 1500 liter

Användarvisningsbild

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786548 Jag har vägt några 30cm säckar och beroende på packningsgrad mm mm så kan de väga 650kg
men 50cm blandved väger mindre pga mer luft osv så 400kg är nog rätt så nära sanningen.

Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

enbhen  
#786621
Slurfi skrev:Jag har vägt några 30cm säckar och beroende på packningsgrad mm mm så kan de väga 650kg
men 50cm blandved väger mindre pga mer luft osv så 400kg är nog rätt så nära sanningen.


Då pratar vi ej torkad ved eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Tallberg  
#786632 Vägde två knökfulla espegard 1500 liter notsäck med klyven 35 cm björkved. Syrfälld samma sommar. De vägde tillsammans 780 kg på trafikverkets kontrollvåg. Så någonstans runt 400 kg (1,5 m3 säck) kan man nog räkna för hyfsat torr björkved.

Användarvisningsbild

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786685
enbhen skrev:
Slurfi skrev:Jag har vägt några 30cm säckar och beroende på packningsgrad mm mm så kan de väga 650kg
men 50cm blandved väger mindre pga mer luft osv så 400kg är nog rätt så nära sanningen.


Då pratar vi ej torkad ved eller hur?

Dessa var relativt färska, om man nån gång skulle idas krångla så vore det skoj att kapa och klyva en storsäck
och väga den direkt, sedan vänta en månad och så väga den igen, osv osv.

Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

Jole  
#786739
Slurfi skrev:[
Dessa var relativt färska, om man nån gång skulle idas krångla så vore det skoj att kapa och klyva en storsäck
och väga den direkt, sedan vänta en månad och så väga den igen, osv osv.


Det skulle vara väldigt intressant! Om du inte har tålamod för ett sådant experiment så kan du få sponsra mig med en hängvåg, så gör jag det istället. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad väger en 1.5 kubiks säck med 50 cm blandved?

axwell  
#786771 En sån här bör duga om man fördelar till halva vikten genom ett repblock.

https://www.biltema.se/fritid/jakt/vilt ... 2000034665

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).