Bioenergi

Långtidsförvaring av syrfällt virke

27 inlägg 9459 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Långtidsförvaring av syrfällt virke

Rossignol  
#777222 Jag har björk- och alskog som jag gallrar genom syrfällning. Nu börjar skogen bli ganska grov så jag vill inte att virket ska ligga kvar för efter några år ruttnar det ju.

Eftersom jag har dåligt med tid nu så funderar jag på att bara kvista och ta ut stammarna och förvara dem i vanliga virkeslanor. Givetvis med stockar eller slipers under. Kapa upp virket och ev klyva det tänkte jag spara tills jag får bättre med tid, vilket kan ta upp till 5-10 år.

Behöver man täcka syrfällt virke som ska ligga i trave 5-10 år?

Blir det dåligt fortare om det förvaras okapat?

Finns det några som har erfarenhet av detta?


Senast redigerad av Rossignol tis 01 nov 2022, 01:11, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

Cat554  
#777224 Om 5-10 år er det värdeløst, så sälg det nu. Spesiellt björken. Også kapat og kluven ved förlorar 1% pr. månad, og med barken på kan björken försämras 25% första året. Den er inte torr nok syrafällt.

Användarvisningsbild

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

Sjögård 4  
#777239
Cat554 skrev:Også kapat og kluven ved förlorar 1% pr. månad.

Lite OT men; du menar att kapad och kluven björkved som torkats och travats på pall under tak har förlorat 84% av sin energi efter 15 år om jag räknat rätt (0,99 ^ ( 15 × 12 ) = 0,16)?

Hade varit intressant med källa på det. Eldar själv enbart med sådan ved just nu och jag har inte märkt att det blir mindre värme i tankarna på ett fullt magasin än med tidigare 2 år gammal björkved.

(Ska titta mer på detta nu när jag har chansen att jämföra. Är ju en vanlig åsikt att ved blir dåligt med åren men jag har aldrig förstått var energin isf tar vägen så länge svampar och insekter inte går illa åt den torra veden?)

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

tallen100  
#777265 Det är väl så att veden med tiden kan bli "för torr", den värmer såklart lika bra medans den brinner men den brinner upp snabbt 🤔

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

jannee  
#777268 Jag har märkt att eldar man med för torr eller för finklyven ved (björkved) brinner då den så snabbt att inte ens cirkulationspumparna hinner med.
Inbillar mig att en viss fuktighet i veden optimerar värmeutbytet.
För övrigt är det inte så väldans viktigt att veden är klyvd, dock bör den vara kapad i maximalt 30 cm längder, veden torkar då bra från kortsidorna.
Den måste ligga skyddad från väta, uppifrån med även underifrån och luftigt.
Stapla upp ved ute, täckt med en plåt duger gott om bara luften kan cirkulera runt.
Ved frystorkar dessutom bra, framförallt om det är ordentligt kallt.
En fuktig höst och veden liggande otäckt på backen = blir bara skit av den och det snabbt.

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777308 Blir folkskolelärare nu. Syrfällt har jag lärt. Har med ordet sur att göra inte syra. Alla vet helt säkert vad som menas men kunde inte va tyst som vanligt. Syrfällt blir det när man syrfäller.
Annars till frågan.Barrved verkar, utan sifferkälla, tappa mer än björk vid lagring. Tror det kan bero på att barr innehåller mer flyktiga brännbara ämnen som terpener/ hartser som avgår långsammare under åren än vattnet som torkar ut snabbare. Kan det stämma?

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

Cat554  
#777344
Sjögård 4 skrev:
Cat554 skrev:Også kapat og kluven ved förlorar 1% pr. månad.

Lite OT men; du menar att kapad och kluven björkved som torkats och travats på pall under tak har förlorat 84% av sin energi efter 15 år om jag räknat rätt (0,99 ^ ( 15 × 12 ) = 0,16)?

Hade varit intressant med källa på det. Eldar själv enbart med sådan ved just nu och jag har inte märkt att det blir mindre värme i tankarna på ett fullt magasin än med tidigare 2 år gammal björkved.

(Ska titta mer på detta nu när jag har chansen att jämföra. Är ju en vanlig åsikt att ved blir dåligt med åren men jag har aldrig förstått var energin isf tar vägen så länge svampar och insekter inte går illa åt den torra veden?)


Jeg blev överraskad, men så säger Simen Gjölsjö ved Norsk Institutt for skogforskning. Og jag frågade om igjen, -og ja dom hadde mätad noga på det. Han brukar vara å lita på. OH

Användarvisningsbild

Re: Långtidsförvaring av syrafällt virke

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777354
Sjögård 4 skrev:Lite OT men; du menar att kapad och kluven björkved som torkats och travats på pall under tak har förlorat 84% av sin energi efter 15 år om jag räknat rätt (0,99 ^ ( 15 × 12 ) = 0,16)?


Den formeln kanske stämmer det första året eller kanske två år men sedan måste ju "förstörelseprocessen" avta och försvinna. Jag har några 60 år gamla bitar meterved av björk i en vrå som jag tar lite då och då och de brinner lika bra (om inte bättre 😀 ) som förra årets ved. Skulle varit 0,00072 om formeln gällt för evigt 😎 .

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

axwell  
#777580 Högskolan i Dalarna har testat framförallt gran och kommit fram till att skillnaden är marginell mellan normaltorkad, 1-2 år och 50-fler år.
Årsringarna spelar större roll för energiinnehållet.

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

jannee  
#777581 Förvarar jag granved en längre tid i vedförrådet är det mesta bara mjöl :grin:

Avatar Fallback

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

tallen100  
#777620 Gammal granved som inte blivit mjöl, tycker jag bara sprakar till sen är den uppbrunnen 🤔

Användarvisningsbild

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

Sjögård 4  
#777629 Har testat elda med enbart björk från slutet av 90-talet denna veckan. Veden har kapats 90cm längder, klyvts. Torkades ute under våren för att sedan travats i lada med jordgolv (på pall) där det legat till i år. En mindre volym ved som legat mot västra väggen var delvis dålig. Den har blivit blöt och angripits av svamp för att sedan torka igen, kanske sådan ved som upplevs "för torr"(?). Sorterades bort.

Resultat av eldning. 1 1/3 laddning i pannan ger inte märkbart mindre effekt än tidigare eldningar med två år gammal björkved. Utetemperaturen har inte varierat mycket.
Skillnad verkar vara att rökgastemperaturen ligger högre på samma inställningar, ca 20-30°C högre.

Så tills vidare håller jag fast vid att ved som förvaras bra håller bra över lång tid :-)

1667414602_7385ca88-2309-4bae-990e-c54b721f49cf.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777659 Finns ingen vits i att spara fälld ved i åratal, kapa, klyv och få den under tak. eller sälj den nu och köp fonder. Rea där nu.

Användarvisningsbild

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

Rossignol  
#777894
bengt.a skrev:Finns ingen vits i att spara fälld ved i åratal, kapa, klyv och få den under tak. eller sälj den nu och köp fonder. Rea där nu.


För mig finns det tre anledningar:
1. Jag har dåligt med tid just nu
2. Jag kan få behov av eldningsbar ved med kort varsel och vill slippa köpa dyrt då.
3. jag har dåligt med plats under tak

Det är därför jag ställde den ganska udda frågan.

Jag ber alla som tänker skriva att svara på mina frågor. Det har kommit flera svar som handlar om annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Långtidsförvaring av syrfällt virke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777976
Rossignol skrev:
bengt.a skrev:Finns ingen vits i att spara fälld ved i åratal, kapa, klyv och få den under tak. eller sälj den nu och köp fonder. Rea där nu.


För mig finns det tre anledningar:
1. Jag har dåligt med tid just nu
2. Jag kan få behov av eldningsbar ved med kort varsel och vill slippa köpa dyrt då.
3. jag har dåligt med plats under tak

Det är därför jag ställde den ganska udda frågan.

Jag ber alla som tänker skriva att svara på mina frågor. Det har kommit flera svar som handlar om annat.

Därför jag skrev att sälja ved nu och köpa fonder. Köp ved vid behov för förtjänsten på dessa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).