Bioenergi

Värdera ved i vikt istället för volym?

14 inlägg 4664 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värdera ved i vikt istället för volym?

ujja  
#772426 Varför säljs inte ved utifrån vikt istället för volym när det säljs till slutkonsument?
Att gissa sig till en volym känns gammaldags och oprecist med begreppen travad och stjälpt, om veden fått ligga och torka en tid bör väl fuktkvoten ha stabiliserats på en likvärdig nivå i vedhögen?
Fuktkvoten påverkar såklart vikten men den borde kunna mätas med ett par stickprov vid försäljningen och sedan räknar man ut priset utifrån vikt och en faktor x fuktkvoten, om man säljer blandved borde det hjälpa till att ge ett rättvist pris då träslagets vikt förmodligen motsvarar energiinnehållet ganska bra.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

Vedproducent  
#772427 Tanken är väldigt god och det är inte nytt på något sätt. Men inte lätt att förklara för alla kunder hur det går till när alla är invanda med stjälpt mått. Sen ska du ha bra grejor att mäta med både vikt och fukt. Gissar på ännu större fusk och mer fuktig ved om det blir genomslag på detta. Tanken är väldigt bra men det finns många problem som det ser ut nu.
Men här är en som redan 2015 provade men någon spridning verkar inte försäljningsmodellen fått. Vet att dom även i Norge skulle införa detta men det verkar trögt.
https://www.landskogsbruk.se/skog/han-g ... -vagd-ved/

Användarvisningsbild

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

svampbob  
#772461 En artikel från Frankrike om ved. Prisökningar, en extrem efterfrågan samt nya regler.

It also comes after a change in a law from September 1, which requires wood sellers to offer clients information on their wood, including about the fuel, length, quantity, and humidity levels. From September 2023, logs measuring less than two metre must only be of dry wood.

This is likely to cause an extra shortage in the future, given that it takes 18-24 months to fully dry firewood.

https://www.connexionfrance.com/article ... -in-France

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

jannee  
#772466 Personligen tror jag inte att det är kunderna som är emot att betala/vikt utan vedförsäljarna.
1,5 m3 ved 50 cm längder stjälpt mått är ju betydligt mindre än 1,5 m3 30 cm längder.
Fint kluven ved stjäl mer plats än grovt dito.
När man säljer ved, oberoende stjälpt eller staplat mått är det lite som när Biometra mäter in virke.
Säljer du på vikt vet både du och köparen EXAKT hur mycket energi denne inhandlar.

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

ujja  
#772472 Det skulle vara intressant att se en "konsumenttest" där ved köps in av olika säljare typ från större säljare till bensinmackar där man mäter upp hur mycket energi man får för pengarna.
Med tanke på hur reglerad och kontrollerad marknaden är för de flesta varor som handlas är det konstigt att ved kan säljas på så lösa grunder.

Eller så är volymmåtten som används bra och ger tillräcklig precision, men ett test skulle vara intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

Vedproducent  
#772487
jannee skrev:Personligen tror jag inte att det är kunderna som är emot att betala/vikt utan vedförsäljarna.
1,5 m3 ved 50 cm längder stjälpt mått är ju betydligt mindre än 1,5 m3 30 cm längder.
Fint kluven ved stjäl mer plats än grovt dito.
När man säljer ved, oberoende stjälpt eller staplat mått är det lite som när Biometra mäter in virke.
Säljer du på vikt vet både du och köparen EXAKT hur mycket energi denne inhandlar.

Jag håller till stor del med dig. Har själv inga problem med att sälja på vikt. Tanken är egentligen väldigt bra men det finns problem. Väger mycket av veden redan i dag. Tex allt som packas i småsäckar vägs varje enskild säck. Men dom säljs ändå styckvis för att marknaden ser ut så. Men jag kan säga till kunden vad han köper. Samma med lassen jag kör ut med lösved. Där väger jag inte varje enskilt lass men jag kan nog säga att jag har vikten inom +- 50 kg på ett lass 10 kubik.

Största problemet som jag ser är att folk har inte riktiga grejor att mäta med. Sen är det svårt att mäta fukten. Har det legat och torkat några veckor på våren tex så kan det ha 8 procent i dom båda ändarna och 30 procent i mitten. Sen kan inte kunden kontrollera vikten när du kommer och tippar av 10 kubik för det har maningen grejer till. Allt hänger på att vedsäljaren är helt ärlig. Tippar jag 10 kubik nu så kan jag låna ut måttstocken så kunden får mäta vagnen om dom nu mot förmodan inte har någon och kontrollera så det stämmer.

Sen om kunden beställer 1000 kg ved ska du då stå och plocka ur någon säck så det blir precis 1000 kg? Vägningen måste ju göras vid leverans då du inte kan klyva 1000 kg och ställa bort det för det är inte 1000 kg några månader senare. Så helt enkelt är det inte. Men som jag skrev så jobbas det i Norge med detta och har så gjorts ganska många år. Återstår att se om det får något genomslag.

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

jannee  
#772491 Tror att stora producenter som du vedproducent inte får några problem, däremot småskuttarna som ibland är lite oärliga kan få det problematiskt.
Finns ett ordspråk som säger : Ärlighet varar längst.
När kunden exakt vet vad han köper är denne nog benägen att betala rätt pris för varan.
På den tiden när jag sålde 3 meters massaved mätte jag i vältan upp den mängd ved kunden skulle ha.
Vid leveransen som skedde med lastbil mätte då återigen travarna, då på bilen.
Oftast för att inte säga alltid blev då mängden ved mer än vad kunden beställt.
Runt 5 till 8 % mer, dock tog jag endast betalt för den mängd kunden beställt - rätt ska vara rätt.
Kunderna var nöjda men även jag, fick på så vis kunder som regelbundet köpte ved (massaved).
Sålde även blandved, björk, bok. ek, asp och al, de kunder som en gång köpt denna blandning ville fortsättningsvis endast ha den blandningen.

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772493 Praktiskt är det svårt att mäta vikten på 1-2 kubik ved för småförsäljare. Och att mäta fuktkvoten är ännu svårare.,

Användarvisningsbild

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

Vedproducent  
#772499
Mangan skrev:Praktiskt är det svårt att mäta vikten på 1-2 kubik ved för småförsäljare. Och att mäta fuktkvoten är ännu svårare.,

Svårt är det väl egentligen inte för dom heller. Få fuktkvoten exakt är inte lätt för någon. En palldragare med våg är nog lämpligt om man inte har någon lämplig lastare att hänga våg i. Men det är en hyfsad kostnad om man bara gör några pallar till försäljning.
Finns olika men typ en sån här. https://www.vetek.se/pallyftaredragare- ... NcQAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

Camaro1969  
#772553
jannee skrev:Tror att stora producenter som du vedproducent inte får några problem, däremot småskuttarna som ibland är lite oärliga kan få det problematiskt.
Finns ett ordspråk som säger : Ärlighet varar längst.
När kunden exakt vet vad han köper är denne nog benägen att betala rätt pris för varan.
På den tiden när jag sålde 3 meters massaved mätte jag i vältan upp den mängd ved kunden skulle ha.
Vid leveransen som skedde med lastbil mätte då återigen travarna, då på bilen.
Oftast för att inte säga alltid blev då mängden ved mer än vad kunden beställt.
Runt 5 till 8 % mer, dock tog jag endast betalt för den mängd kunden beställt - rätt ska vara rätt.
Kunderna var nöjda men även jag, fick på så vis kunder som regelbundet köpte ved (massaved).
Sålde även blandved, björk, bok. ek, asp och al, de kunder som en gång köpt denna blandning ville fortsättningsvis endast ha den blandningen.



tror småskuttarna har väldigt mycket fasta kunder, börjar man "lura" dem är man nog snart utan kunder.

tror snarare kunderna får mer än de egentligen betalar för...

Användarvisningsbild

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

svampbob  
#772559
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Tror att stora producenter som du vedproducent inte får några problem, däremot småskuttarna som ibland är lite oärliga kan få det problematiskt.
Finns ett ordspråk som säger : Ärlighet varar längst.
När kunden exakt vet vad han köper är denne nog benägen att betala rätt pris för varan.
På den tiden när jag sålde 3 meters massaved mätte jag i vältan upp den mängd ved kunden skulle ha.
Vid leveransen som skedde med lastbil mätte då återigen travarna, då på bilen.
Oftast för att inte säga alltid blev då mängden ved mer än vad kunden beställt.
Runt 5 till 8 % mer, dock tog jag endast betalt för den mängd kunden beställt - rätt ska vara rätt.
Kunderna var nöjda men även jag, fick på så vis kunder som regelbundet köpte ved (massaved).
Sålde även blandved, björk, bok. ek, asp och al, de kunder som en gång köpt denna blandning ville fortsättningsvis endast ha den blandningen.



tror småskuttarna har väldigt mycket fasta kunder, börjar man "lura" dem är man nog snart utan kunder.

tror snarare kunderna får mer än de egentligen betalar för...


När jag säljer pannved i större mängder x antal bilsläp så brukar jag låta kunderna stapla upp veden hemma och mäta hur mycket dom har fått och betala efter det.

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

Torleif  
#772890 Skall man sälja ved efter vikt så blir det ju helt omöjligt att sälja små mängder ibland och då får vi monopol och vedbrist.

Det är inte så många av oss som har en lagligt kalibrerad fullstor fordonsvåg i skogskanten. Häromkring säljs ved oftast traktorlassvis. Antingen kort ved i stjälpt mått eller metersved i travat mått eller skårved i travat mått.

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773009
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Tror att stora producenter som du vedproducent inte får några problem, däremot småskuttarna som ibland är lite oärliga kan få det problematiskt.
Finns ett ordspråk som säger : Ärlighet varar längst.
När kunden exakt vet vad han köper är denne nog benägen att betala rätt pris för varan.
På den tiden när jag sålde 3 meters massaved mätte jag i vältan upp den mängd ved kunden skulle ha.
Vid leveransen som skedde med lastbil mätte då återigen travarna, då på bilen.
Oftast för att inte säga alltid blev då mängden ved mer än vad kunden beställt.
Runt 5 till 8 % mer, dock tog jag endast betalt för den mängd kunden beställt - rätt ska vara rätt.
Kunderna var nöjda men även jag, fick på så vis kunder som regelbundet köpte ved (massaved).
Sålde även blandved, björk, bok. ek, asp och al, de kunder som en gång köpt denna blandning ville fortsättningsvis endast ha den blandningen.



tror småskuttarna har väldigt mycket fasta kunder, börjar man "lura" dem är man nog snart utan kunder.

tror snarare kunderna får mer än de egentligen betalar för...

Sålde massaved till en på jobbet några år, han hade köpt av några andra tidigare år. Han tyckte väl inte att jag var den billigaste på m3, men han sa att han fick mest ved av mina kubik.

Avatar Fallback

Re: Värdera ved i vikt istället för volym?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773010
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Tror att stora producenter som du vedproducent inte får några problem, däremot småskuttarna som ibland är lite oärliga kan få det problematiskt.
Finns ett ordspråk som säger : Ärlighet varar längst.
När kunden exakt vet vad han köper är denne nog benägen att betala rätt pris för varan.
På den tiden när jag sålde 3 meters massaved mätte jag i vältan upp den mängd ved kunden skulle ha.
Vid leveransen som skedde med lastbil mätte då återigen travarna, då på bilen.
Oftast för att inte säga alltid blev då mängden ved mer än vad kunden beställt.
Runt 5 till 8 % mer, dock tog jag endast betalt för den mängd kunden beställt - rätt ska vara rätt.
Kunderna var nöjda men även jag, fick på så vis kunder som regelbundet köpte ved (massaved).
Sålde även blandved, björk, bok. ek, asp och al, de kunder som en gång köpt denna blandning ville fortsättningsvis endast ha den blandningen.



tror småskuttarna har väldigt mycket fasta kunder, börjar man "lura" dem är man nog snart utan kunder.

tror snarare kunderna får mer än de egentligen betalar för...


När jag säljer pannved i större mängder x antal bilsläp så brukar jag låta kunderna stapla upp veden hemma och mäta hur mycket dom har fått och betala efter det.

Varför inte bara ta för stjälpt mått på kärran, du borde ju känna till omräkningsfaktor vid denna tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).