Ved – ett bra alternativ?
Den nuvarande situationen har fått många att börja tänka på ved. Vedeldning i kaminer, öppna spisar, kakelugnar eller vad man nu har tillgängligt. Det borde skapa, eller öka efterfrågan på ved och därmed en säljmarknad. Frågan är hur man ska börja och vilken utrustning man ska ha.
När jag själv höll på med ved till mina föräldrars hus så var det motorsåg och yxa som gällde. De sista åren hade farsan en hydraulisk vedklyv, men kapningen skedde alltid med motorsåg. Det funkade bra till ett hushåll men om man ska ha fram större volymer må man ha andra grejer.
Runt en vedprocessor kan man bygga en liten industri. Jag besökte en som gjort just det. Det är inte utan att man blev lite sugen.
Två processorer är bättre än en
Skogsentreprenören Marcus Augustini i Västervik tog nyligen över en ”vedfabrik” som ligger i en nedlagd plantskola. Där har producerats ved i många år, ca 500 kubikmeter per år de senaste åren, tills nu …
Marcus siktar på att dubbla produktionen till 1000 m3 per år. För att uppnå det på samma tid ställde han dit en processor till, den han hade hemma på gården en Hakki Pilke Easy 38. Maskinen som redan fanns i verksamheten är en Kisa Vedproffs 350.
De två processorerna står nu bredvid varandra som varsin linje. Tre man sköter produktionen. En på var linje + en som kör fram långved och lyfter undan säckar när de är fulla. Kapaciteten är ca 6 kubik i timmen på bägge linjerna tillsammans. Verksamheten pågår ca två månader per år i huvudsak på våren då produktionen sker. På hösten jobbas det med leveranser efter att veden har torkat under sommaren. Vid leverans håller veden ca 20 % fuktkvot.
Under vintern fixas råvaran, björkmassaveden, fram för nästa vårs produktion. Veden lagras i burar om 0,8 eller 1,7 m3, eller i säckar om 1,5 m3.
Lokala kunder och leverantörer
Marcus’ ”riktiga” jobb är som skogsentreprenör. Han har en skördare och en skotare som går på ett lokalt sågverk. I det jobbet kör han hos privata skogsägare och då händer det att han kan passa på att köpa björk på rot, och avverka när han ändå är där. Han betalar ett par tior mer än de högsta listpriserna för björkmassaved, så det är inga problem att få ihop de volymer han behöver för vedtillverkningen.
Han köper alltså råvaran lokalt men han säljer även veden lokalt. Kunderna är husägare i Västervik som i huvudsak har kaminer och andra små eldstäder. Priset för ved är 1 000 kr/ m3 inkl. moms och hemkörning inom tätorten.
Film
Här är en film från mitt besök på vedfabriken:
Film and foto: Per Jonsson
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto