Bioenergi

SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östrand

10 inlägg 4815 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östrand

Torbjörn Johnsen  
#557996 Enligt en artikel i SVT går SCA nu vidare mot ett nytt bioraffinaderi vid massafabriken i Östrand. Bolaget har nu lämnat in en miljötillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen i Östersund och målet är att använda svartlut från massabruket och av den tillverka biodrivmedel.

Det långsiktiga målet är att tillverka biodrivmedel av restprodukter från skogen motsvarande svenskt inrikesflygs behov.


SCA beskriver det som ett långsiktigt projekt som delvis befinner sig på research-stadiet än så länge.

I ett annat projekt samarbetar man med finska ST1 för att göra biodrivmedel från tallolja. De här försöken pågår i SCA bruk i Obbola, Västerbotten.

Det rör på sig kring svensk skogsindustri!

Läs hela artikeln från SVT här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

svampbob  
#804529 Jag kollade lite i förra veckan och det är ännu inte beslutat om ett förprojekt för bioraffinaderiet.
Landfyllen som nu pågår är ett annat projekt.

Avatar Fallback

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Alvarsson  
#804601
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt en artikel i SVT går SCA nu vidare mot ett nytt bioraffinaderi vid massafabriken i Östrand. Bolaget har nu lämnat in en miljötillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen i Östersund och målet är att använda svartlut från massabruket och av den tillverka biodrivmedel.

Det långsiktiga målet är att tillverka biodrivmedel av restprodukter från skogen motsvarande svenskt inrikesflygs behov.


SCA beskriver det som ett långsiktigt projekt som delvis befinner sig på research-stadiet än så länge.

I ett annat projekt samarbetar man med finska ST1 för att göra biodrivmedel från tallolja. De här försöken pågår i SCA bruk i Obbola, Västerbotten.

Det rör på sig kring svensk skogsindustri!

Läs hela artikeln från SVT här.


Så bra! Alla skogsägare borde applådera denna satsning.

Användarvisningsbild

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Monark1954  
#804686 Medför inte automatiskt mer behov av massaved och flis.
Mängden svartlut är proportionell till mängden pappersmassa.
I vissa fall om sodapannan är en flaskhals så man öka massaproduktionen.

Bäst lösning för miljön och brukets ägare inte lika mycket för skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

svampbob  
#804691
Monark1954 skrev:Medför inte automatiskt mer behov av massaved och flis.
Mängden svartlut är proportionell till mängden pappersmassa.
I vissa fall om sodapannan är en flaskhals så man öka massaproduktionen.

Bäst lösning för miljön och brukets ägare inte lika mycket för skogsägaren.


Märk att det fortfarande inte är beslutat om ett förprojekt för bioraffen. Det måste snart vara tio år sedan som SCA började titta på möjligheterna. Det pågår däremot ett projekt på Östrand med en starkgaspanna för att öka kapaciteten på sodapannan.

Användarvisningsbild

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Torbjörn Johnsen  
#804703 I och med att nuvarande regering har för avsikt att kraftigt minska eller ta bort reduktionsplikten så är väl den här typen av investeringar inte lika intressanta längre? Många kalkyler för biodrivmedelsproduktion har byggt på att staten går in med stöd och/eller olika typer av subventioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Robur Clivus  
#804743
Torbjörn Johnsen skrev:I och med att nuvarande regering har för avsikt att kraftigt minska eller ta bort reduktionsplikten så är väl den här typen av investeringar inte lika intressanta längre? Många kalkyler för biodrivmedelsproduktion har byggt på att staten går in med stöd och/eller olika typer av subventioner.


Biodrivmedel handlas ju på den globala marknaden som de flesta råvaror, att se detta ur ett strikt nationalistiskt perspektiv blir därför helt fel enligt min mening.
Jag skulle nog vilja hävda att förutsättningarna för investeringar lika ovan ökat i o med att EU klubbat sina klimatlagar och att Sverige nu harmoniserat sig med EU.

EU har lagstiftat om en lägsta nivå om avancerade biodrivmedel på 5,5% till 2030 där minst 1% ska vara e-bränslen. Så det kommer finnas extremt stora mängder som ska fram. https://www.centralsweden.se/overenskom ... ar-energi/

Sveriges tidigare utformning av reduktionsplikt blev ju mer eller mindre totalsågad av Riksrevisionen där man kan läsa deras rapport här: https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... vitet.html Rapport finns i sin helhet längst ner på sidan. Som vanligt har tyvärr Svenska politiker infört lagstiftning utan att göra en konsekvensanalys först.

Avatar Fallback

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Engelthon  
#804799 Ja vad ska man säga.

SCA tillsammans med AFRY kan jag tro har problem med att utveckla vissa systemkritiska processer.

Jag hade möte med AFRY för något år sedan ang. Den tilltänkta svartlitsförgasning man ämnade att använda. Systemet utvecklades under 50 och 60-talet av Billerud och SCA. För övrigt i Säffle.

Systemet kom att kallas för SCA Billerud systemet och installerades i Ortviken 1967.

Systemet byggdes för att användas på Sulfit processen med Natrium som bas. Man har länge drömt om att kunna använda detta på Sulfatprocessen då det är också natriumbas.

Men så enkelt är det inte.

En sak är att använda det som ett återvinningssystem ett annat att framställa biodrivmedel.

Problemet ligger i den synnerligen svåra kemiska uppbyggnaden i ett träd som lätt gör att man får främmande kemiskaformationer som gör slutprodukten Bioolja eller DME etc. Svår att efter bearbeta.

Chemrec kom att vidare utveckla systemet under 90 och 00-talet vilket leddes till att man byggde en pilot i Piteå.
Tyvärr kunde man inte övervinna de tekniska problemen och systemet lades i malpåse.

Jag har då inte hört att några stora vetenskapliga genombrott skett på denna fronten än utan jag väntar på det 🤓

Men man har även skrivit in att andra teknologier kan vara av intresse.

Återigen så är nu framförallt Lignin strukturen ett bekymmer i andra processer då Sulfat producerat lignin är kondencerat och inte vattenlösligt som lignosulfonat från Sulfatprocessen som i stället är vattenlösligt. Dessutom är Lignin från Sulfatprocessen ett gäng mycket avancerade polimeriska strukturer som är svåra att bryta ner.

När det gäller att framställa drivmedel från pyrolysolja är mycket svårt och dyrt, vilket gör att det är ingen som gör det på ens ekonomiskt realistiska grunder. Det skulle även innebära en by klassificering av bränslet vilket inte finns.

Avatar Fallback

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Robur Clivus  
#804824
Engelthon skrev:Ja vad ska man säga.

SCA tillsammans med AFRY kan jag tro har problem med att utveckla vissa systemkritiska processer.

Jag hade möte med AFRY för något år sedan ang. Den tilltänkta svartlitsförgasning man ämnade att använda. Systemet utvecklades under 50 och 60-talet av Billerud och SCA. För övrigt i Säffle.

Systemet kom att kallas för SCA Billerud systemet och installerades i Ortviken 1967.

Systemet byggdes för att användas på Sulfit processen med Natrium som bas. Man har länge drömt om att kunna använda detta på Sulfatprocessen då det är också natriumbas.

Men så enkelt är det inte.

En sak är att använda det som ett återvinningssystem ett annat att framställa biodrivmedel.

Problemet ligger i den synnerligen svåra kemiska uppbyggnaden i ett träd som lätt gör att man får främmande kemiskaformationer som gör slutprodukten Bioolja eller DME etc. Svår att efter bearbeta.

Chemrec kom att vidare utveckla systemet under 90 och 00-talet vilket leddes till att man byggde en pilot i Piteå.
Tyvärr kunde man inte övervinna de tekniska problemen och systemet lades i malpåse.

Jag har då inte hört att några stora vetenskapliga genombrott skett på denna fronten än utan jag väntar på det 🤓

Men man har även skrivit in att andra teknologier kan vara av intresse.

Återigen så är nu framförallt Lignin strukturen ett bekymmer i andra processer då Sulfat producerat lignin är kondencerat och inte vattenlösligt som lignosulfonat från Sulfatprocessen som i stället är vattenlösligt. Dessutom är Lignin från Sulfatprocessen ett gäng mycket avancerade polimeriska strukturer som är svåra att bryta ner.

När det gäller att framställa drivmedel från pyrolysolja är mycket svårt och dyrt, vilket gör att det är ingen som gör det på ens ekonomiskt realistiska grunder. Det skulle även innebära en by klassificering av bränslet vilket inte finns.


Har du någon insyn hur Setras satsning i Kastet utvecklar sig? https://www.setragroup.com/sv/pyrocell/ ... aggningen/

Avatar Fallback

Re: SCA tar ytterligare steg mot nytt bioraffinaderi i Östra

Engelthon  
#804831 Nu var det ett tag sedan jag var involverad.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1242526/FULLTEXT01.pdf

Under 4.3.3 har ni beskrivning av den tekniken som används på Kastet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).