fre 15 maj 2009, 21:58#58802
Torparn79 skrev:sitter det inte fläktar med filter på kranhytterna oxå, det kan väl kjuge eller "spindeln" svara på kanske.?
det borde ju om inte annat gå att få till så att man har samma hyttfilter på kranhytten som till skogsmaskinshytten.
en mycket bra tråd av "niking"
..och som verkligen tål att diskuteras både här på forumet och i högre nivåer både bland maskin och just hytt tillverkare .. och som kjugekarlsson skrev så finns det inga filter att tala om ännu idag ... tragiskt nog så är det så ? ... allt annat har dom fått till rätt bra , men just detta med att även den som kör lastbilskran, skotare , skördare , flistugg behöver friskluft tycks mer eller mindre prioriterats bort eller lagts åt sidan redan på ritbordet ?? och det är ju egentligen en j-vla skandal om man tänker på hur många yrkesverksamma som dagligen vistas i dessa miljöer .. och lastbilar är inte mycket bättre , ... min gamla skogsjan har 2 rätt stora filter som jag sköter bytet på , men likt förbannat ser man nästan hur det dammar i hytten nu när gallringsskogen är torr som gammelsnus .... även om man är nogrann och vill hålla rent så är det i princip omöjligt .. det satans dammet kommer ... och det är nu mina damer och herrar !
vi kommer till själva poängen med mitt inlägg , .. och det är just att många tillverkare av maskiner inom just schaktentrepenader o.s.v verkligen börjat tagit tag i just förarmiljön på allvar , och dvs .. med korta ord . en hytt med ÖVERTRYCK
det är snart något som de flesta tillverkare av just entrepenadmaskiner är mer eller mindre tvingade att ha för att överhuvudtaget få sälja , och vad det gäller just hyttkomfort/ filter så tror jag att t.e.x en modern JCB hjullastare eller valfri tillverkare ligger ljusår före , i just hyttmiljö än valfri skogsmaskin , lastbilskrantillverkare
summa sumarum är att vi som köper dessa maskiner ska inte nöja oss som det är utan ställa högre krav på denna punkt ,
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "