Bioenergi

Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring?

146 inlägg 67180 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring?

Frigge  
#407000 Jag håller på och planerar att utöka min vedförsäljning och behöver tips på bra sätt att torka och förvara ved på.

Nuläget är följande:
Säljer ca 40 m3s björkved per säsong
Har ca 20 st 1m3 nätsäckar där veden får torka i säcken på lastpall. Resten av veden har jag i enkla vedskjul (rymmer ca 6 m3). Vedskjulen har plåttak och glesbrädade golv och väggar där jag enkelt kan ta bort ena väggen för att komma åt veden och sedan slänga den på bilsläp och föra åt kunden.

Målsättningen är att öka vedtillverkningen till lite över 100m3s. De flesta av mina kunder vill ha mellan 1-3m3 per gång. 3m3 ryms på bilsläpet. Mitt utrymme på gårdsplanen är begränsat och därför tänkte jag satsa på att göra flera vedskjul istället för att köpa flera säckar. Säckarna tar mera plats. Yttermåtten på vedskjulen hade jag tänkt 3mx2,3m. Blir det djupare än ca 2,3m kan det bli svårt att få veden i mitten att torka över sommaren? Hur ska dessa vedlider se ut för att torkprocessen ska bli bra och veden hålls torr hela året? Använder man armeringsnät runt hela så yr ju snö och regn in så lätt. Jag vill sälja bra ved. Vad har ni för erfarenhet av detta?

Ja, det var många frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Bifoga gärna bilder av era torknings- och vedförvaringssystem!

Så här ser ett av mina vedskjul ut.
1473577385_vedlider.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

skogsbonne  
#407012 Låter väldigt jobbigt att behöva hålla på och kasta veden för hand när du torkar i vedskjul.

Jag hade också mest småkunder i början som skulle ha torr ved men övertala dom till att köpa färsk istället för då kan man kapa direkt i släpkärran och slipper massa hantering av veden.

Fråga någon lastbilschaffis i närheten om han kan hjälpa dig att köra ved så kan du lägga ut annons om att du levererar en hel årsved så slipper du också all denna hantering med färdig ved

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407017 Jo färskved ska jag definitivt försöka sälja i nästa år.

Någon som har tips om måtten på vedskjulen? Jag minns att någon sa åt mig en gång att det inte är bra att ha mer än max 2,5m bred vedskjul där veden torkar eftersom det inte blir riktigt torrt i mitten under en sommar. Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag har tänkt mig alternativ från 5mx2-2,3m och ca 2-2,3m hög.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407018 Jag började med nätsäck mest pga det där eviga omlastandet av veden men vedbod kräver
ju en mindre investering än att köpa säckar som ska förnyas då och då.
Hög och smal vedbod med transportör upp till toppen funkar ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407021

Här ser man en tidig version av min vedbod, numera delvis ombyggd.
Måtten är ca 8m lång, 3m bred och kanske 6m i nock, funkade väl bra
men krånglade Kellfri-transportören så fick man upp och klänga i stegar.
Jag köper minimalt med Kellfri-grejer numera.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vardon  
#407032 Ska jag nån gång göra om min vedhantering blir det på pall för att lösa inomgårdstransporter och även lastning.

Så i ditt fall hade jag försökt gjort en häck som jag sen ställer in i skjulet. Kunden får sedan välja en pant och ta med sig pall och häck eller göra häcken med grind så du kan tippa av på kärran

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Göt  
#407041 här kommer en länk
Vedfabrik

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407053 Tack för länken. Kollade den igår faktiskt när jag sökte här på forumet. Synd bara att min vedplan är ca 16x16m. Jag brukar utnyttja dikesrenarna också att förvara massaveden på innan veden kapas och klyvs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#407056 Har själv lite av samma problem.
Efter som det ökat på med produktionen, så har det blivit mer att förvara utöver hösten och vintaren, vilket er et problem.
Jag kör alt i 1m3 sekker och torkar efter naturmetoden, sen kör jag på för fullt för att bli av med så mycket som möjligt före hösten kommer på riktig.
Har sen några år tilbaka en hall på 7x15m, men even denna börjar bli för liten numera, då flera kunder inte har möjlighet att lagra större mängder ved, så vil dom ha lite då och då igjenom hela året, vilket er nåt skit för mig som säljare, man kunden har ju alltid rett som det så fint heter. :smile:
Even min egen ved måste lagras här, då jag kör hem 2 sekker om gangen igjenom vintaren.
Så den enkla(men dyra) lösningen blir då att bygga en hall til, eller köpa nåt ferdigt, får se va dom dyker upp.
Problemet er bara att det får inte kosta förr mycket, om det ska bli nån vettig lönsamhet i detta.
Att täcka med presenning och likn, lösninger under hösten/vintaren funkar inte om man vil vara seriös och sälja torr och fin ved.
På något vis måste jag få til et betydligt högre pris på veden, för att lagra den, samt att levera små volumer flera gånger under vintaren.
Er ju bra mycket smidigare för mig och lasta upp et släp och levere 12 sekker i august i en vända, istället för att lagra och levera 3 sekker i fyra omgånger igjenom vintaren.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407061 Tack för inlägget och tipset om att sälja så mycket som möjligt nu innan hösten och vintern kommer på riktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407065 Jag skulle gärna förvara ved och sedan ta bra betalt mitt i vintern när folk upptäcker behovet.
Problemet är både platsbrist och svårigheten att höja priset nog mkt.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Hema  
#407083
skogsbonne skrev:Låter väldigt jobbigt att behöva hålla på och kasta veden för hand när du torkar i vedskjul.

Jag hade också mest småkunder i början som skulle ha torr ved men övertala dom till att köpa färsk istället för då kan man kapa direkt i släpkärran och slipper massa hantering av veden.

Fråga någon lastbilschaffis i närheten om han kan hjälpa dig att köra ved så kan du lägga ut annons om att du levererar en hel årsved så slipper du också all denna hantering med färdig ved

Att kapa direkt i släpet är smidigt för säljaren, men hur många kunder gillar att få med en massa *bös* i leveransen? Jag skulle föredra utan bös alla dagar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407085
Hema skrev:
skogsbonne skrev:Låter väldigt jobbigt att behöva hålla på och kasta veden för hand när du torkar i vedskjul.

Jag hade också mest småkunder i början som skulle ha torr ved men övertala dom till att köpa färsk istället för då kan man kapa direkt i släpkärran och slipper massa hantering av veden.

Fråga någon lastbilschaffis i närheten om han kan hjälpa dig att köra ved så kan du lägga ut annons om att du levererar en hel årsved så slipper du också all denna hantering med färdig ved

Att kapa direkt i släpet är smidigt för säljaren, men hur många kunder gillar att få med en massa *bös* i leveransen? Jag skulle föredra utan bös alla dagar i veckan.
Förstår inte riktigt vad du menar? Minst bös har du ju i veden innan den torkat.
Själv rensar jag veden vid lastning vid behov oavsett om den är torr eller färsk. Då får man bort det mesta som de två tidigare rensgallrena missat vid klyvningen samt det böset som blir vid hanteringen av veden.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407089 Själva vedtillverkningen går ju snabbare om man skickar veden direkt i vedskjulet från vedprocessorn än om man ska hålla på med nätsäckar. Nackdelen är ju omlastningen men som ni skriver så få man ju rensat veden på samma gång som jag lastar veden från skjulet till bilsläpet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

skogsbonne  
#407091
Hema skrev:
skogsbonne skrev:Låter väldigt jobbigt att behöva hålla på och kasta veden för hand när du torkar i vedskjul.

Jag hade också mest småkunder i början som skulle ha torr ved men övertala dom till att köpa färsk istället för då kan man kapa direkt i släpkärran och slipper massa hantering av veden.

Fråga någon lastbilschaffis i närheten om han kan hjälpa dig att köra ved så kan du lägga ut annons om att du levererar en hel årsved så slipper du också all denna hantering med färdig ved

Att kapa direkt i släpet är smidigt för säljaren, men hur många kunder gillar att få med en massa *bös* i leveransen? Jag skulle föredra utan bös alla dagar i veckan.



Jag har inte haft en enda kund som sagt något om böset som ligger i botten på släpkärra, flera sopar ihop det för att tända med det :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).