Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1205339 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

r93  
#812426 Hittade ett gäng barkborrar så jag skickade ut ett sms till de jag vet eldar lite hemma i kaminerna om någon var intresserad av granved, det var dom, så jag kommer köra topparna i vedklippen, det grövre blir 1600 till södra.

Kommer att begära 400:- själpt

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#812455 Det var spridda skurar på priset. Från 400 till 1000kr vilket ger om jag förstår rätt 880-2200kr/m3fub.

Hur många timmar tar det att köra upp 1m3s eller 1m3fub om ni höftar.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#812456 Istället kan jag säga såhär, hur många timmar lägger ni per år på er vedproduktion?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

källefall8  
#812459 Beror väl lite på hur veden ska packas/lev. Om det ska va 30cm torr Björk i 1m3 säck å på pall så är mindre än 1000:-/st rena välgörenheten enligt mig. Dessutom ska man lasta ut den. Kan man däremot tippa en hel kärra (10m3) färsk ved i byn så är de ju en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#812462
Beror väl lite på hur veden ska packas/lev. Om det ska va 30cm torr Björk i 1m3 säck å på pall så är mindre än 1000:-/st rena välgörenheten enligt mig. Dessutom ska man lasta ut den. Kan man däremot tippa en hel kärra (10m3) färsk ved i byn så är de ju en annan sak.


Absolut är det så. Därför omdefinieras min fråga om hur mycket tid som ni lägger på vedproduktion. Kör ni ut 10m3 med vagn så är det priset lägre än småsäckar per m3fub.

Därför var det lite intressant oavsett hur ni packar, lägger tid på er vedproduktion och försäljning under ett år.

Nästa fråga var hur mycket ni producerar på ett år.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812468 Ska man göra torr fin björkved i 40 liters säckar så bör priset ligga över 90kr säcken, alltså 2250kr/kubik tätt travat i 40 liters säck.
Det är så mkt plockande hit och dit och förvarande långa tider samt mkt spill iom veden ska vara fin, så därför minimum 90kr/st

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

r93  
#812474
Engelthon skrev:Det var spridda skurar på priset. Från 400 till 1000kr vilket ger om jag förstår rätt 880-2200kr/m3fub.

Hur många timmar tar det att köra upp 1m3s eller 1m3fub om ni höftar.


Jag är ju ingen vedförsäljare i den meningen, men har fått frågan på senaste tiden.

Angående priset så kollade jag på blocket och billigaste torra blandveden var 500:- och uppåt.

Då tycker jag inte att 400:- för torr/halvtorr gran är för billigt.

Träden måste ju huggas hur eller hur, och 470:- c:a för en fub eller göra ved av det så valde jag ved denna gången.

Jag eldar ju själv med ved, och har aldrig tänkt på hur lång tid det tar att köra en kubik, då jag klyver ner i vagn.

Men nu åkte jag till granngården och köpte ett gäng en kubiks espegard säckar, så då kan man ju mäta lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#812478 Brukar göra en kärra på 10m3 till grannen och det tar ca 5h, alltså 30 minutet per kubik. Lite beroende på stockdiameter och krokighet. Detta är med Evo36. En bra och hjälpsam granne så kubikpriset är inte högt 🙂

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#812485 När man hugger skog så är medelstammen en väldigt viktig parameter för att avgöra kapaciteten i fub/h.
Har man en bra vedmaskin och logistik så följer även där kapaciteten av medelstammen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#812525
När man hugger skog så är medelstammen en väldigt viktig parameter för att avgöra kapaciteten i fub/h.
Har man en bra vedmaskin och logistik så följer även där kapaciteten av medelstammen.


Det är klart att det är så till en viss del och påverkar resultatet.

Men för att inte krångla till det tänkte jag inte gå in i detaljer. Igentligen var frågan om det är värt besväret att göra ved när virkespriser är hög.

Jag försöker uppdatera mig själv just nu. Inte att pråpåa om någon.

Detta är bara ett räkneexempel ta inte siffrorna på förstört allvar.

1000kr/fub hemkört på gården x 460m3fub = 460.000kr
460 x 2,2 = ca 1000m3s x 0,5h = 500tim x 450kr = 225.000kr

Det innebär att netto kostnaden är 685.000kr eller 685kr/m3s på detta kommer overhead och vinst.

Overhead är bokföring, maskiner, drift, försäljning etc. Rent krasst tror jag att man får räkna 225.000kr till här.
Vinst bör vara 10% 90.000kr

Så då blir priset 1000kr m3s.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).