SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

159 inlägg 44085 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837258 Hittade detta om om förhållande mellan xylometermätning (mätning i vatten bad) och mittmättning av kolved, där visar vattenmätning ca 4,7% högre värde än mittmätning.
1710683439_img_20240317_143644.jpg


Här är en annan tabell över förhållandet mellan vedmassa och fastmassa vid olika barktjocklek. Går man efter den borde jag skicka travar med högre fastvolymprocent på bark vid manuellhugning än vad skördarhugget har som antagligen skaver av mer bark.
1710683463_img_20240317_144041.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

paavo25  
#837262 Jag menade, använder nån, behöver nån, under bark alls till nåt, ens långväga?

De är samma ensikilda käpp, men om fabriken skulle ha under bark, betydelse, då har di ju barken redan, liksom sido produkt, int sant.

Håller helt med att under bark är gånga tider, lia som stockens topp mätning vid vägkanten......

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Tralsmo  
#837267 Ja håller med slurfi, för de va väl han som tyckte att tråden å ämnet va synnerligen intressant.

Egentligen kan ja ju tycka att vilken mätmetod ( fast på bark, fub, toppmätt) kan väl egentligen kvitta.
Problemet me mätmetod är ju konkuransen å säljarnas okunskap om hur man värderar mätmetoden.
Säljarna är lättlurade på mätmetoderna.

När de gäller ved så är ju fast på bark naturligtvis de som är mest relevant.

Vedproducent har ju koll å är insatt ide här.
Den som förnekar de kan inte va vid sina sinnes fulla bruk.

De ja kan undra är varför kan man inte bara räkna ihop va man betalat för materialet å sen lägga på de man vill ha för sitt arbete å övriga kostnader.

Alltihop de där stjälper man i en kärra.
Ja som Janne beskriver, alltså utan å hitta på nåt annat trolleri.

När man har sålt alltihop av de man köpt så vet man ju om de gick ihop sig.

Nästa gång får man ju då ta omtag.
Blev de för dyrt har man ju troligen inte sålt nåt.
Blev de för billigt gick ju allt åt på en gång.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837269
adahlm skrev:Hur menar du nu? Samma pinnar kommer ju ut från skogen oberoende av mätenhet

Jovisst. Men om jag inte missuppfattat något så mäts och betalas virket hos er i Finland på bark? Under vegetationsperioden skavs mycket bark bort och ligger kvar i skogen. Hur kompenserar industrin skogsägaren för det? En volym som ju kan vara mer än 10 procent! Skogsägaren vill ju ha betalt för sin volym och inte få 10 procent mindre bara för att barken är kvar i skogen. Det är ju några veckor det är som värst varje säsong och då kan ju virket ibland vara nästan helbarkat. Eller är kunskapen för dålig hos skogsägaren så dom inte förstår att dom förlorar en massa på att avverka då? Är ju oftast den som köpt virket som bestämmer exakt när dom kommer. På något sätt måste det ju kompenseras!
Finns ju ingen markägare som skulle acceptera att 10 procent av stockarna låg kvar i skogen tex efter en slutavverkning. Då får dom ju åka tillbaka och köra ut dom stockarna. Men går ju inte lika bra att göra det med barken.
Senast redigerad av Vedproducent sön 17 mar 2024, 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837272
Tralsmo skrev:Ja håller med slurfi, för de va väl han som tyckte att tråden å ämnet va synnerligen intressant.

Egentligen kan ja ju tycka att vilken mätmetod ( fast på bark, fub, toppmätt) kan väl egentligen kvitta.
Problemet me mätmetod är ju konkuransen å säljarnas okunskap om hur man värderar mätmetoden.
Säljarna är lättlurade på mätmetoderna.

När de gäller ved så är ju fast på bark naturligtvis de som är mest relevant.

Vedproducent har ju koll å är insatt ide här.
Den som förnekar de kan inte va vid sina sinnes fulla bruk.

De ja kan undra är varför kan man inte bara räkna ihop va man betalat för materialet å sen lägga på de man vill ha för sitt arbete å övriga kostnader.

Alltihop de där stjälper man i en kärra.
Ja som Janne beskriver, alltså utan å hitta på nåt annat trolleri.

När man har sålt alltihop av de man köpt så vet man ju om de gick ihop sig.

Nästa gång får man ju då ta omtag.
Blev de för dyrt har man ju troligen inte sålt nåt.
Blev de för billigt gick ju allt åt på en gång.

Jag håller också med om att mätmetod kvittar egentligen helt. Man anpassar priset efter mätmetod. Men vissa begriper inte. Dom är inte många men att tex stjälpt mått skulle vara ett sätt att lura någon när precis lite mer än hälften ju är luft. För det är ju mer ved i en fub. Ja absolut och nu när priset är en tusenlapp per fub cirka inkl moms och transport till gårdsplan så får man utgå från det när man prissätter veden. Sen får man ha koll på vad man sysslar med och veta sina utbyten och kostnader. Ganska enkelt egentligen.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Tralsmo  
#837274 De ja skrev om va bara va de kostar för vedproducenten eller intäkt för säljaren av råvaran.
OBSERVERA att här menar ja inte vedproducent utan vedproducenten.

Resten har ja dålig koll på eftersom ja bara tillverkat ved för eget bruk.

För min del va de länge sen ja konstatera att ved för eget bruk va rätt olönsamt me tanke på va ja kunde göra istället å få för materialet utan å göra ett chit.

Ut ur skogen ska de ju oavsett va de ska användas till så den kostnaden är ju densamma alltid.

Edit:
Formuleringsfel

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Bosse1  
#837284 Total volym i m3s: 19,5 m3 själpt mått
Åtgång i m3fub: 7,14 m3fub
Åtgång i m3fpb: 8,30 m3fpb
Omräkningstal m3s/m3fub: 2,73
Omräkningstal m3s/m3fpb: 2,35


Undrar lite bara. Vad skall nu ändras här enligt de som mätt själva och fått ett eget resultat ? Eller går det inte att svara på det 😉

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837285
Bosse1 skrev:Total volym i m3s: 19,5 m3 själpt mått
Åtgång i m3fub: 7,14 m3fub
Åtgång i m3fpb: 8,30 m3fpb
Omräkningstal m3s/m3fub: 2,73
Omräkningstal m3s/m3fpb: 2,35


Undrar lite bara. Vad skall nu ändras här enligt de som mätt själva och fått ett eget resultat ? Eller går det inte svara på det 😉

Nej för detta enskilda partier går inte svara på. Där är det för många felkällor för att svara på. Konstaterar att volymen färdig ved är liten för en full lastbil dock. Det tycker dom nog själva också efter det dom sagt tidigare med omräkningstal och travat mått. I övrigt så har jag skrivit vad jag får hur många gånger som helst. Det är där det ligger precis som adahlm som också håller på i större skala och vet detta.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Bosse1  
#837287 Ändra lite siffror bara, och för just det uppmätta partiet 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837289
Bosse1 skrev:Ändra lite siffror bara, och för just det uppmätta partiet 👍 👍

Jag justerar mig efter verkligheten i stället för att försöka manipulera med några siffror. Det får man bara som en skuld senare.
Nu redigerar jag lite för det är inte på något sätt så att jag påstår att Fredrik och Torbjörn medvetet eller omedvetet försökt att manipulera något i sina mätningar. Det är bara mycket att tänka på och ett mycket begränsat parti så då går det inte få siffror som fungerar som ett snittvärde när det finns ett flertal felkällor och dessutom ett litet udda parti med medeldiameter på 8,6 cm. Jag vill bara tydliggöra det.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837297
Vedproducent skrev:
adahlm skrev:Hur menar du nu? Samma pinnar kommer ju ut från skogen oberoende av mätenhet

Jovisst. Men om jag inte missuppfattat något så mäts och betalas virket hos er i Finland på bark? Under vegetationsperioden skavs mycket bark bort och ligger kvar i skogen. Hur kompenserar industrin skogsägaren för det? En volym som ju kan vara mer än 10 procent! Skogsägaren vill ju ha betalt för sin volym och inte få 10 procent mindre bara för att barken är kvar i skogen. Det är ju några veckor det är som värst varje säsong och då kan ju virket ibland vara nästan helbarkat. Eller är kunskapen för dålig hos skogsägaren så dom inte förstår att dom förlorar en massa på att avverka då? Är ju oftast den som köpt virket som bestämmer exakt när dom kommer. På något sätt måste det ju kompenseras!
Finns ju ingen markägare som skulle acceptera att 10 procent av stockarna låg kvar i skogen tex efter en slutavverkning. Då får dom ju åka tillbaka och köra ut dom stockarna. Men går ju inte lika bra att göra det med barken.

I Finland betalas det väl efter vad skördare har mätt, har mäthjul gått på barken så spelar det väl inte roll om barken ligger kvar på marken sen.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837298
bengt.a skrev:
Vedproducent skrev:
adahlm skrev:Hur menar du nu? Samma pinnar kommer ju ut från skogen oberoende av mätenhet

Jovisst. Men om jag inte missuppfattat något så mäts och betalas virket hos er i Finland på bark? Under vegetationsperioden skavs mycket bark bort och ligger kvar i skogen. Hur kompenserar industrin skogsägaren för det? En volym som ju kan vara mer än 10 procent! Skogsägaren vill ju ha betalt för sin volym och inte få 10 procent mindre bara för att barken är kvar i skogen. Det är ju några veckor det är som värst varje säsong och då kan ju virket ibland vara nästan helbarkat. Eller är kunskapen för dålig hos skogsägaren så dom inte förstår att dom förlorar en massa på att avverka då? Är ju oftast den som köpt virket som bestämmer exakt när dom kommer. På något sätt måste det ju kompenseras!
Finns ju ingen markägare som skulle acceptera att 10 procent av stockarna låg kvar i skogen tex efter en slutavverkning. Då får dom ju åka tillbaka och köra ut dom stockarna. Men går ju inte lika bra att göra det med barken.

I Finland betalas det väl efter vad skördare har mätt, har mäthjul gått på barken så spelar det väl inte roll om barken ligger kvar på marken sen.

Det ska nog dom som kör dom senaste aggregaten svara på. Men vad jag vet så har du knivar som skaver bort bark före mäthjulet. Men ni som kör dessa aggregaten tycker jag ska fylla i hur dom upplever det.
Mäthjulet är ju för längden och diametern i knivarna. Men det här kan inte jag på samma sätt som dom som kör så fyll på.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

valtra mega  
#837307 Att virket skulle bli helbarkt på sommaren har inte jag sett .
De som hugger får ju betalt för samma mängd som skogsägaren så att de inte skulle löst problemet för att få samma betalt på sommaren borde vara minimalt
Senast redigerad av valtra mega sön 17 mar 2024, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#837309 En bra förklaring om skördarens mätgivare, dock på finska,


kort referat:
3.54 för varje längd-centimeter mäts diameter och det bildas en matris på hela längden. Diametern kan dock inte öka på en stock så om föraren öppnar knivarna för att köra förbi en krök så registreras föregående diameter vid kröken.

6.00 Rotstocken mäts vid 1,3m längd då diametern mäts ca. 1,3m från sågen. dvs. om det är avsmalning på första 1,3m görs beräkningen matematiskt.

7.26 rulle för längdmätning, 97% hade varit +-3cm på en månad på denna maskin.

8.50 2st pulsgivare för diameter, på båda kvistknivarna,

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jannee  
#837313 Jag säger det igen, har tagit upp det förut.
Begär ALLTID att få ut vad skördaren kört igenom.
När jag senare jämför detta med vad Biometria mätt in har skördaren ALLTID lite lägre resultat.
Har under de senaste 10 års perioden nog haft minst 5 helt olika entreprenörer, ändå ungefär samma resultat.
Ibland bara försumbart = någon % men även hänt att det varit upp emot 5 %.
Nu har ALLTID skördarnotan visat de lägsta siffrorna.
Varför har ni som kör skördare inte 100 % rätt inställning ?
Är ni rädda för att ni skulle fakturera er uppdragsgivare för mycket - ELLER ?
Södra har erbjudet att betala efter skördarens lista - inte f*n skulle jag tacka ja.
Nu är jag INTE ensam om att upplevt detta, en skogsägare sa en gång till mig.
- Man får en glad överraskning varje gång man jämför skördarens lista med Biometrias - de är verkligen hyvens de där Biometrias.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).