Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4006 inlägg 1224245 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140103
Vedproducent skrev:För er som ändå är lite intresserade av att lära sig detta så kommer här lite info från vedverket. Men Jd du som är så nöjd med chaffisen ska ju inte läsa detta.

Utifrån om man köper råvaran under bark eller på bark så tar man hänsyn till det. Utifrån om man gör korta längder eller långa så tar man hänsyn till det. Utifrån om man räknar det i torr ved eller rå ved så tar man hänsyn till det. Det lär man sig genom erfarenhet. Inte genom lite hobbykapande med ved i varierande grovlek och trädslag.




Omräkningstal råvara
Massaved säljs i måttet kubikmeter fast mått under bark ( m3f ub), för ved är det mer riktigt att räkna med kubikmeter fast mått på bark (m3f pb). Med fasta mått menas massiv vedvolym, luften borträknad.
Massaved säljs, som regel, i standardlängden 3 meter (södra Sverige) eller fallande längd, 3-5, 5 meter ( norra Sverige ).

Ved i 3-meterslängd eller fallande längd (”långved”) säljs ofta i travat mått (m3t - ”löst mått”).
När man talar om travat mått, avses som regel, på bark.

Upparbetad ved i stack, eller vedhäck vid leverans, mäts i kubikmeter stjälpt mått (m3s). Måtten travat och stjälpt, beskriver vedens volym med ingående luft medräknad. Staplad, huggen, ved kan ju lättast beskrivas i travad volym.

Följande ungefärliga omräkningstal kan användas:
1 m3f ub = 1,1 m3f pb
1 m3f = 1,4 – 2,0 m3t

I den här bedömningen krävs stort kunnande om man vill få ett mer exakt omräkningstal. Faktorer som sänker fastvolymprocenten är: klen diameter, krokig ved, slarvig travning, avverkningsrester eller snö i traven, rotben, lövträ har lägre fastvolym än barrträ.

Klen krogig lövved kan ha en fastvolym ner mot 50% ( 1 m3f = 2 m3t ).

Rak, grövre (20cm) gran eller tallved utan rotansvällningar kan ha en fastvolym på 70%.
Detta gäller för 3-meters ved, längre ved kan ha en lägre fastvolymprocent.
1 m3f = 2,2 m3s

För lång ved ( 50 cm ) är fastfolymen något lägre (1 m3f = 2,3 m3s), för kort ved (30cm) är den något högre.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140104 Och utan att fatta det la du nu ut en text som stöder mina beräkningar och jd:s siffror. Tack ;)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140106 ja e nu dubbelt förvirrad!!! av alla dina ms mfb mfub o fan o hans mormor o hela släkten så ger ja högaktningsfullt fan i dina siffror för anser helt ärligt att ja kan printa ut de o ha o torra maj i röva me!!!!

fakta kvarstår dock. av 1kbm timmer blir 1,5kbm ved!!!! men fortsätt du gärna o förvirra svenska hobby ved säljare som gladerligen säljer sin ved svart o sen köper nåt gott till midda o högaktningsfullt skrattar åt dina fantasi uträkningar
återkom te nästa år vedis,när du sålt ved ett tag o vet va du kacklar om. till dess så gå o lägg daj o dra täcket långt upp över huvet


av 515 kbm stockjävlar har ja fått ut o sålt 790kbm ved pinnar till glada folk

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#140110
Vedproducent skrev:
Skogsbonnen skrev:om ni læser så står det tydligt att 800 kg råved gæller før fast kubik

Ja men det är fast på bark! Det är ett annat måttslag. Lägg till 11-12 % för att få fub vikten.

Det hade jag ingen aning om att barken utgjorde 11-12% av materialet i stocken, tycker det låter mycket men det stämmer säkert. Jag hade nog gissat på 4-5 %..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140113
Skogsbonnen skrev:Och utan att fatta det la du nu ut en text som stöder mina beräkningar och jd:s siffror. Tack ;)

Jag inbillade mig en stund att du ville lära dig detta. Men jag förstår att stoltheten tar över och att du/ni inte kan erkänna ert fel. Ännu ett bevis på att det är svårt för vissa att läsa sig till information. Praktiskt verkar det vara lika omöjligt så jag vet inte riktigt hur ni ska få hjälp........

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140128
Vedproducent skrev:



Omräkningstal råvara
Massaved säljs i måttet kubikmeter fast mått under bark ( m3f ub), för ved är det mer riktigt att räkna med kubikmeter fast mått på bark (m3f pb). Med fasta mått menas massiv vedvolym, luften borträknad.
Massaved säljs, som regel, i standardlängden 3 meter (södra Sverige) eller fallande längd, 3-5, 5 meter ( norra Sverige ).

Ved i 3-meterslängd eller fallande längd (”långved”) säljs ofta i travat mått (m3t - ”löst mått”).
När man talar om travat mått, avses som regel, på bark.


Upparbetad ved i stack, eller vedhäck vid leverans, mäts i kubikmeter stjälpt mått (m3s). Måtten travat och stjälpt, beskriver vedens volym med ingående luft medräknad. Staplad, huggen, ved kan ju lättast beskrivas i travad volym.

Följande ungefärliga omräkningstal kan användas:
1 m3f ub = 1,1 m3f pb
1 m3f = 1,4 – 2,0 m3t
I den här bedömningen krävs stort kunnande om man vill få ett mer exakt omräkningstal. Faktorer som sänker fastvolymprocenten är: klen diameter, krokig ved, slarvig travning, avverkningsrester eller snö i traven, rotben, lövträ har lägre fastvolym än barrträ.

Klen krogig lövved kan ha en fastvolym ner mot 50% ( 1 m3f = 2 m3t ).

Rak, grövre (20cm) gran eller tallved utan rotansvällningar kan ha en fastvolym på 70%.
Detta gäller för 3-meters ved, längre ved kan ha en lägre fastvolymprocent.
1 m3f = 2,2 m3s

För lång ved ( 50 cm ) är fastfolymen något lägre (1 m3f = 2,3 m3s), för kort ved (30cm) är den något högre.


Nu har jag markerat några intressanta delar från ditt stycke røda nedanstående ær rødmarkerade.
1. Ved i 3-meterslängd eller fallande längd (”långved”) säljs ofta i travat mått (m3t - ”löst mått”).
När man talar om travat mått, avses som regel, på bark

Enligt detta køpte JD 75m3 travad på bark

2. 1 m3f = 1,4 – 2,0 m3t
Enligt detta blir JD:s 75 løsa mellan 37,5 och 53 fasta kubik. Hans ved var grov så vi borde kunna rækna på en faktor på 1,6? det ger 75/1,6=46,8 kubik

3. Klen krogig lövved kan ha en fastvolym ner mot 50%
Visar bara att ovanstående berækning på 1,6 i faktor borde stæmma.

4. Rak, grövre (20cm) gran eller tallved utan rotansvällningar kan ha en fastvolym på 70%.
Detta gäller för 3-meters ved, längre ved kan ha en lägre fastvolymprocent.
1 m3f = 2,2 m3s


5.För lång ved ( 50 cm ) är fastfolymen något lägre (1 m3f = 2,3 m3s), för kort ved (30cm) är den något högre
Om vi ræknar stjælpt på 50 cm blir det alltså 46,8x2,3=107,8m3 stjælpt.

Om vi ræknar 75/1,4=53.6
53,6x2,4=128,6 stjælpt ( om vi ræknar på 30 cm kluven..
53,6x800=42880kg på lasset

Førstår du?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140129 I ovanstående anvænder jag dina egna faktorer och siffror så nu vet du ju var de kommer ifrån iaf,,,

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140131 Slutsatsen blir att du i 27 år lurat staten på en stor del av din førsælning.... Eller hur længe hade du hållit på med just vedproduktion?
Har før mig att jag læste i tråden att du hållit på med ved i 2-3 år.
Har du då enligt din utsago sålt 800m3 per år ger det 800x3=2400m3
Vi ræknar på att du haft kass ved før att vara snælla och anvænder faktorn 1.8 før att få fast kubik
2400/1,8=11333 fm3
du har ju lagat 30cm ved så vi kan ju rækna med en faktor på 2,2 drygt før att få stjælp volym.
1333x2,3=3066m3
3066-2400=666m3
Det jæmnar væl ut sig....

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140138
Skogsbonnen skrev:I ovanstående anvænder jag dina egna faktorer och siffror så nu vet du ju var de kommer ifrån iaf,,,

Du har ställt upp det mesta på ett någorlunda korrekt sätt. Sen återstår ju att kunna lite då om de skogliga måtten och sätta in ungefär rätt värde på den enligt Jd beskrivna vedtraven. Nu är det ju löv så då kan det inte ens komma i närheten av dina 71 % i fastvolym. Sen tänker du precis tvärtom vad gäller omräkningstalet för 30 cm ved. Men det jämnar nog ut sig ska du se. Kan ju alltid kolla med chaffisen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140139
jd6630 skrev:ja e nu dubbelt förvirrad!!! av alla dina ms mfb mfub o fan o hans mormor o hela släkten så ger ja högaktningsfullt fan i dina siffror för anser helt ärligt att ja kan printa ut de o ha o torra maj i röva me!!!!

fakta kvarstår dock. av 1kbm timmer blir 1,5kbm ved!!!! men fortsätt du gärna o förvirra svenska hobby ved säljare som gladerligen säljer sin ved svart o sen köper nåt gott till midda o högaktningsfullt skrattar åt dina fantasi uträkningar
återkom te nästa år vedis,när du sålt ved ett tag o vet va du kacklar om. till dess så gå o lägg daj o dra täcket långt upp över huvet


av 515 kbm stockjävlar har ja fått ut o sålt 790kbm ved pinnar till glada folk

Hahaha! ja man blir ju lite avundsjuk om du fått sålt så mycket luft! :lol:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140140 skogsbonne du e helt rätt på de
vedis säljer enligt 1kbm stock ger 1kbm vit ved o 0,5kbm svart ved. ända sättet o få hans löjliga ved mått o gå ihop. lurendrejare e va han e
ja frågar hellre min chaffis än vedis om hur mycke ved ja får ut av timmret, för min chaffis verkar ju kunna de där me mått på stock o ved
för övrigt så säljs väl för fan ved me bark?????

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140142
Vedproducent skrev:
Skogsbonnen skrev:I ovanstående anvænder jag dina egna faktorer och siffror så nu vet du ju var de kommer ifrån iaf,,,

Du har ställt upp det mesta på ett någorlunda korrekt sätt. Sen återstår ju att kunna lite då om de skogliga måtten och sätta in ungefär rätt värde på den enligt Jd beskrivna vedtraven. Nu är det ju löv så då kan det inte ens komma i närheten av dina 71 % i fastvolym. Sen tänker du precis tvärtom vad gäller omräkningstalet för 30 cm ved. Men det jämnar nog ut sig ska du se. Kan ju alltid kolla med chaffisen.

Læs punkt 5 igen...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140143
jonathanA skrev:
jd6630 skrev:ja e nu dubbelt förvirrad!!! av alla dina ms mfb mfub o fan o hans mormor o hela släkten så ger ja högaktningsfullt fan i dina siffror för anser helt ärligt att ja kan printa ut de o ha o torra maj i röva me!!!!

fakta kvarstår dock. av 1kbm timmer blir 1,5kbm ved!!!! men fortsätt du gärna o förvirra svenska hobby ved säljare som gladerligen säljer sin ved svart o sen köper nåt gott till midda o högaktningsfullt skrattar åt dina fantasi uträkningar
återkom te nästa år vedis,när du sålt ved ett tag o vet va du kacklar om. till dess så gå o lägg daj o dra täcket långt upp över huvet


av 515 kbm stockjävlar har ja fått ut o sålt 790kbm ved pinnar till glada folk

Hahaha! ja man blir ju lite avundsjuk om du fått sålt så mycket luft! :lol:




du e ju för fasen lia förvirrad som vedis nu
1kbm ved blir ju 1x2x0,3m ved staplat o då får man den mängden
att ni sen håller på me skitved som julgranar o björk som tydligen ger hemskt lite ved kan ju inte ja hjälpa

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140153
Skogsbonnen skrev:
Vedproducent skrev:
Skogsbonnen skrev:I ovanstående anvænder jag dina egna faktorer och siffror så nu vet du ju var de kommer ifrån iaf,,,

Du har ställt upp det mesta på ett någorlunda korrekt sätt. Sen återstår ju att kunna lite då om de skogliga måtten och sätta in ungefär rätt värde på den enligt Jd beskrivna vedtraven. Nu är det ju löv så då kan det inte ens komma i närheten av dina 71 % i fastvolym. Sen tänker du precis tvärtom vad gäller omräkningstalet för 30 cm ved. Men det jämnar nog ut sig ska du se. Kan ju alltid kolla med chaffisen.

Læs punkt 5 igen...

Ja det är ju just där du har ett av alla dina problem. Omräkningstalet blir naturligtvis 2,1 och inte som du påstår 2,4. Det är precis det jag har sagt hela tiden (fast fub med torr ved så det blir samma sak men det räknar jag inte med att du förstår det heller)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#140155 Nu kan inte jag barkvolymprocenten på bok men björk i Skåne bör den ligga på i snitt 19,2%
Sedan ett ungefärligt omräkningstal på tpb x 0,65 = fpb - 19,2% i bark bör du få ut en fub mått.

Men nu är ju björken, bok m.m. inte tok rak så man får ta det måttet med en nypa salt. Vidare måste man beakta medeltoppdiameter man har på lasset.
Så för att göra en uträkning behöver man veta mer än bara att det var 75m3t bok ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).