Bioenergi

Elbilarna förfall

2057 inlägg 112961 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#825686 Elbilarnas överlägsenhet vid sträng kyla känner nog dom flesta till. Visst räckvidden minskar som den även gör med diesel eller bensin. Men den startar och fungerar som vanligt och får inga problem med det.
https://carup.se/elbilar-ar-overlagsna- ... far-stopp/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#825692 En dieselbil drar något mer bränsle vintertid, helt ok, men det rör sig bara om några %.
Utan förvärmning (dieselvärmare eller elektisk) kan den var svårstartad vid minus 35 och kallare.
Men en frisk motor med friskt batteri och glödstift som fungerar ska det inte vara några problem. Största problemet för mig har varit att hålla varmt i hytten när temperaturen går under minus 30, ja plus att över huvud taget hålla upp värmen i motorn.
Motorerna går så snålt och rent att det blir för lite spillvärme över.
De som körde diesel och blev stående i kön på E 22 mellan Kristianstad och Hörby var nog tacksamma över valet av bil.

Man är nog allt bortskämd när man vet att man kan köra runt 150 mil på en full tank.
Men som en ren pendlarbil kortare sträckor är nog dock en elbil det optimala, oberoende väder och vind.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#825698 Ja dieslarna har fått stopp för att bränslet har frusit och batteribilarna har fått bärgas för att batterierna har gett upp väldigt snabbt.

Jag la tidigare upp ett klipp från SVT Norrbotten med en bärgare. Han lastade av en Tesla och nästa jobb blev att hämta en Tesla till som hade gett upp. Det är inte mycket till statistik men kanske en liten indikation.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#825704
svampbob skrev:Ja dieslarna har fått stopp för att bränslet har frusit och batteribilarna har fått bärgas för att batterierna har gett upp väldigt snabbt.

Jag la tidigare upp ett klipp från SVT Norrbotten med en bärgare. Han lastade av en Tesla och nästa jobb blev att hämta en Tesla till som hade gett upp. Det är inte mycket till statistik men kanske en liten indikation.

Samma mystik angående den Teslan förmodligen som det var för ett par år sen. Rapporten om att ett 50-tal fordon som då fått problem och flest elbilar. När sanningen kom fram handlade det förmodligen om en enda elbil av dom 50 fordonen. Så det säger ju det mesta…
https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

LasseA  
#825706
svampbob skrev:Ja dieslarna har fått stopp för att bränslet har frusit och batteribilarna har fått bärgas för att batterierna har gett upp väldigt snabbt.

Jag la tidigare upp ett klipp från SVT Norrbotten med en bärgare. Han lastade av en Tesla och nästa jobb blev att hämta en Tesla till som hade gett upp. Det är inte mycket till statistik men kanske en liten indikation.


Fryser verkligen dieseln fortfarande, fick för mig att det var ett problem för X antal år sedan, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#825707
LasseA skrev:
svampbob skrev:Ja dieslarna har fått stopp för att bränslet har frusit och batteribilarna har fått bärgas för att batterierna har gett upp väldigt snabbt.

Jag la tidigare upp ett klipp från SVT Norrbotten med en bärgare. Han lastade av en Tesla och nästa jobb blev att hämta en Tesla till som hade gett upp. Det är inte mycket till statistik men kanske en liten indikation.


Fryser verkligen dieseln fortfarande, fick för mig att det var ett problem för X antal år sedan, men jag kan ha fel.


Du har nog rätt. Både skörden och skotaren fick ispropp i bränslet nov/dec men det berodde nog på att jag inte har bytt filter i farmaren. Köpte ett tillsist ett filter men så kom Kylan och då vill man inte slabba med iskall diesel.

Med min dieselbil har jag aldrig haft problem med men den tankas ju på macken.

Bärgarna har problem med elbilarna!

https://sverigesradio.se/artikel/urladd ... or-bargare

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#825710 Motormännen är inte odelat positiva.

https://www.dagensps.se/motor/elbilen-e ... nterkylan/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825714 Jag skulle kunna tänka mig byta bort äldsta mot en elbil. Tror den skulle gå 1000 mil hos oss på kortkörningar.
Men en ny för 400 000 +\- 50 är inte aktuellt. I och med att man inte har satsat mer på att garantera rimligt batteribyte om 10 år så känns det som att det är viktigare med hög konsumtion än miljönytta. Vem satsar på en beg elbil för 100tkr idag?
Däremot en bil i plast och rostfritt med batteribyte skulle jag kunna tänka mej till o med låna för att köpa ”oavsett” hur mycket den kosta.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825722 Min dieselbil (Subaru Forester 2008) är i alla fall svårtstartad i minusgrader.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#825726 Hållt på halva dagen och försökt få igång teleskoplastaren men icke.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#825728 Att en elbil är svårare att flytta på urladdad är nog ofta riktigt. Men förstår inte om bärgarna ser det som omöjligt med ett litet laddaggregat för att få i några Kwh i batteriet. Det känns som man sett ett laddaggregat 100 gånger valsa runt på nätet annars som laddar en elbil Känns dumt att lägga tid och resurser på att bärga en bil för ett så enkelt problem att lösa.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

tallen100  
#825729 Startar inte dagens moderna dieselmotorer i kyla så är det oftast för dålig snurr = batteriets fel eller så hänger inte all övrig elektronik med. Strömmen räcker inte alltid till fast man tycker startmotorn snurrar på så det skulle duga, ett "halvbra batteri" duger helt enkelt inte alla gånger med all elektronik som samtidigt ska ha sitt.

Har man bara ett fräscht batteri och/eller dieselvärmare på en stund så blir det normalt mer eller mindre som en "sommarstart".

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825746 Finns diesel i tanken på dieselbilen och finns el i batteriet i en elbil så borde väl man vara mindre nervös över att komma sig iväg i elbilen när kvicksilvret knappt tittar upp.
Sen när det väl går och om dieseln inte paraffinerar så är man ju trygg och räckviddsfri i dieseln. Körde 110mil över dan norrut med dieseln före jul men när det blev under 20 så visas sej termostaten otät så det kylde ut. Skiva framför kylan blev gammalt knep som dög. 110 mil med elbil hade inte funkat. Allt kan hända med all teknik oavsett elbil eller inte elbil.
Tror det blir mer elbilar framöver men att straffa bort alla förbränningsbilar är nog en 50-års sak, om ens det. Billigare elbilar åt folket och stabil elförsörjning med fossilfri el vore väl bra. Säkert kan 80-90% gå på el om 25-50 år

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#825747 Inte så mycket att va oense om i Orsas inlägg. En kraftig slrotningspremie på gamla och törstiga bilar vore väl inte fel?

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#825748 Kan man fortfarande få parafinutfällning ?
Trodde man slutat nyttja den s.k. sommardieseln.
Innan 2 000 talet förekom det på vintern att man fick "bomull" i förfiltret om man tankade diesel i södra Sverige och sedan körde Norrland.
Kan det inta vara den miljövänliga soppan man blandar i dieseln.
Vet om åkare som körde på RME, deras Scania lastbilars bränslefilter koksade igen just p.g.a. RME = filtret tålde ej den soppan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).