Jag kommer att tillverka mindre ved än vanligt i år. Jag tror inte att det blir mer än 100 kubik björk plus 30 pannved.
- Richard Feynman
Eremiten 74 skrev:Här kommer mina priser för år 2023, jag håller till i Värmland.
Färsk björk ved,
50 cm = 575kr/ m³s ink moms.
40 cm = 625kr/ m³s ink moms.
30 cm = 675kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm = 1250kr ink moms.
Torr björk ved,
40cm = 875 kr/ m³s ink moms.
30cm = 925 kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm 1400 kr ink moms.
Jag säljer all ved till folk i byn där jag bor.
Eremiten 74 skrev:Här kommer mina priser för år 2023, jag håller till i Värmland.
Färsk björk ved,
50 cm = 575kr/ m³s ink moms.
40 cm = 625kr/ m³s ink moms.
30 cm = 675kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm = 1250kr ink moms.
Torr björk ved,
40cm = 875 kr/ m³s ink moms.
30cm = 925 kr/ m³s ink moms.
1500 liter 30cm 1400 kr ink moms.
Jag säljer all ved till folk i byn där jag bor.
Vedeldar skrev:Jag är vedeldare och värmer mitt hus delvist med ved, men jag har följt diskussionerna o skogsforum under de sista tio åren för att själv få en känsla om hur priset på ved kommer att gå. Jag tänkte dela med mig mina tankar som kund då jag har lite tankar från "andra sidan" staketet. Jag vill att skogsägare ska kunna tjäna pengar i fortsättningen så att jag själv har tillgång till ved och slipper såga och klyva.
De priser som gällde 2022 för ved kommer förmodligen EJ komma tillbaka på ett tag och detta beror på flera orsaker.
- Naturgas kommer sakta att gå ner i pris, om kriget i Ukraina tar slut och handel med Ryssland återgår så kommer det att ske en kollaps av priset på naturgas (mitt jobb är att borra efter gas och olja, vi följer olja och gaspris dagligen).
- Som några har uppmärksammat i inlägg så såldes det rekordmycket vedmaskiner och då i alla olika storlekar, somliga av dessa köptes av bl.a. lycksökare samt vedeldare som jag själv. Detta borgar för överproduktion, min egen såg och klyv har stått stilla i 5 år men har nu fått börjat jobba med de träd som jag har hämtat gratis hos grannar, det täcker det mesta för nästa år.
- Att priset på blocket har gått upp är korrekt men det har redan nu sjunkit ca 15%, men inte nog med det antalet annonser för ved säljes har ökat något otroligt det sista året, alla säljer ved! Björkved går det fortfarande att få ut lite mer för men den har också gått ner i pris.
- Många som köpte ved 2022 är mindre konsumenter som kanske eldar 1-3 kbm om året och många av dessa köpte på sig upp till 10 kbm. förra året. Bland annat flera av mina egna grannar, vid frågan varför de köpte ved för 2-5 års förbrukning så fick jag svaret att veden håller på att ta slut 😮 och det gäller att passa på?
Jag själv samt troligen de oseriösa vedhandlare som har dykt upp igen slutar att såga och klyva när veden blir billig och då når vi jämnvikt, det gäller att tillverka och sälja ved när det är dyrt för att kunna leva när det är billigt. Skog är dessvärre ej guld som glimmar....
jannee skrev:Ett helt underbart terapiarbete för pensionärer.
Med dagens utrustning, vedmaskin, matarbord och tillgång till en vagn med grip finns det inga tunga moment.
Kan vara vårvädret som är det största bekymret
Den tiden när man sågade med en bågsåg och klöv förhand är förbi - som tur är.