Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48089 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Helproffs  
#786130 Det ligger väl i linje att Fredrik skulle driva på för sin egen vinning i pellets frågan..

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786132 Gjorde ett litet test i somras för att se hur mycket jag får plats på griplastar vagnen och hur mycket ved det blir av det.
Mätte omkretsen och längden på 3 lass, får på ca 6m3 travat +/- 5% på ett välfylt lass.
Av dessa tre lass blev det ca 19m3 stjälpt mått med 45cm ved. En vagn som rymmer 5,5m3 + en på 12,5m3 plus lite toppat lass.
$matches[2]

Var nu ute och mätte där jag travat veden och fick det till ca 12,2m3 travad volym.
Känner inte heller igen mig redigt i Torbjörns siffror.
1672071957_img_20221226_164950.jpg

axwell  
jl skrev:Gjorde ett litet test i somras för att se hur mycket jag får plats på griplastar vagnen och hur mycket ved det blir av det.
Mätte omkretsen och längden på 3 lass, får på ca 6m3 travat +/- 5% på ett välfylt lass.
Av dessa tre lass blev det ca 19m3 stjälpt mått med 45cm ved. En vagn som rymmer 5,5m3 + en på 12,5m3 plus lite toppat lass.

Stämmer rätt så bra med att en travad m3 innehåller drygt 50 % mer ved än en m3 stjälp med så lång ved.
Och ca 50 % mer för kaminved.

Användarvisningsbild

Sveved.se  
#786702 Skogsforum gör sina medlemmar en stor björntjänst med detta inslag.

Jag ser att de mått som diskuteras i videon är under debatt, men jag tänkte inte prata om det. Jag skulle vilja hävda att inslaget saknar en hel del praktisk kunskap om hela kedjan från fällning till att ställa en vedsäck vid kundens dörr. Som skogsägare skulle jag älskat inslaget och börjat kalkylera hur mycket jag kunde höja mitt pris till vedproducenterna. Men risken är stor att detta skapar en obefogad klyfta mellan skogsägare och vedproducenter, vilket förstås bara skadar bägge parter i längden.

Tyvärr saknas en förståelse för kostnader och arbetstider, vilket är mänskligt. Att fälla träd och hantera dem inför att sälja långved vid vägen kräver inte bara kunskap och kompetens utan kostar förstås pengar och tid. Men jag vill hävda att det är en betydligt lägre insats i både tid och kostnader jämfört med vad en vedproducent behöver göra över tid om vi pratar per kilo långved jämfört per kilo torkad ved levererad till kund. Jag anser att videoinslaget skapar en obefogad klyfta mellan skogsägare och vedproducenter och jag hoppas kunna bidra med en gnutta förståelse som gagnar bägge parter.

Här kommer ett väldigt förenklat exempel på hur affärskedjan kan se ut ungefärligt beskrivet och med risk för missade inslag. Både fällningsmoment och vedproduktion kan effektiviseras med större investeringar i maskiner förstås. Försöker här ge en bild av en genomsnittlig skogsägare och en genomsnittlig vedproducent. Jag har erfarenhet av bägge sidors arbetsmoment.

Varje moment har en underförstådd arbetstidskostnad samt löpande kostnader för maskiner/fordon och verktyg:

Fällning

1. Fälla trädet (underhålla motorsågen)
2. Kvista och kapa
3. Stapla långved inför hämtning till väg om det inte sker direkt (ev hantera kvistar och grenar)
4. Ta ut långved och stapla vid väg (underhåll maskiner/fordon)

Här tar fällarens/skogsägarens arbetsinsats slut (eventuellt levereras även långveden), återstår bara att hitta en köpare. (Skogsägaren har ofta kostnader för röjning och underhåll över tid vilket inte ska underskattas i sammanhanget.)

Det var intressant att höra i videoinslaget hur lätt och snabbt det var för två man att få till en stor mängd långved på kort tid.

Låt oss nu titta på vedproducentens arbetsinsats:

Vedproduktion

1. Hämta långved vid väg (alternativt fällaren levererar mot kostnad)
2. Flytta och organisera långved inför klyvning
3. Klyva veden (plus underhåll av maskinen)
4. Rensa och transportera bort flis och spån
5. Packa ved inför torkning (med rullband sker det samtidigt som klyvning)
6. Transportera veden till torkplats som bör vara skyddad/övervakad (underhåll fordon, kostnader plats)

Förberedande inför försäljning

1. De som säljer storsäck kan hämta vid torkplats och leverera, men för mindre säckar gäller följande steg (de flesta kunder i stadsområden vill inte ha eller kan inte ta emot storsäck)
2. Hämta storsäck från torkplats till packning (underhåll fordon)
3. Packa om i småsäck och stapla på pall
4. Eventuell eftertorkning och plats för det (lokalkostnader)

Vedförsäljning

1. Etablera varumärke
2. Marknadsföra försäljningen kontinuerligt i relativt hård konkurrens (ev etablera samarbeten med lokala återförsäljare)
3. Kommunikation och administration av kunder/beställningar
4. Packa in beställningar i lastbil
5. Köra ut
6. Lasta av

Det låter ju som om vedproducenter skär guld med täljkniv, men det är väldigt långt från sanningen. Det innebär relativt stora kostnader och arbetstid att etablera och underhålla försäljning, produktion, logistik, administration och så vidare. Men framförallt är det väldigt mycket mer arbetstid per säck från klyvning, torkning till kundens dörr i jämförelse med att fälla långved motsvarande en säck. En avsevärd skillnad, och varför jag känner att skogsforum med detta inslag gör sina medlemmar en stor otjänst.

Videon kan göra stor skada för både skogsägare och vedproducenter på lång sikt. Vi har mer att vinna på att samarbeta och inte sprida orimliga drömmar om snabba pengar. Nästa inslag kanske skulle kunna vara en diskussion mellan skogsägare och vedproducenter så vi kan hitta en gemensam syn baserad på verkligheten. Jag har också mer att lära om verkliga kostnader för att få långveden till vägen.

Conny Johanson
sveved.se

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786704 Vad gäller priset på långved så sätter massaindustrin nivån eller åtminstone golvet så det behöver vi inte fundera över.

Användarvisningsbild

Martin700  
#786781 Intressant reportage och intressanta kommentarer. Det här var ett känsligt ämne förstår man. Skogsägarnas ersättning ska så klart inte upp även om pris till slutkund ökat rejält. 😉 Förra året klagade vi på timmerpriset och nu pris på långveden. Giriga jävlar! 😉

mikael_s  
#786845 Det här var mer än lovligt vinklat

Sveved.se skrev:1. Fälla trädet (underhålla motorsågen)
2. Kvista och kapa
3. Stapla långved inför hämtning till väg om det inte sker direkt (ev hantera kvistar och grenar)

För det första: Björkarna växer på mark som någon har köpt och betalat för. De har växt där under många år och skötts under tiden. När de är nedsågade får man vänta tills de har växt upp igen. Den kostnaden har du visst missat?

Och för det andra, varför skall skogsägaren basera sitt pris på sina kostnader medan nästa led baserar sitt pris på vad marknaden är villig att betala?

Jag förstår poängen du försöker få fram, att råvaruleverantören och förädlaren bör leva i symbios, och dela på vinsten. Men kom då inte med uppåt väggarna vinklade ”beräkningar”. Det framstår bara som oseriöst och inte olikt traditionella industrin.

Sveriges skogsägare har vant sig vid att stå med mössan i hand och sälja till det pris den samlade industrin har bestämt att de vill köpa in för. Och skogsägarföreningarna har spelat ut sin roll som representant för skogsägarna i det förhållandet. Men det är visst en annan debatt.

Användarvisningsbild

Anawilliam850  
#786851 Tack för bra artikel, bra jobbat! 😀

Användarvisningsbild

Grålle52  
#786855 Sveved.se säljer såvitt jag förstår björkved för 4475kr/m3. Patetiskt att höra hur jobbigt du har det. Eller är du satt på att sälja ved med tvång?

Användarvisningsbild

Martin700  
#786880 Mycket bra skrivet. Varför ska massaindustrin styra priset som någon skrev, med dagens energipriser skulle det väl vara tvärtom, det högsta priset bör vara styrande? Nej, Sveriges skogsägare måste börja ta skäligt betalt för sina produkter, vilket även inkluderar timmer. Som det ser ut nu är det välgörenhet vi håller på med. Får man inte rätt pris säljer man inte, så enkelt är det.

mikael_s skrev:För det första: Björkarna växer på mark som någon har köpt och betalat för. De har växt där under många år och skötts under tiden. När de är nedsågade får man vänta tills de har växt upp igen. Den kostnaden har du visst missat?

Och för det andra, varför skall skogsägaren basera sitt pris på sina kostnader medan nästa led baserar sitt pris på vad marknaden är villig att betala?

Jag förstår poängen du försöker få fram, att råvaruleverantören och förädlaren bör leva i symbios, och dela på vinsten. Men kom då inte med uppåt väggarna vinklade ”beräkningar”. Det framstår bara som oseriöst och inte olikt traditionella industrin.

Sveriges skogsägare har vant sig vid att stå med mössan i hand och sälja till det pris den samlade industrin har bestämt att de vill köpa in för. Och skogsägarföreningarna har spelat ut sin roll som representant för skogsägarna i det förhållandet. Men det är visst en annan debatt.

Användarvisningsbild

svampbob  
Martin700 skrev:Mycket bra skrivet. Varför ska massaindustrin styra priset som någon skrev, med dagens energipriser skulle det väl vara tvärtom, det högsta priset bör vara styrande? Nej, Sveriges skogsägare måste börja ta skäligt betalt för sina produkter, vilket även inkluderar timmer. Som det ser ut nu är det välgörenhet vi håller på med. Får man inte rätt pris säljer man inte, så enkelt är det.

mikael_s skrev:För det första: Björkarna växer på mark som någon har köpt och betalat för. De har växt där under många år och skötts under tiden. När de är nedsågade får man vänta tills de har växt upp igen. Den kostnaden har du visst missat?

Det knackar bara mer och mer i massaveds oligopolet. Jag fick en sådan indikation senast idag.
Vi skogsägare kan på ett sätt vara tacksamma över den sk energiomställningen som har lett till kraftigt ökande behov av träflis och därav stigande priser.

Användarvisningsbild

Sveved.se  
#786929 Du missade att läsa:

(Skogsägaren har ofta kostnader för röjning och underhåll över tid vilket inte ska underskattas i sammanhanget.) Det stämmer att skogsägare måste ta höjd för skog de köpt och slå ut den över tid, helt enig, missade att nämna det. Jag tycker för övrigt att massapriset är för lågt satt.

mikael_s skrev:Det här var mer än lovligt vinklat

Sveved.se skrev:1. Fälla trädet (underhålla motorsågen)
2. Kvista och kapa

För det första: Björkarna växer på mark som någon har köpt och betalat för. De har växt där under många år och skötts under tiden. När de är nedsågade får man vänta tills de har växt upp igen. Den kostnaden har du visst missat?

Användarvisningsbild

Sveved.se  
Grålle52 skrev:Sveved.se säljer såvitt jag förstår björkved för 4475kr/m3. Patetiskt att höra hur jobbigt du har det. Eller är du satt på att sälja ved med tvång?

1 kubik stjälpt mått kostar 2385 kr (motsvarar 15 säckar 40-liters). Vilket är något lägre än de stora vedleverantörerna i Stockholm. Jag tar heller inte betalt extra för att bära säckarna dit kunden vill ha dem och brukar bjuda på tändved. Många andra tar extra betalt för det. Ganska rejält dessutom.

Användarvisningsbild

Sveved.se  
#786951 Girigt? Det många inte känner till är att flera stora vedleverantörer importerar färdigpackad ved i småsäck från Baltikum. Det har ökat lavinartad 2022. Det går att få hit pallar att köra ut direkt och slippa besväret att hålla på med långved. Personligen föredrar jag att köpa svenskt, gärna kapa, klyva och packa själv och har inte hittills importerat. Det känns vettigt att hålla lokala affärer igång av många skäl.

Så ett råd till er skogsägare i all välmening är att hålla ett öga på priserna där. Man kan få hit färdigpackat och levererat på pallar för 75-90 kr per säck inkl moms, kanske billigare, kanske dyrare, har inte full koll på den marknaden. Det kanske är dags att klyva och packa mer ved? Skulle gärna köpa en del av behovet färdigpackat direkt från svenska marknaden.

Eller så kan ni sträcka ut handen och samarbeta med en vedleverantör som pallar med att göra allt arbete från långved till småsäck och leverans. Det är inte helt omöjligt - och synnerligen smart - efter att ha haft en vettig diskussion och förståelse för varandras kostnader och vad den faktiska vinsten är.

Det är en dold konkurrent i detta sammanhang till svenska skogsägare, som också växer.

Martin700 skrev:Intressant reportage och intressanta kommentarer. Det här var ett känsligt ämne förstår man. Skogsägarnas ersättning ska så klart inte upp även om pris till slutkund ökat rejält. 😉 Förra året klagade vi på timmerpriset och nu pris på långveden. Giriga jävlar! 😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786955 Ser man till priserna på långved i Baltikum så har de definitivt ingen konkurrensfördel där, tvärtom. Däremot så kan en baltisk vedklyvare säkert jobba betydligt billigare. Kanske ska långveden skickas österut och importeras tillbaka färdigkluven?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).